Jak wybrać Software House? > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Software house  / Jak wybrać Software House?
Software House

Jak wybrać Software House?

Chcesz wprowadzić na rynek nową aplikację? Twojej firmie nie wystarcza już oprogramowanie typu Saas i potrzebujesz systemu dedykowanego? Chcesz zautomatyzować firmowe procesy? W takiej chwili – o ile organizacja nie posiada własnego działu IT – konieczne jest znalezienie Software House, który wcieli w życie Twój pomysł.

Czym jest Software House?

Software House (czyli firma programistyczna) to przedsiębiorstwo, które zajmuje się tworzeniem rozwiązań IT. Software House’y, zwłaszcza te większe, zatrudniające minimum kilkudziesięciu pracowników, często skupiają się na projektowaniu wysokiej jakości oprogramowania na zamówienie: systemów oraz aplikacji dedykowanych. W polu ich zainteresowań rzadko leżą mniejsze projekty w rodzaju tworzenia stron www czy niewielkie sklepy internetowe. Tworzeniem oprogramowania zajmują się także niekiedy agencje interaktywne.

Wiele SH świadczy usługi wykraczające poza samo tworzenie kodu. Zakres ich kompetencji obejmuje też m.in. UX, design oraz często – usługi konsultingowe. (Czyli: na początku współpracy specjaliści z SH mogą pomóc w przeanalizowaniu i udoskonaleniu pomysłu, wskazać różne dostępne opcje techniczne czy zasugerować, że na podstawie ich doświadczenia dane rozwiązanie nie sprawdzi się w firmie.)

W Software House Intellect budujemy oprogramowanie dostosowane do potrzeb konkretnej firmy oraz branży. Nasze realizacje zawsze rozpoczynamy od szczegółowego researchu na temat oczekiwań klienta – oraz specyfiki przedsiębiorstwa i sposobu pracy w organizacji.

Programiści z Software House

Jak przygotować się do poszukiwań Software House?

Pierwszym krokiem, po uświadomieniu sobie potrzeby stworzenia produktu IT, nie jest rozpoczęcie poszukiwań Software House, który go zrealizuje – a raczej zdefiniowanie oczekiwań i charakteru projektu. Istotną sprawą jest bowiem nie tylko wybranie dobrej firmy programistycznej, dostarczającej rozwiązania wysokiej jakości, ale także znalezienie Software House, który najlepiej odpowie na konkretne zapotrzebowanie.

Chcąc zlecić stworzenie oprogramowania dedykowanego warto najpierw odpowiedzieć sobie na pytania takie jak:

  • Jakiego typu oprogramowania potrzebuję? (Np. aplikacje e-commerce, systemy obiegu dokumentów, system CRM, oprogramowanie do zarządzania zewnętrzną siecią dystrybucji i tak dalej.)
  • Kto będzie korzystał z oprogramowania, które chcę zamówić? (Dokładne określenie grupy docelowej: np. w przypadku aplikacji weryfikującej bilety, będą to uczestnicy koncertów, tworząc system crm – grupy docelowe to z jednej strony klienci, z drugiej pracownicy, zarządzający relacjami z klientami)
  • Jakie problemy ma rozwiązać produkt? (Na przykład: w firmie pojawia się problem z elektronicznym obiegiem dokumentów – w efekcie potrzeba systemu, który usprawni go m.in. przez umożliwienie szybkiego wyszukiwania faktur, eliminację szansy na błąd przy wprowadzaniu danych i tak dalej)
  • Jakie funkcje powinien posiadać system/aplikacja? Jak bardzo rozbudowanego oprogramowania potrzebuję?
  • Jaki budżet można przeznaczyć na realizację?
  • Czy mój pomysł wymaga dopracowania lub weryfikacji? (Może się wydawać, że klient zawsze doskonale wie, czego potrzebuje. W rzeczywistości jednak sprawa nie jest tak prosta. Niekiedy klient dysponuje jedynie ogólnym zarysem pomysłu albo wie, jakie problemy chciałby rozwiązać – ale nie jest pewien, w jaki sposób to zrobić najlepiej. W przypadku takich projektów potrzeba dodatkowego wsparcia.)
  • Czy potrzebuję specjalistów o konkretnych kompetencjach? (Np. programistów specjalizujących się w określonym języku programowania albo osób, które będą w stanie pomóc przy przeprowadzeniu badań UX).
  • Na kiedy potrzebuję produktu? Czy czas, w jakim zostanie wykonane oprogramowanie jest dla mnie bardzo istotny?

Odpowiedź na te wszystkie pytania nie tylko ułatwi poszukiwanie odpowiedniego Software House, ale także będzie przydatna na początku współpracy – ponieważ może służyć jako podstawa do briefu. Dzięki temu łatwiej będzie przedstawić specjalistom Software House pomysł oraz dokładnie wyłożyć, czego potrzebuje firma.

Jak wyszukać Software House?

Pierwszym krokiem jest zrobienie researchu na temat Software House’ów. W jaki sposób znaleźć Software House? Oczywistym posunięciem wydaje się wpisanie odpowiedniego hasła w wyszukiwarce. Warto jednak pamiętać, że pierwsze wyniki, jakie zwykle zobaczymy, to nic innego jak reklama – być może taki Software House będzie właśnie tym właściwym, ale wysoka pozycja w wyszukiwaniach jeszcze o niczym nie świadczy. (Czy raczej: świadczy jedynie o działalności marketingu: pokazuje, że SH płaci za promocję.) Zawsze jednak dobrze przejrzeć wyniki wyszukiwań – nie ograniczając się do wejścia jedynie na te strony, które znajdą się u szczytu.

Kolejna droga to zebranie informacji na temat wdrożeń z podobnej kategorii i ich twórców. Potrzebujesz aplikacji e-commerce, a jakiś projekt szczególnie przypadł ci do gustu? Być może warto sprawdzić, jaki Software House go wykonał. Należy jednak pamiętać, że Software House’y zazwyczaj oferują oprogramowanie dedykowane, chronione umowami o wyłączności – co oznacza, że nie mogą udostępnić identycznego projektu kolejnej firmie. (Nie jest to jednak wada: dzięki temu, że rozwiązania IT zawsze tworzone są od zera, można najlepiej dopasować je do konkretnego przedsiębiorstwa.)

Trzecia, popularna metoda, to poszukiwanie rekomendacji pośród znajomych. Lwia część naszych klientów to firmy, które usłyszały o Software House Intellect za sprawą czyjegoś polecenia. Ten sposób pozwala na poznanie wrażeń ze współpracy z firmą programistyczną z pierwszej ręki – z wiarygodnego źródła. Poszukując firmy z branży IT można więc spytać o polecenia pracowników oraz znajomych, pracujących w dużych przedsiębiorstwach, które mogły korzystać z usług SH.

Na jakie aspekty zwrócić uwagę, wybierając Software House?

Wyłaniając Software House – czy też raczej kilka Software House’ów, których dokładną ofertę klient chce poznać – warto sprawdzić parę rzeczy. To, które z nich będą najważniejsze, zależy od oczekiwań klienta oraz specyfiki projektów.

Doświadczenie i dotychczasowe projekty

W pierwszej kolejności warto przyjrzeć się dotychczasowemu doświadczeniu Software House. Sprawdzić, jak długo istnieje na rynku, z jakimi markami współpracował, jakiego typu projekty realizował. (Przydatne mogą być tutaj informacje ze strony internetowej – przede wszystkim o nas, logotypy firm, które skorzystały z usług firmy, portfolio, dział z case study, rekomendacje.) Może to pomóc ocenić, czy Software House sprosta postawionemu przed nim wyzwaniu. Potrzebujesz systemu b2b? Warto sprawdzić, czy Software House realizował podobne projekty czy działał już dla przedstawicieli konkretnej branży (a więc prawdopodobnie zna jej potrzeby). Interesuje cię aplikacja mobilna? Taki projekt najlepiej powierzyć firmie, która przeprowadziła już udane wdrożenie podobnych aplikacji.

Projekty programistów

Referencje

Co myślą o Software House dotychczasowi klienci? Warto przekonać się, czy firmy wystawiły SH referencje. (Często takie można znaleźć na stronie przedsiębiorstwa albo uzyskać od przedstawicieli SH.)

Trzeba tu jednak zaznaczyć, że nie ma sensu nadmiernie polegać na opiniach wystawianych anonimowo na internetowych serwisach. Informacje z takich stron często bywają niewiarygodne. Przedstawiciele dużych firm, współpracujących z Software House’ami rzadko wędrują po internetowych portalach, dzieląc się opiniami na temat zrealizowanych projektów. Zdarza się, że negatywne opinie wystawia konkurencja, niezadowoleni pracownicy czy klienci, którzy oczekiwali na przykład stworzenia aplikacji wartej kilkaset tysięcy w niewielkim budżecie.

Sposób prowadzenia projektów

Kolejna, istotna sprawa, to metodologia pracy, stosowana w firmie. Najczęściej Software House’y „stawiają” na waterfall lub agile – przy czym ten drugi sposób działania w ostatnich latach zyskuje na popularności. Przy realizacji projektów istotne są także składy grup projektowych (czy poza programistami wchodzą w nie specjaliści od UX, czy wyznaczona jest osoba do zarządzania projektem – project manager – oraz kontaktem z klientem).

W jaki sposób można sprawdzić, jak przebiega realizacja projektów w danej firmie? Istnieje tu kilka możliwości: poszukanie na blogu Software House case studies, zadanie bezpośredniego pytania przedstawicielom firmy oraz skontaktowanie z innymi klientami SH.

Strona i social media

Strona internetowa to swego rodzaju wizytówka każdej firmy. W przypadku Software House strona nie tylko dostarcza podstawowych informacji o organizacji, ale też pokazuje jego kompetencje. Przestarzałe strony internetowe ze źle rozplanowaną architekturą informacji oraz brak istotnych wiadomości (chociażby danych kontaktowych) mogą świadczyć o tym, że Software House niekoniecznie działa tak, jak powinna firma tego typu. Sporo o firmie (i sposobie jej działania) mogą powiedzieć także social media (jak profil na Facebooku czy Instagramie) oraz treści publikowane na blogu. (Często Software House’y chwalą się na nich wdrożeniami, ale też dostarczają dodatkowej wiedzy o tematach związanych z realizowanymi przez nich projektami – co pozwala sprawdzić, jak podchodzą do wdrożeń, na co zwracają uwagę i tak dalej.) Sposób komunikacji na social mediach i na blogu daje też pewne pojęcie, co do tego, w jaki sposób pracownicy będą podchodzić do klienta.

Dodatkowe informacje o Software House

Zainteresować można się też informacjami dodatkowymi – np. o działalności firmy. Czy realizuje ona własne, większe projekty? Czy otrzymała jakieś nagrody? Czy pojawiała się na targach i spotkaniach branżowych? Czy prowadzi dodatkowe działania – organizuje na przykład webinary, oferuje e-booki, dzieli się wiedzą? Czy brała udział w projektach unijnych? Jakich specjalistów zatrudnia? Czy w zespole mają ekspertów – w takich dziedzinach jak programowanie, ale też UX oraz zarządzanie projektami? (Te informacje można znaleźć chociażby na linkedinie – dzięki temu możemy lepiej poznać zespół.)

Niewielka firma, nie udzielająca się w wydarzeniach branżowych i zatrudniająca zaledwie kilku pracowników może, oczywiście, oferować wysokie kompetencje. Ale jeśli projekt, który chcemy zrealizować, jest bardzo skomplikowany – takie przedsiębiorstwo może mu nie podołać.

Pełen zakres usług

Ważna jest także pełna oferta Software House – zwłaszcza w kontekście potrzeb przyszłego klienta. Czy Software House specjalizuje się jedynie w tworzeniu kodu – czy też oferuje wsparcie na każdym etapie realizacji? Czy istnieje możliwość wykupienia atrakcyjnego pakietu suportowego? Czy w ofercie znajduje się opcja konsultingu pomysłu – udoskonalenia go, wybrania najlepszych rozwiązań, wyjaśnienia technikaliów? Na jakich językach programowania pracują specjaliści tego Software House? Z jakich technologii korzystają?

Support jest szczególnie ważny w przypadku, gdy projekt będzie wymagał stałego wsparcia. (Tak jest np. w przypadku integracji systemów – musi być ona kontrolowana i często modyfikowana.) Konsultacje z kolei bardzo przydatne są dla klientów, którzy nie mają jeszcze w pełni skrystalizowanej wizji produktu końcowego, jaki chcą uzyskać. Specjaliści Software House mogą pomóc im wybrać najlepsze opcje, skonfrontować pomysły z realnymi możliwościami technicznymi, a nawet przeprowadzić przez badania przyszłych użytkowników aplikacji czy systemu. Przeglądając oferty Software House warto więc przyjrzeć się im pod kątem swoich potrzeb. W przypadku niemożności znalezienia informacji na konkretny temat (np. dotyczących tego, czy firma realizowała projekty w konkretnym języku programowania) – zawsze można skontaktować się ze sprzedawcą. (Na wielu stronach istnieje możliwość zrobienia tego poprzez chat na stronie.)

Rozesłanie zapytania ofertowego

Pierwszy etap poszukiwań Software House wiąże się z wyłonieniem kilku lub kilkunastu, którym chcemy przyjrzeć się „bliżej”. Na drugim – warto przeprowadzić dokładniejszą weryfikację, biorąc pod uwagę opisane powyżej kroki. Trzecia faza to wreszcie wysłanie zapytania do Software House’ów. Kilku – bo zawsze warto poznać dokładną ofertę przynajmniej paru firm IT. Pozwala to na:

  • Porównanie budżetów (trzeba tu jednak zaznaczyć: najtańsza oferta rzadko jest tą najlepszą)
  • Porównanie sposobu, w jaki przebiega kontakt z różnymi Software House
  • Porównanie sposobu przygotowania i przedstawienia oferty
  • Zaoszczędzenie czasu (w fazie wycen i kontaktów może okazać się, że kontakt z upatrzonym pierwotnie Software House nie przebiega bezproblemowo bądź że z różnych względów nie może on przyjąć projektu – na przykład z powodu zbyt dużego obciążenia innymi wdrożeniami. Rozesłanie zapytań do kilku SH pozwala na posiadanie pod ręką alternatywy).

Przesłanie briefu, możliwie jak najbardziej szczegółowego, dotyczącego wizji projektu i jego realizacji, ułatwi dokonanie wyceny – a także stanie się dobrą podstawą do przyszłego współpracy. Na tym etapie ważne jest zwrócenie uwagi nie tylko na koszty realizacji w poszczególnych Software House’ach, ale także dokładnie na to, co oferują w ramach budżetu i w jaki sposób przebiega kontakt. Wszelkie wątpliwości (na przykład: z czego wynika budżet wyższy niż w przypadku innych zapytań ofertowych) warto wyjaśniać na bieżąco.

Do poszukiwań firmy z branży IT, która dostarczy rozwiązania najlepsze dla Twojego biznesu, warto zabrać się w przemyślany, systematyczny sposób – i przed podjęciem decyzji zgromadzić jak najwięcej informacji oraz zapoznać się z ofertą przynajmniej kilku przedsiębiorstw. Podejmując decyzję, co do tego, z usług którego SoftwereHouse skorzystamy, należy pamiętać, że będzie miało to duży wpływ na ostateczną jakość produktu.

Magdalena Kubasiewicz

Product Manager


2 komentarze
  • Odpowiedz 23 czerwca 2020 16:01

    Fajny artykuł, trafne wskazówki dla osób szukających software house

  • Odpowiedz 29 lipca 2020 09:17

    Grunt to referencje i doświadczenie pracowników SH. Najlepiej poparte konkretnymi projektami i certyfikatami. Przede wszystkim, nigdy nie należy się sugerować ceną!

Napisz komentarz