Od czego zależy koszt aplikacji mobilnej? > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Biznes  / Od czego zależy koszt aplikacji mobilnej?
Aplikacje mobilne

Od czego zależy koszt aplikacji mobilnej?

Pytanie o cenę aplikacji mobilnej jest jednym z pierwszych, jakie zazwyczaj zadają osoby zainteresowanie zleceniem zaprojektowania takowej. Udzielenie odpowiedzi wymaga przygotowania przynajmniej wstępnej specyfikacji technicznej – na podstawie której wyliczone zostaną dokładne koszty aplikacji. Od czego zależy ostateczny koszt stworzenia aplikacji i jakiej sumy może sięgnąć?

Aplikacje mobilne

Internetem rządzi mobile

Nie wahamy się tego powiedzieć: nie tylko przyszłość, ale już teraźniejszość należą do rozwiązań typu mobile. Urządzenia mobilne wciąż zyskują na popularności, a wedle statystyk – to z nich najczęściej korzystamy z internetu. (Wedle badań Gemius niemal 60% odsłon stron www pochodzi z urządzeń mobilnych!) Temu zjawisku towarzyszy wzrost liczby użytkowników aplikacji mobilnych. Możliwość korzystania z nich zawsze i wszędzie, to, że dosłownie “nosimy je w kieszeni”, sprawia, że aplikacje mobilne stały się nieodłączną częścią życia setek tysięcy osób. Aplikacje mobilne pozwalają dokonywać zakupów, komunikować się ze znajomymi, a nawet… zgłaszać nieobecność dziecka w przedszkolu czy znaleźć wolne miejsce parkingowe. Nic dziwnego, że coraz więcej firm zamawia aplikacje mobilne. I zadaje sobie przy tym pytanie – ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej? Na to pytanie trudno odpowiedzieć, ale możemy wskazać pewne czynniki, które wpływają na cenę stworzenia aplikacji mobilnej.

Aplikacja mobilna – co wpływa na jej cenę?

Na cenę aplikacji składają się różne czynniki. Przede wszystkim: jej funkcje i to, komu zostanie powierzone jej stworzenie.

Funkcje i rodzaj aplikacji

Na pytanie o to, co przesądza o kosztach aplikacji, pierwsza, nasuwająca się od razu odpowiedź to: jej funkcje. Rzeczywiście – to opcje, jakie mają być dostępne w aplikacji, mają zazwyczaj największy wpływ na wycenę. Im więcej funkcji i im bardziej są skomplikowane, tym wyższe koszty. Szczególnie kosztowne będzie tworzenie dedykowanych, kompleksowych aplikacji (na przykład do szerokiego zarządzania firmą) albo wyposażonych w bardziej zaawansowane opcje (m.in. związane z rozszerzoną rzeczywistością – przykładem może być tu aplikacja, która pozwala sprawdzić, jak dany mebel będzie wyglądał w konkretnym miejscu w mieszkaniu). Na to, ile kosztuje stworzenie aplikacji mobilnej, wpływ ma też konieczność przygotowania różnych wersji (np. i na iOS, i na Androida.)

Koszt stworzenia aplikacji mobilnej w zależności od jej funkcji może więc wahać się od kilkunastu tysięcy (za aplikacje o podstawowych funkcjach) aż po miliony (za bardzo skomplikowane, wciąż zmieniające się aplikacje, obsługujące setki tysięcy użytkowników – np. taką jest gra Harry Potter: Wizards Unite.)

W portfolio Intellectu znajdują się aplikacje mobilne różnego typu: między innymi weryfikujące bilety, usprawniające zarządzanie przedszkolem, aplikacje typu e-commerce, rozwiązania pozwalające na monitorowanie stanów magazynowych oraz monitorowanie floty. Czas – a więc i koszty – potrzebne na stworzenie aplikacji mobilnej za każdym razem były bardzo różne. Wycenić projekt można więc dopiero na podstawie specyfikacji dostarczonej przez klienta.

Dodatkową kwestią, jest rodzaj aplikacji. Można je podzielić:

->  Ze względu na rodzaj:

  •       Aplikacje webowe – wymagające stałego połączenia z internetem
  •       Aplikacje natywne – działające offline (np. kalendarz)
  •   Aplikacje hybrydowe – działające zarówno online, jaki i offline (zazwyczaj część opcji wymaga połączenia z internetem, część jest aktywna także bez dostępu do sieci).

->  Ze względu na przeznaczenie

M.in.

  •       e-commerce
  •       płatnościowe
  •       mobilne wersje portali
  •       social mediowe (np. instagram)
  •       komunikatory
  •       mobilne wersje portali
  •       growe
  •       firmowe
  •       pozwalające na słuchanie muzyki, oglądanie filmów, czytanie książek, słuchanie audiobooków.

Aplikacja mobilna, w zależności od rodzaju, wymaga różnych funkcji – co wpływa na cenę.

Tworzenie aplikacji

Specyfikacja dotycząca funkcji nie jest jednak jedynym czynnikiem, który wpływa na koszt  stworzenia aplikacji. Istotne jest także to, kto będzie tworzył aplikację mobilną oraz czy zespół projektowy nie będzie musiał wykonać dodatkowych prac – na przykład badań użytkowników.

Najczęściej zlecający stworzenie aplikacji mobilnej ma wybór pomiędzy freelancerem, niewielką firmą, zajmującą się świadczeniem usług IT albo Software House. Stawka za godzinę pracy mocno się tutaj różni – freelancer zawsze jest opcją tańszą. Specjaliści z SH to zwykle osoby wysoko wykwalifikowane, oczekujące dobrej zapłaty za swoją pracę, a w grę wchodzą także koszty dodatkowe, związane z funkcjonowaniem firmy. Z drugiej strony – freelancerzy czy nawet mniejsze firmy często nie są w stanie większych projektów zrealizować. W Software House’ach, takich jak Intellect, nad każdym projektem pracuje kilka osób – doświadczeni programiści, ale też accounci, graficy i specjaliści od UX – oferujący różne kompetencje. Tym samym są w stanie sprostać tworzeniu bardziej skomplikowanych aplikacji – oraz oferują wyższą jakość usług i potencjalnie: wsparcie na każdym etapie realizacji projektu. (Od weryfikacji pomysłu przez przez wstępne badania rynku i kodowanie aplikacji mobilnej aż po wsparcie powdrożeniowe.)

Koszt stworzenia aplikacji – co się na niego składa?

Programowanie

Lwia część budżetu aplikacji mobilnej to oczywiście koszty programowania. Warto sobie jednak zdać sprawę z tego, że wycena stworzenia aplikacji obejmuje nie tylko pracę programistów. W Software House nad projektem zazwyczaj pracuje przynajmniej kilka osób – i za ich pracę również trzeba zapłacić.

Koszt stworzenia kodu to około 60 – 65% kosztów.

Grafika i projekt interfejsu

Aplikacja mobilna to jednak nie tylko kod, ale także interfejs i grafiki. Te – aby były przyjazne użytkownikom oraz estetyczne – muszą zostać zaprojektowane przez grafików i ekspertów UX. Należy się więc liczyć z tym, że koszty zadbania o aspekt wizualny to około 10 – 15% całego budżetu.

Koordynacja projektu

Warto pamięć, że czas potrzebny na realizację projektu, to nie tylko czas przeznaczony na bezpośrednie tworzenie aplikacji. Rozdysponowywanie zadań, nadzorowanie ich wykonania, ustalanie szczegółów z klientem – to zadania Account Managera, który często na zarządzanie projektem musi poświecić wiele godzin.

Koszt koordynacji to około 10 – 15% budżetu.

Dodatkowe działania

Software House nie zawsze zajmuje się jedynie stworzeniem kodu i grafik aplikacji mobilnej. Zdarza się, że świadczy bardziej kompleksowe wsparcie – obejmujące na przykład warsztaty (w toku których pomysł jest udoskonalany i dostosowywany do potrzeb rynku), badania użytkowników albo późniejsze wsparcie powdrożeniowe. Tak jest chociażby w SH Intellect – oferujemy nie tylko tworzenie kodu i designu, ale także usługi konsultingowe. Jeśli klient decyduje się na takie działania – należy liczyć się z dodatkową dopłatą (na ogół to kilka procent budżetu.)

Podatek

Większość firm rozlicza się z klientami na podstawie kwot netto. Niestety – sam koszt pracy Software House to jeszcze nie całość kwoty, jaką musi zapłacić klient. Do ostatecznego rachunku konieczne jest dołączenie także podatku.

 

Aplikacja mobilna to inwestycja na przyszłość

Wycena aplikacji mobilnej możliwa jest więc dopiero po przedstawieniu przez klienta wymagań i potrzeb. Nie można przedstawić jednego, uniwersalnego cennika – zbyt wiele zależy od wymagań klienta. Nawet w przypadku projektów stosunkowo prostych aplikacji mobilnych należy się też liczyć z wydatkiem minimum kilkunastu – kilkudziesięciu tysięcy złotych. Mimo tak dużych kosztów aplikacje cieszą się jednak rosnącą popularnością: stanowią inwestycję, w zależności od swego rodzaju – w rozpoczęcie biznesu, zdobycie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży, czy w udoskonalenie działalności firmy.

Więcej na temat rynku aplikacji mobilnych, kosztu stworzenia aplikacji mobilnej oraz widełek cenowych, możecie dowiedzieć się z naszego e-booka – „Ile kosztuje aplikacja mobilna?”. Pobrać można go z naszego landing page, poświęconego aplikacjom mobilnym. (https://mobileapp.intellect.pl/)

Magdalena Kubasiewicz

Product Manager


Brak komentarzy

Napisz komentarz