W jaki sposób organizować bezpieczne wideokonferencje? Integracja z AWS Chime w systemie Inso. > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Agencyjny lifestyle  / W jaki sposób organizować bezpieczne wideokonferencje? Integracja z AWS Chime w systemie Inso.
Grafika konferencja

W jaki sposób organizować bezpieczne wideokonferencje? Integracja z AWS Chime w systemie Inso.

Epidemia COVID-19 postawiła nowe wyzwania przed placówkami oświatowymi. Aby im sprostać stało się konieczne sprawne zorganizowanie zdalnego nauczania. Zapraszamy do sprawdzenia, w jaki sposób wykorzystaliśmy nowoczesne technologie, aby zaimplementować moduł wideokonferencji w systemie Inso.

Potrzeba: organizacja zdalnych zajęć

Grafika konferencja

Inso to system tworzony przez Intellect. Kompleksowo wspomaga on dyrektorów w zarządzaniu żłobkami i przedszkolami, rodzicom zaś umożliwia m.in. sprawdzanie informacji z placówki oraz zgłaszanie nieobecności dzieci. Oprogramowanie jest stale rozwijane, w oparciu o potrzeby zgłaszane przez pracowników przedszkoli oraz rodziców maluchów.

Podczas epidemii COVID-19 placówki oświatowe w Polsce zostały zamknięte. W wielu przedszkolach pojawiła się więc potrzeba zorganizowania zajęć zdalnych – albo przynajmniej umożliwienia kontaktu przedszkolakom z opiekunami grup. Ze względu na młody wiek dzieci, metody stosowane w szkołach (a więc np. przesyłanie zadań na maile) nie sprawdzają się. Dyrektorzy placówek współpracujących z Inso zgłaszali zapotrzebowanie na narzędzie, które umożliwi bezpośredni kontakt z dziećmi – najlepiej pod postacią wideokonferencji. Tak, by dzieci słyszały i widziały opiekuna oraz siebie nawzajem.

Wyzwanie: dostarczenie bezpiecznego i wygodnego w obsłudze narzędzia

Istnieje wiele narzędzi, które pozwalają na organizację wideokonferencji – m.in. Google Meet, Hangout, Zoom. W szkołach szczególną popularnością cieszy się obecnie ten ostatni. Niestety, często pojawiają się problemy z bezpieczeństwem – na zajęciach pojawiają się osoby trzecie robiące zamieszanie, dochodzi czasem nawet do włamań i na przykład wyświetlania uczniom nieautoryzowanych materiałów. Inne kłopoty to np. problemy z połączeniem (zanikające dźwięk czy obraz) i zawodność narzędzi. Co więcej, należy pamiętać, że nie wszyscy pracownicy przedszkoli czy rodzice maluchów to osoby dobrze zaznajomione z nowymi technologiami – opanowanie logowania i obsługi dla wielu osób może być problematyczne. 

Tym samym naszym zadaniem było dostarczenie narzędzia niezawodnego i bezpiecznego, które stanie się integralną częścią systemu Inso (tak, by wystarczyło się zalogować raz – w Inso – i następnie wybrać odpowiednie opcje.) Ważne było przy tym zrealizowanie całego projektu bardzo szybko: przedszkola bowiem, ze względu na pandemię, potrzebowały możliwości tworzenia wideokonferencji jak najprędzej. Nie istniała możliwość rozciągnięcia wdrożenia na kilka tygodni.

Rozwiązanie: implementacja video – chatu w Inso

Pod uwagę braliśmy wiele narzędzi. Odrzuciliśmy opcję przygotowania w tej chwili od zera własnej platformy, ze względu na fakt, że współpracujące z Inso przedszkola potrzebowały możliwości organizacji wideo chatów natychmiast. Poza funkcjonalnością i bezpieczeństwem, liczył się także czas. Tymczasem wdrożenie i testy nowego rozwiązania zajęłyby kilka tygodni. Przeanalizowaliśmy plusy i minusy wszystkich opcji. Zoom jest komfortowy – ale nie zapewnia zadowalającego bezpieczeństwa, zdarzają się włamania. Hangout, choć darmowy i dość bezpieczny, wymaga posiadania konta Google oraz umożliwia łączenie się jedynie przez przeglądarkę. (Co mogłoby być problemem dla niektórych rodziców). Kolejne, darmowe narzędzie, Facebook Messanger, również cieszy się sporą popularnością, ale jakość obrazu jest niska i czasem pojawiają się problemy z połączeniem. (Więcej na ten temat można przeczytać w naszym tekście) 

Po analizach wybór padł na AWS Chime od Amazona. AWS Chime jest narzędziem bezpiecznym, stabilnym, zapewniającym dobrą jakość połączenia i wyraźny obraz. Z naszej perspektywy ważne było, że mogliśmy szybko dokonać implementacji, przy stosunkowo niskim koszcie wdrożenia. Zdołaliśmy dokonać implementacji z Api AWS w zaledwie trzy dni, dzięki czemu błyskawicznie udostępniliśmy niezbędne opcje placówkom.

videorozmowa

Efekt: funkcjonalne narzędzie do nauczania zdalnego

W efekcie Inso zyskało nowy moduł, ułatwiający zdalny kontakt z przedszkolakami. Z perspektywy pracowników placówki oraz rodziców główne zalety modułu zajęć online w Inso to:

  • Możliwość organizowania audiokonferencji i wideokonferencji
  • Stabilność łącza, dobra jakość obrazu i dźwięku
  • Możliwość udostępniania ekranu
  • Wysokie bezpieczeństwo – AWS Chime to rozwiązanie bezpieczne, a logowanie przez Inso, z kont użytkowników, gwarantuje, że do rozmowy nie będzie miał dostępu nikt niepowołany. Połączenia między użytkownikami są szyfrowane
  • Dostosowanie do prowadzenia zajęć edukacyjnych: można uzyskać informacje o tym, kto uczestniczył w zajęciach i przez jaki czas był obecny. Jest to przydatne do dokumentowania przeprowadzonych zajęć czy sporządzania statystyk uczestnictwa
  • Z aplikacji można korzystać zarówno w przeglądarce, jak i z urządzeń mobilnych
  • Istnieje możliwość organizacji nawet bardzo dużych wideokonferencji (do stu osób!).

Dodatkowo, warto podkreślić, że choć AWS Chime jest płatne (rozliczane metodą pomnożenia liczby osób uczestniczących w konferencji przez minuty trwania rozmowy) te koszty ponosi Inso – jako dostawca usługi. Placówki korzystają więc z niego dowolne, w ramach abonamentu – lub bezpłatnych testów.

Przypominamy, że w ramach wspierania placówek podczas pandemii, Inso zdecydowało się na udostępnienie pakietu Standard (w tym możliwości organizacji wideokonferencji) przedszkolom do końca sierpnia całkowicie za darmo. (https://inso.pl/wyprobuj-bezplatnie/)

Magdalena Kubasiewicz

Product Manager


Brak komentarzy

Napisz komentarz