Przygotuj się do realizacji projektu e-commerce - brief na sklep internetowy > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / E-commerce  / Przygotuj się do realizacji projektu e-commerce – brief na sklep internetowy

Przygotuj się do realizacji projektu e-commerce – brief na sklep internetowy

Każdy projekt internetowy wymaga odpowiedniego przygotowania i opracowania merytorycznego briefu, który sprecyzuje nasze cele, wymagania oraz potrzeby. Na tej podstawie firma wdrożeniowa opracuje strategię działań, dobierze optymalne rozwiązania oraz przedstawi kosztorys prac. Oczekując dobrej i trafiającej w nasze oczekiwania oferty, musimy przygotować jak najlepszy opis wymagań dla planowanego przedsięwzięcia, dlatego w dzisiejszym artykule staramy się zebrać w jednym miejscu najważniejsze pytania, które z pewnością zada Ci agencja interaktywna bądź software house, któremu chcesz powierzyć swój e-commerce’owy projekt.

  naglowek-24216-54266

1-24216-54266

Rozmowę z twoim partnerem, któremu chcesz powierzyć projekt sklepu internetowego, należałoby rozpocząć od opisania branży, w której funkcjonujesz oraz precyzyjnego wskazania celów biznesowych. Tu nie wystarczy informacja, że planujesz założenie sklepu internetowego z określonym asortymentem. O praktycznych poradach w tym zakresie oraz o tym, że sztuka konkretyzowania takich celów biznesowych dla projektów webowych wcale nie jest taka prosta, przekonujemy w jednym z wcześniejszych artykułów (zobacz wpis Określ swoje cele biznesowe i zacznij projekt www).

Następnie firma wdrożeniowa powinna otrzymać garść informacji, dotyczących twoich odbiorców – świetnie, jeśli już na tym etapie dysponujesz rzetelnym opracowaniem z segmentacją grupy docelowej. Badania w tym zakresie można przeprowadzić wraz ze specjalistyczną firmą konsultingową, agencją marketingową bądź we własnym zakresie, z pewnością jednak świadomość tego, do kogo komunikujemy naszą ofertę, jest jednym z fundamentów całego projektu e-commerce.

W briefie na projekt sklepu internetowego należałoby zwrócić także uwagę na bezpośrednią konkurencję i rynek na którym będzie działał sklep internetowy (np. tylko krajowy, określone kraje, zasięg globalny). Dodatkowo firma wdrożeniowa, chcąc jak najlepiej przygotować się do realizacji projektu e-commerce, musi znać ewentualne słabe strony twojego biznesu (np. aspekty, które są dla ciebie niewygodne, nad którymi ciągle pracujesz i które optymalizujesz ), ale także to, co ma potencjał do wyróżnienia nas pośród konkurencji (np. umowa z wieloma kurierami, sprawna infolinia, darmowe przesyłki, często promocje, etc.).

W kontekście innych najważniejszych wytycznych, dotyczących twojego biznesu zdecydowanie należałoby wskazać wykonawcy  planowany termin uruchomienia e-sklepu oraz – jeśli to możliwe – budżet na jego realizację. Określenie chociażby przedziału cenowego, w którym chcielibyśmy naszą inwestycję zmieścić, pozwoli firmie wdrożeniowej w wyborze odpowiednich narzędzi i zapewnienie nam najlepszej możliwej jakości w budżecie, którym operujemy. Jeśli to możliwe, wskażmy także nasze orientacyjne cele sprzedażowe, ilość planowanych klientów, swoje sezonowe picki sprzedażowe, ponieważ sklep on-line dla tysiąca unikalnych użytkowców miesięcznie to nie to samo z punktu widzenia architektury technologicznej, co sklep dla 100 tysięcy odbiorców.

2-24216-54266

Z pewnością sprzedaż obuwia to nie sprzedaż części motoryzacyjnych, zwłaszcza jeśli mówimy o sprzedaży on-line, dlatego niezmiernie istotne jest, aby wyedukować naszego wykonawcę projektu odnośnie do specyfiki asortymentu, który będziemy w sklepie internetowym udostępniać. To ważne, bo pozwala zaplanować adekwatną funkcjonalność sklepu, która będzie odzwierciedlać charakterystykę twojego produktu, zaplanować proces sprzedaży oraz wcześniej – na poziomie prezentacji samego produktu – zaprojektować optymalną architekturę informacji, co przełoży się na jak najlepszą konwersję w sklepie. Jakie wytyczne należałoby więc określić w praktyce firmie wdrożeniowej? Przede wszystkim wskażmy, jak opisujemy nasz produkt – czy wystarczy tylko nazwa, cena i podstawowy opis, czy też potrzebne są bardziej rozbudowane opisy (np. dane tabelaryczne, opisujące szczegółowe właściwości sprzętu, pliki do pobrania ze specyfikacjami produktów, jego warianty, typy, itd.). Jeśli nasz asortyment posiada określoną, często nietypowo specyfikę, to warto jest opisać, na czym ona polega, np.:

  • moje produkty kupuje się, określając potrzebne m2 (np. sklep z ceramiką);
  • moje produkty są konfigurowalne i posiadają warianty,  (np. kolor butów, materiał odzież, rozmiar, etc.);
  • moje produkty nie są możliwe do przetransportowania przez kuriera i odbiera się je lokalnie, w określonym salonie danej miejscowości lub województwa;
  • nasz produkt jest cyfrowy (audiobook, którego po zakupie klient może pobrać).

Jeśli chodzi o inne istotne dla wykonawcy naszego projektu informacje, dotyczące sprzedawanego asortyment, to warto także określić szacunkowy wolumen bazy produktowej i wskazać też orientacyjne drzewo kategorii produktowych (np. kategoriami w sklepie odzieżowym mogą być: odzież damska, męska, dziecięca oraz podkategorie, np. odzież wierzchnia, marynarki, spodnie, galanteria, etc.).

3-24216-54266

Aby zakupy w twoim sklepie były wygodne, a procesowanie zamówień sprawne i pod kontrolą, warto zintegrować  sklep internetowy z zewnętrznymi usługami wspierającymi sprzedaż. To także istotne informacje z punktu widzenia przygotowania oferty realizacji projektu e-commerce.

Jedną z takich integracji, w którą możemy wyposażyć sklep jest chociażby połączenie z systemem firm kurierskich czy usługą paczkomatów, które udostępniają m.in.: dodawanie przesyłek z poziomu listy zamówień i na karcie zamówienia, drukowanie etykiet, protokołów, przesyłki zwykłe i za pobraniem, generowanie linku do śledzenia zamówień oraz listę paczkomatów w koszyku (zalogowani użytkownicy widzą w pierwszej kolejności paczkomaty najbliższe ich lokalizacji).

Nasi klienci z pewnością docenią możliwość szybkich, wygodnych i bezpiecznych transakcji w sklepie internetowym. Taką możliwość udostępniają zewnętrzne usługi takie jak PayU, Przelewy24, PayPal czy DotPay. Z reguły wystarczy udostępnić jeden system płatności, jeśli jednak nasz sklep miałby działać na rynkach zagranicznych, warto wtedy  rozważyć integrację z uniwersalnym operatorem transakcji, np. PayPal lub dostawcą dedykowanym dla danego rynku (np. Klarna –  ceniona na rynku skandynawskim).

Inne integracje z zewnętrznymi systemami, które warto wziąć pod uwagę to: połączenie z programem księgowo-magazynowym (np. Subiekt GT, Comarch Optima), integracja z Allegro (wystawianie aukcji z poziomu sklepu, odbieranie zamówień z Allegro), integracje z Google Merchant czy systemami klasy marketing automation (np. SalesManago, Get Resposne).  Naturalnie, w początkowej fazie działalności naszego sklepu internetowego, wszelkie tego typu integracje nie stanowią konieczności, a o rozwoju w tym zakresie należy myśleć, kiedy nasz e-biznes będzie się rozwijał – należałoby się tylko upewnić co do technicznych możliwości rozbudowy sklepu o takie czy inne opcje.

Tak przygotowany brief na realizację naszego projektu e-commerce będzie z całą pewnością solidną podstawą do dalszych rozmów z firmami wdrożeniowymi i pozwoli im przygotować rzetelną ofertę, będącą odpowiedzią na nasze potrzeby. Warto więc poświęcić odpowiedni czas, odrobić zadanie domowe i dołożyć starań w opracowaniu specyfikacji wymagań sklepu internetowego, bo to przełoży się na sprawną współpracę, a finalnie dostarczenie rozwiązań, które faktycznie będą nam służyć.

Sławomir Turkiewicz

Client Service Director w agencji interaktywnej Intellect

Brak komentarzy

Napisz komentarz