
Przygotuj się do realizacji projektu e-commerce – brief na sklep internetowy
Każdy projekt internetowy wymaga odpowiedniego przygotowania i opracowania merytorycznego briefu, który sprecyzuje nasze cele, wymagania oraz potrzeby. Na tej podstawie firma wdrożeniowa opracuje strategię działań, dobierze optymalne rozwiązania oraz przedstawi kosztorys prac. Oczekując dobrej i trafiającej w nasze oczekiwania oferty, musimy przygotować jak najlepszy opis wymagań dla planowanego przedsięwzięcia, dlatego w dzisiejszym artykule staramy się zebrać w jednym miejscu najważniejsze pytania, które z pewnością zada Ci agencja interaktywna bądź software house, któremu chcesz powierzyć swój e-commerce’owy projekt.


Rozmowę z twoim partnerem, któremu chcesz powierzyć projekt sklepu internetowego, należałoby rozpocząć od opisania branży, w której funkcjonujesz oraz precyzyjnego wskazania celów biznesowych. Tu nie wystarczy informacja, że planujesz założenie sklepu internetowego z określonym asortymentem. O praktycznych poradach w tym zakresie oraz o tym, że sztuka konkretyzowania takich celów biznesowych dla projektów webowych wcale nie jest taka prosta, przekonujemy w jednym z wcześniejszych artykułów (zobacz wpis Określ swoje cele biznesowe i zacznij projekt www).
Następnie firma wdrożeniowa powinna otrzymać garść informacji, dotyczących twoich odbiorców – świetnie, jeśli już na tym etapie dysponujesz rzetelnym opracowaniem z segmentacją grupy docelowej. Badania w tym zakresie można przeprowadzić wraz ze specjalistyczną firmą konsultingową, agencją marketingową bądź we własnym zakresie, z pewnością jednak świadomość tego, do kogo komunikujemy naszą ofertę, jest jednym z fundamentów całego projektu e-commerce.
W briefie na projekt sklepu internetowego należałoby zwrócić także uwagę na bezpośrednią konkurencję i rynek na którym będzie działał sklep internetowy (np. tylko krajowy, określone kraje, zasięg globalny). Dodatkowo firma wdrożeniowa, chcąc jak najlepiej przygotować się do realizacji projektu e-commerce, musi znać ewentualne słabe strony twojego biznesu (np. aspekty, które są dla ciebie niewygodne, nad którymi ciągle pracujesz i które optymalizujesz ), ale także to, co ma potencjał do wyróżnienia nas pośród konkurencji (np. umowa z wieloma kurierami, sprawna infolinia, darmowe przesyłki, często promocje, etc.).

Aby zakupy w twoim sklepie były wygodne, a procesowanie zamówień sprawne i pod kontrolą, warto zintegrować sklep internetowy z zewnętrznymi usługami wspierającymi sprzedaż. To także istotne informacje z punktu widzenia przygotowania oferty realizacji projektu e-commerce.
Jedną z takich integracji, w którą możemy wyposażyć sklep jest chociażby połączenie z systemem firm kurierskich czy usługą paczkomatów, które udostępniają m.in.: dodawanie przesyłek z poziomu listy zamówień i na karcie zamówienia, drukowanie etykiet, protokołów, przesyłki zwykłe i za pobraniem, generowanie linku do śledzenia zamówień oraz listę paczkomatów w koszyku (zalogowani użytkownicy widzą w pierwszej kolejności paczkomaty najbliższe ich lokalizacji).
Nasi klienci z pewnością docenią możliwość szybkich, wygodnych i bezpiecznych transakcji w sklepie internetowym. Taką możliwość udostępniają zewnętrzne usługi takie jak PayU, Przelewy24, PayPal czy DotPay. Z reguły wystarczy udostępnić jeden system płatności, jeśli jednak nasz sklep miałby działać na rynkach zagranicznych, warto wtedy rozważyć integrację z uniwersalnym operatorem transakcji, np. PayPal lub dostawcą dedykowanym dla danego rynku (np. Klarna – ceniona na rynku skandynawskim).
Inne integracje z zewnętrznymi systemami, które warto wziąć pod uwagę to: połączenie z programem księgowo-magazynowym (np. Subiekt GT, Comarch Optima), integracja z Allegro (wystawianie aukcji z poziomu sklepu, odbieranie zamówień z Allegro), integracje z Google Merchant czy systemami klasy marketing automation (np. SalesManago, Get Resposne). Naturalnie, w początkowej fazie działalności naszego sklepu internetowego, wszelkie tego typu integracje nie stanowią konieczności, a o rozwoju w tym zakresie należy myśleć, kiedy nasz e-biznes będzie się rozwijał – należałoby się tylko upewnić co do technicznych możliwości rozbudowy sklepu o takie czy inne opcje.
Tak przygotowany brief na realizację naszego projektu e-commerce będzie z całą pewnością solidną podstawą do dalszych rozmów z firmami wdrożeniowymi i pozwoli im przygotować rzetelną ofertę, będącą odpowiedzią na nasze potrzeby. Warto więc poświęcić odpowiedni czas, odrobić zadanie domowe i dołożyć starań w opracowaniu specyfikacji wymagań sklepu internetowego, bo to przełoży się na sprawną współpracę, a finalnie dostarczenie rozwiązań, które faktycznie będą nam służyć.