Platforma sprzedażowa b2b dla hurtowni, czyli sprawne przeniesienie sprzedaży do internetu! > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Biznes  / Platforma sprzedażowa b2b dla hurtowni, czyli sprawne przeniesienie sprzedaży do internetu!
SystemB2B

Platforma sprzedażowa b2b dla hurtowni, czyli sprawne przeniesienie sprzedaży do internetu!

E-commerce rozwija się dynamicznie nie tylko w handlu b2c, ale także – b2b. Jakie zalety może mieć przeniesienie sprzedaży b2b do internetu, z jakich rozwiązań można skorzystać i w jaki sposób powinna zostać zaprojektowana funkcjonalna platforma b2b?

SystemB2B

Cyfryzacja sprzedaży b2b?

Cyfryzacja handlu obejmuje nie tylko sprzedaż b2c – coraz więcej firm, zwłaszcza hurtowni, oferujących towary b2b, decyduje się na umożliwienie swoim kontrahentom dokonywanie zakupów online. Dedykowana sprzedaży strona lub platforma b2b może pomóc w:

  • Przyspieszeniu i ułatwieniu dokonania transakcji, a także obniżeniu kosztów jej zawarcia
  • Skróceniu czasu realizacji zamówienia
  • Dostarczaniu klientom pełnej, przejrzystej oferty, do której mają dostęp w dowolnym czasie
  • Szybszym sporządzaniu faktur – wysokiej jakości system daje możliwość przygotowywania faktury automatycznie, bez konieczności delegowania do tego pracownika
  • Usprawnieniu obiegu dokumentów – dzięki gromadzeniu np. faktur w jednym miejscu, wraz z możliwością ich pobrania i eksportu
  • Gromadzeniu statystyk i tworzeniu raportów sprzedaży oraz finansowych – informacje o transakcjach mogą być zbierane przez system automatycznie, podobnie jak podsumowania dotyczące zagadnień takich jak ilość transakcji, ich suma, czy najczęściej kupowane produkty
  • Monitorowaniu działań klientów – zwłaszcza śledzeniu „lejka sprzedaży” –  właściciel hurtowni czy firmy może sprawdzić na przykład, jakie produkty są najczęściej wyszukiwane czy na jakim etapie kontrahentom zdarza się im zrezygnować ze sprzedaży. Obserwacja procesu zakupowego może pomóc w zdiagnozowaniu barier sprzedażowych i ich usunięciu
  • Przyciągnięciu nowych kontrahentów – korzystając z opcji marketingu internetowego (np. reklam Google Ads) oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy coraz częściej preferują dokonywanie zakupów właśnie w formie online
  • Łatwym monitorowaniu stanów magazynowych – w systemie od razu widać, ile towarów zamówiono, dzięki czemu łatwiej zaobserwować niedoboru jakichś produktów
  • Większej transparentności – zarówno sprzedawca, jak i jego kontrahent, ma dostęp do pełnej listy dawnych zamówień, faktur, płatności oraz stanu realizacji niedawno złożonych zamówień.

Bariery cyfryzacji hurtowni i firm b2b

Barierami w cyfryzacji firm b2b często są natomiast:

  • Koszty wdrożenia
  • Brak wiedzy na temat dostępnych rozwiązań
  • Przekonanie, że dotychczas stosowane metody były skuteczne, więc i takie pozostaną
  • Obawa, że dotychczasowi kontrahenci nie będą chętni na zmianę metody dokonywania transakcji.

Warto jednak podkreślić, że ze względu na to, że nie tylko coraz więcej osób korzysta z sieci, ale także dokonuje zakupów online, zaś kolejne firmy b2b rozpoczynają sprzedaż przez internet, w przyszłości ciężko będzie pozostać konkurencyjnym, nie oferując opcji sprzedaży online.

Jakie systemy b2b wybierają hurtownie?

Najczęściej, decydując się na wdrożenie – lub udoskonalenie – sprzedaży online, przedsiębiorcy wybierają jedno z trzech rozwiązań: platformy  Open Source, SaaS oraz systemy dedykowane.

Platformy SaaS

Platforma SaaS to zazwyczaj opcja najtańsza, ale też ze względu na niską skalowalność oraz trudności z dostosowaniem do specyfiki branży oraz wypracowanych w firmie wewnętrznych procedur, system tego typu często się nie sprawdza.

Oprogramowanie Open Source

System Open Source to rozwiązanie lepsze, ale w niektórych przypadkach ponownie gotowe rozwiązanie okazuje się trudne do wdrożenia w konkretnej firmie – okazuje się na przykład, że brakuje w nich pewnych opcji albo nadmiar funkcji utrudnia pracownikom obsługę. Jest to jednak dobre rozwiązanie, jeśli na przykład firma dopiero wkracza na rynek i potrzebne są jej jedynie podstawowe rozwiązania, czy nie może pozwolić sobie na większe inwestycje.

Dedykowane oprogramowanie b2b dla hurtowni

Stworzenie platformy dedykowanej wysokiej jakości z kolei zwykle wiąże się z dość dużymi kosztami, a na wszystkie etapy prac, od planowania i researchu, przez programowanie, aż po wdrożenie, potrzeba czasu. Dzięki temu jednak najłatwiej uzyskać system sprzedaży online najlepiej dostosowany do potrzeb firmy oraz oczekiwań grup docelowych. Na dłuższą metę takie rozwiązania pomagają budować relacje z klientami oraz usprawnić procesy, a to z kolei prowadzi do wzrostu sprzedaży i zmniejszenia kosztów.

Jak należy cyfryzować hurtowie b2b? Jak zaplanować stworzenie platformy sprzedażowej b2b?

Cyfryzacja sprzedaży b2b powinna być poprzedzona analizami, dotyczącymi m.in. potrzeb, przebiegu procesów, które mają zostać zautomatyzowane, konkurencji, już prowadzącej działalność online oraz oczekiwań klientów. Platforma b2b, aby ułatwiała zarządzanie hurtownią i zamówieniami, oraz odpowiadała na potrzeby klientów, powinna zostać starannie zaplanowana.

Wypełnienie briefu 

Praca rozpoczyna się oczywiście od briefu – klient dostarcza rozpiskę, w której przedstawia swoje oczekiwania, dotyczące funkcji systemu oraz specyfiki swojej działalności.

Warsztaty projektowe

Kolejnym krokiem powinno być jednak spotkanie, a jeszcze lepiej – warsztaty UX – podczas których grupa realizująca projekt lepiej pozna potrzeby klienta, jego grupę docelową oraz wspólnie z nim omówi dostępne opcje i pomysły.

Analiza potrzeb klientów i rynku b2b

W niektórych przypadkach jeszcze przed etapem projektowania warto też przeprowadzić UX research na kontrahentach klienta: dzięki którym uda się lepiej zdiagnozować oczekiwania przyszłych użytkowników platformy. Analizie powinny zostać poddane konkurencja, rodzaj produktów i dotychczasowy przebieg procesu sprzedaży. (Na przykład jeśli klient sprzedaje produkty objęte koncesją, może pojawić się konieczność wdrożenia specjalnych rozwiązań.) Pozwala to wybrać najlepsze rozwiązania.

Projekt systemu b2b

Kolejnym etapem prac jest tworzenie prototypu: architektury informacji, makiet graficznych, makiet wersji mobilnej. W przypadku, gdy konieczne będą integracje z ERP – w tej fazie należy przeprowadzić analizy dotyczące tego zagadnienia.

Wykonanie i wdrożenie

Wreszcie – przychodzi etap programowania. Po jego zakończeniu konieczne mogą być jeszcze betatesty, poprawki i być może dalszy rozwój systemu.

Więcej na temat przygotowywania systemu dedykowanego krok po kroku można przeczytać w naszym case study: System b2b dla Bzomex.

Jakie funkcje powinna posiadać platforma b2b dla hurtowi?

Prostota obsługi i przejrzystość informacji

Platforma b2b powinna być maksymalnie intuicyjna w obsłudze oraz bardzo przejrzysta – tak, aby kontrahent dokonujący zakupów mógł z łatwością znaleźć potrzebne produkty, zyskać dostęp do informacji o nich oraz dokonać szybkiego zamówienia.

Funkcje wspomagające sprzedaż b2b

Jednocześnie jednak istnieją pewne dodatkowe funkcjonalności, które mogą umożliwić podniesienie sprzedaży, poprawić doświadczenia użytkownika (UX) oraz ułatwić właścicielowi platformy m.in. gromadzenie danych na temat sprzedaży. Wspomagają one klientów podczas procesu zakupowego czy zapewniają możliwość lepszego zaprezentowania oferty produktów (np. moduł gazetki). Przydatne może być też np. udostępnienie klientów różnych rozwiązań w zakresie dokonywania płatności.

szczegóły zamówień

Nowoczesny i funkcjonalny wygląd dopasowany do wymagań klientów

Należy też pamiętać, że w przypadku b2b inna jest specyfika serwisów i wymagania wobec nich (na przykład sklep b2c z odzieżą musi prezentować sukienki w maksymalnie atrakcyjnej formie, przyciągać uwagę do produktów, stworzyć potrzebę ich posiadania – hurtownia b2b z akcesoriami do samochodów musi za to dbać raczej o przejrzystość i dostarczenie kontrahentowi wszystkich informacji o produktach). Platforma powinna być więc maksymalnie dostosowana do potrzeb konkretnej grupy docelowej.

Moduły platformy b2b dla hurtowni na przykładzie hurtowni spożywczej Bzomex

Ponieważ w przypadku każdego systemu zaprogramowanie funkcjonalności będą nieco inne, poniżej prezentujemy moduły i rozwiązania zaproponowane przez nas hurtowni spożywczej Bzomex.

Podstawą, podobnie jak w przypadku każdej platformy b2b, są moduły logowania, zakupów oraz zamówień. Ten pierwszy pozwala klientowi dostać się do serwisu i zarejestrować się (i przyciski logowania oraz rejestracji powinny być łatwe do znalezienia). Drugi – dokonać zakupów w hurtowni. W jego ramach klienci mogą przejrzeć listę kategorii, podkategorii (np. słodycze – czekolady), zapoznać się z informacjami na temat produktów, ale również dodać je do „ulubionych”. Wyszukiwanie towarów jest proste i intuicyjne, a klienci mają możliwość skorzystania z różnych filtrów.

Moduł zakupów uwzględnia również system rabatowy (automatycznie nalicza rabaty w zależności od wielkości zamówienia czy częstotliwości zakupów) – pozwalający budować lojalność klientów. Za pośrednictwem modułu zamówień można dokonać zamówienia, ale także przejrzeć historię dotychczasowych zakupów oraz listę zamówień w realizacji

Moduł faktur jest udogodnieniem dla kontrahentów. Mają w tym miejscu możliwość przejrzenia faktur, pobrania, eksportu oraz wyszukiwania konkretnych dokumentów.

Moduł reklamacji pozwala na zgłaszanie ewentualnych reklamacji. Usprawnia to proces reklamacyjny – klient wprowadza informacje od razu do systemu, dzięki czemu w pierwszym etapie nie ma konieczności kontaktu bezpośredniego z pracownikiem.

Platforma b2b, ze względu na specyfikę działalności, może wymagać dodatkowych opcji. W przypadku hurtowni b2b, jest to na przykład moduł kaucji – zawierający informacje dotyczące kaucji (np. na butelki) pobierane z systemu ERP.

Dodatkowo, w module użytkownika, poza informacjami o kontrahencie takimi jak dane potrzebne do realizacji zamówienia czy kontakt do przedstawicieli handlowych, znajduje się lista koncesji: co również jest ważne z powodu specyfiki sprzedawanych produktów (np. alkoholi).

Przydatny z punktu widzenia hurtowni oraz jej klientów jest również moduł gazetki: pozwalający generować gazetki promocyjne w postaci flipbooka. Dostarczają one klientom w estetyczny sposób informacji o bieżących przecenach.

panel logowania

Prosty, przejrzysty interfejs pozwala łatwo poruszać się pomiędzy modułami i dokonać zamówienia nawet osobom, które nie czują się pewnie w świecie nowoczesnych technologii.

Dedykowana oprogramowanie to przyszłość sprzedaży dla hurtowni b2b!

Dedykowana platforma wspomaga sprzedaż b2b oraz automatyzuje wiele procesów – przez co może pomóc w zwiększeniu obrotów oraz usprawnić działanie firmy i w konsekwencji: doprowadzić do wzrostu zysków.

Magdalena Kubasiewicz

Product Manager


Brak komentarzy

Napisz komentarz