Platforma sprzedażowa b2b dla hurtowni, czyli sprawne przeniesienie sprzedaży do internetu! > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Biznes  / Platforma sprzedażowa b2b dla hurtowni, czyli sprawne przeniesienie sprzedaży do internetu!
SystemB2B

Platforma sprzedażowa b2b dla hurtowni, czyli sprawne przeniesienie sprzedaży do internetu!

E-commerce rozwija się dynamicznie nie tylko w handlu b2c, ale także – b2b. Jakie zalety może mieć przeniesienie sprzedaży b2b do internetu, z jakich rozwiązań można skorzystać i w jaki sposób powinna zostać zaprojektowana funkcjonalna platforma b2b?

SystemB2B

Cyfryzacja sprzedaży b2b?

Cyfryzacja handlu obejmuje nie tylko sprzedaż b2c – coraz więcej firm, zwłaszcza hurtowni, oferujących towary b2b, decyduje się na umożliwienie swoim kontrahentom dokonywanie zakupów online. Dedykowana sprzedaży strona lub platforma może pomóc w:

  • Przyspieszeniu i ułatwieniu dokonania transakcji, a także obniżeniu kosztów jej zawarcia
  • Skróceniu czasu realizacji zamówienia
  • Dostarczaniu klientom pełnej, przejrzystej oferty, do której mają dostęp w dowolnym czasie
  • Szybszym sporządzaniu faktur – wysokiej jakości system może przygotowywać faktury automatycznie, bez konieczności delegowania do tego pracownika
  • Usprawnieniu obiegu dokumentów – dzięki gromadzeniu np. faktur w jednym miejscu, wraz z możliwością ich pobrania i eksportu
  • Gromadzeniu statystyk i tworzeniu raportów sprzedaży oraz finansowych – informacje o transakcjach mogą być zbierane przez system automatycznie, podobnie jak podsumowania dotyczące zagadnień takich jak ilość transakcji, ich suma, czy najczęściej kupowane produkty
  • Monitorowaniu działań klientów – zwłaszcza śledzeniu „lejka sprzedaży” – właściciel hurtowni czy firmy może sprawdzić na przykład, jakie produkty są najczęściej wyszukiwane czy na jakim etapie kontrahentom zdarza się im zrezygnować ze sprzedaży
  • Przyciągnięciu nowych kontrahentów – korzystając z opcji marketingu internetowego (np. reklam Google Ads) oraz wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy coraz częściej preferują dokonywanie zakupów właśnie w formie online
  • Łatwym monitorowaniu stanów magazynowych – w systemie od razu widać, ile towarów zamówiono, dzięki czemu łatwiej zaobserwować niedoboru jakichś produktów
  • Większej transparentności – zarówno sprzedawca, jak i jego kontrahent, ma dostęp do pełnej listy dawnych zamówień, faktur, płatności oraz stanu realizacji niedawno złożonych zamówień.

Bariery cyfryzacji hurtowni i firm b2b

Barierami w cyfryzacji często są natomiast:

  • Koszty wdrożenia
  • Brak wiedzy na temat dostępnych rozwiązań
  • Przekonanie, że dotychczas stosowane metody były skuteczne, więc i takie pozostaną
  • Obawa, że dotychczasowi kontrahenci nie będą chętni na zmianę metody dokonywania transakcji.

Warto jednak podkreślić, że ze względu na to, że nie tylko coraz więcej osób korzysta z sieci, ale także dokonuje zakupów online, zaś kolejne firmy b2b rozpoczynają sprzedaż przez internet, w przyszłości ciężko będzie pozostać konkurencyjnym, nie oferując opcji sprzedaży online.

Jakie systemy b2b wybierają hurtownie?

Najczęściej, decydując się na wdrożenie – lub udoskonalenie – sprzedaży online, przedsiębiorcy wybierają jedno z trzech rozwiązań: platformy Open Source, SaaS oraz systemy dedykowane.

Platformy SaaS

Platformy SaaS są zazwyczaj opcją najtańszą, ale też ze względu na niską skalowalność oraz trudności z dostosowaniem ich do specyfiki branży oraz wypracowanych w firmie wewnętrznych procedur, często się nie sprawdzają. 

Oprogramowanie Open Source

Platformy Open Source to rozwiązanie lepsze, ale w niektórych przypadkach ponownie gotowe rozwiązanie okazuje się trudne do wdrożenia w konkretnej firmie – okazuje się na przykład, że brakuje w nich pewnych opcji albo nadmiar funkcji utrudnia pracownikom obsługę. Jest to jednak dobre rozwiązanie, jeśli na przykład firma dopiero wkracza na rynek, potrzebuje jedynie podstawowych opcji czy nie może pozwolić sobie na większe inwestycje.

Dedykowane oprogramowanie b2b dla hurtowni

Stworzenie platformy dedykowanej wysokiej jakości z kolei zwykle wiąże się z dość dużymi kosztami, a na wszystkie etapy prac, od planowania i researchu, przez programowanie, aż po wdrożenie, potrzeba czasu. Dzięki temu jednak najłatwiej uzyskać system sprzedaży online najlepiej dostosowany do potrzeb firmy oraz oczekiwań grup docelowych. Na dłuższą metę pomaga to budować relacje z klientami oraz usprawnić procesy, a to z kolei prowadzi do wzrostu sprzedaży i zmniejszenia kosztów.

 

Jak należy cyfryzować hurtowie? Jak zaplanować stworzenie platformy sprzedażowej b2b?

Cyfryzacja sprzedaży powinna być poprzedzona analizami, dotyczącymi m.in. potrzeb, przebiegu procesów, które mają zostać zautomatyzowane, konkurencji, już prowadzącej działalność online oraz oczekiwań klientów.

Wypełnienie briefu 

Praca rozpoczyna się oczywiście od briefu – klient dostarcza rozpiskę, w której przedstawia swoje oczekiwania, dotyczące funkcji systemu oraz specyfiki swojej działalności. 

Warsztaty projektowe

Kolejnym krokiem powinno być jednak spotkanie, a jeszcze lepiej – warsztaty UX – podczas których grupa realizująca projekt lepiej pozna potrzeby klienta, jego grupę docelową oraz wspólnie z nim omówi dostępne opcje i pomysły. 

Analiza potrzeb klientów i rynku b2b

W niektórych przypadkach jeszcze przed etapem projektowania warto też przeprowadzić UX research na kontrahentach klienta: dzięki którym uda się lepiej zdiagnozować oczekiwania przyszłych użytkowników platformy. Analizie powinny zostać poddane konkurencja, rodzaj produktów i dotychczasowy przebieg procesu sprzedaży. (Na przykład jeśli klient sprzedaje produkty objęte koncesją, może pojawić się konieczność wdrożenia specjalnych rozwiązań.)

Projekt platformy 

Kolejnym etapem prac jest tworzenie prototypu: architektury informacji, makiet graficznych, makiet wersji mobilnej. W przypadku, gdy konieczne będą integracje z ERP – w tej fazie należy przeprowadzić analizy dotyczące tego zagadnienia.

Wykonanie i wdrożenie platformy

Wreszcie – przychodzi etap programowania. Po jego zakończeniu konieczne mogą być jeszcze betatesty, poprawki i być może dalszy rozwój systemu.

Więcej na temat przygotowywania systemu dedykowanego krok po kroku można przeczytać w naszym case study: System b2b dla Bzomex.

Jakie funkcje powinna posiadać platforma b2b dla hurtowi?

Prostota obsługi i przejrzystość informacji

Platforma b2b powinna być maksymalnie intuicyjna w obsłudze oraz bardzo przejrzysta – tak, aby kontrahent dokonujący zakupów mógł z łatwością znaleźć potrzebne produkty, zyskać dostęp do informacji o nich oraz dokonać szybkiego zamówienia. 

Funkcje wspomagające sprzedaż

Jednocześnie jednak istnieją pewne dodatkowe funkcjonalności, które mogą umożliwić podniesienie sprzedaży, poprawić doświadczenia użytkownika (UX) oraz ułatwić właścicielowi platformy m.in. gromadzenie danych na temat sprzedaży. 

szczegóły zamówień

Nowoczesny i funkcjonalny wygląd dopasowany do wymagań klientów

Należy też pamiętać, że w przypadku b2b inna jest specyfika serwisów i wymagania wobec nich (na przykład sklep b2c z odzieżą musi prezentować sukienki w maksymalnie atrakcyjnej formie, przyciągać uwagę do produktów, stworzyć potrzebę ich posiadania – hurtownia b2b z akcesoriami do samochodów musi za to dbać raczej o przejrzystość i dostarczenie kontrahentowi wszystkich informacji o produktach).

Moduły platformy b2b dla hurtowni na przykładzie hurtowni spożywczej Bzomex

Ponieważ w przypadku każdego systemu zaprogramowanie funkcjonalności będą nieco inne, poniżej prezentujemy moduły i rozwiązania zaproponowane przez nas hurtowni spożywczej Bzomex.

Podstawą, podobnie jak w przypadku każdej platformy b2b, są moduły logowania, zakupów oraz zamówień. Ten pierwszy pozwala klientowi dostać się do serwisu i zarejestrować się (i przyciski logowania oraz rejestracji powinny być łatwe do znalezienia). Drugi – dokonać zakupów w hurtowni. W jego ramach klienci mogą przejrzeć listę kategorii, podkategorii (np. słodycze – czekolady), zapoznać się z informacjami na temat produktów, ale również dodać je do „ulubionych”. 

Moduł zakupów uwzględnia również system rabatowy – pozwalający budować lojalność klientów. Za pośrednictwem modułu zamówień można dokonać zamówienia, ale także przejrzeć historię dotychczasowych zakupów oraz listę zamówień w realizacji

Moduł faktur jest udogodnieniem dla kontrahentów. Mają w tym miejscu możliwość ich przejrzenia, pobrania, eksportu oraz wyszukiwania konkretnych dokumentów.

Za pomocą modułu reklamacji, można zgłaszać ewentualnie reklamacje.

Niektóre platformy b2b, ze względu na specyfikę działalności, wymagają dodatkowych opcji. W przypadku hurtowni, jest to na przykład moduł kaucji – zawierający informacje dotyczące kaucji (np. na butelki) pobierane z systemu ERP. 

Dodatkowo, w module użytkownika, poza informacjami o kontrahencie takimi jak dane potrzebne do realizacji zamówienia czy kontakt do przedstawicieli handlowych, znajduje się lista koncesji: co również jest ważne z powodu specyfiki sprzedawanych produktów (np. alkoholi). 

Przydatny z punktu widzenia hurtowni oraz jej klientów jest również moduł gazetki: pozwalający generować gazetki promocyjne w postaci flipbooka.

panel logowania

Prosty, przejrzysty interfejs pozwala łatwo poruszać się pomiędzy modułami i dokonywać zamówień nawet osobom, które nie czują się pewnie w świecie nowoczesnych technologii.

Dedykowana oprogramowanie to przyszłość sprzedaży dla hurtowni b2b!

Dedykowana platforma wspomaga sprzedaż b2b oraz automatyzuje wiele procesów – przez co może pomóc w zwiększeniu obrotów oraz usprawnić działanie firmy i w konsekwencji: doprowadzić do wzrostu zysków. 

Magdalena Kubasiewicz

Product Manager


Brak komentarzy

Napisz komentarz