Progressive web app – aplikacje progresywne. Czym są i dlaczego warto się nimi zainteresować? > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Biznes  / Progressive web app – aplikacje progresywne. Czym są i dlaczego warto się nimi zainteresować?
Aplikacje progresywne

Progressive web app – aplikacje progresywne. Czym są i dlaczego warto się nimi zainteresować?

Co kryje się pod pojęciem progressive web app? To specyficzny rodzaj aplikacji – który można uznać za coś pośredniego pomiędzy stroną internetową, a aplikacją mobilną. W jaki sposób działają i czy ich wdrożenie może przyczynić się do rozwoju biznesu?

Aplikacje progresywne

Czym są progressive web apps?

Progressive web apps – zwane też aplikacjami PWA i aplikacjami progresywnymi – można określić jako specyficzny rodzaj stron internetowych, które wyświetlane na urządzeniach mobilnych przypominają standardowe aplikacje natywne.

Aplikacje PWA, podobnie jak aplikacje mobilne, mogą pozwolić na utworzenie na ekranie urządzenia (także mobilnego, jak tablet czy smartfon) ikonki – skrótu. Po jego uruchomieniu otwiera się wersja strony, dostosowana do przeglądania na sprzętach typu mobile. PWA zarówno w działaniu, jak i wyglądzie, podobne są do zwykłych aplikacji mobilnych – mają też niektóre z ich funkcji. Między innymi mogą działać częściowo w trybie offline (ponieważ urządzenie „zapamiętuje” treści zamieszczone na stronie i automatycznie je aktualizuje. Dzięki temu można przeglądać np. stronę sklepu internetowego bez połączenia z wifi, choć już do dokonania zakupu potrzeba dostępu do sieci).

Do obsługi aplikacji progresywnych wymagane jest posiadanie przeglądarki internetowej – np. Chrome czy Safari. Aplikacje tego typu często tworzone są z użyciem takich technologii, jak HTML, CSS czy JavaScript.

Zdaniem Developerów Google, główne cechy PWA to:
• Progresywność
• Responsywność (dostosowywanie do wszystkich urządzeń – mobilnych oraz desktopowych)
• Szybkość w działaniu po pierwotnym ładowaniu (po załadowaniu treści pierwszy raz, te zostają „zapamiętane”, przez co szybciej się wczytują)
• Niezależność od jakości sieci (mogą być przeglądane przy słabym połączeniu albo offline)
• Bezpieczeństwo
• Podobieństwo do aplikacji (na urządzeniach mobilnych przypominają aplikacje natywne)
• Łatwość w instalacji (wystarczy utworzyć odpowiednią ikonkę)
• Aktualność (automatyczne uaktualnianie się)
• Łatwość w przesyłaniu dalej (za pomocą linków)

Aplikacja progresywna czy aplikacja mobilna? Którą wybrać?

Aplikacje progresywne mają nad mobilnymi trzy istotne przewagi:
• Nie trzeba tworzyć ich kilku wersji – dostosowanych do różnych systemów (np. na Android i iOS). PWA powinna działać swobodnie na każdym urządzeniu, systemie i w dowolnej przeglądarce (urządzenie musi jednak posiadać przeglądarkę internetową)
• Nie wymagają pobierania – aplikacja nie musi być ściągana np. z Google Play – można utworzyć jej „skrót” bezpośrednio z poziomu strony. Zajmują również zwykle przez to mniej pamięci niż aplikacje mobilne
• Ich wdrożenie zazwyczaj jest tańsze niż stworzenie aplikacji mobilnej od podstaw – przygotowanie aplikacji PWA jest stosunkowo szybkie i tanie. Zwłaszcza, jeżeli strona internetowa już jest responsywna (a więc: dostosowuje się do urządzenia, na którym jest obsługiwana).

Progresive web app

Progressive web app ładuje się szybciej niż strona na przeglądarce. Użytkownicy mobilni czasem korzystają z internetu o niezbyt dużej szybkości (niekiedy podłączając się także do wifi publicznych np. w pociągach czy galeriach handlowych). Szybkość ładowania i płynność działania strony mimo słabego sygnału wifi sprzyja więc podtrzymaniu ich zainteresowania. Podobnie przydatna jest opcja działania w trybie offline – w przypadku czasowego „zgubienia” sygnału internauta dalej może przeglądać stronę. PWA miewają również opcje przydatne użytkownikom (np. wysyłanie powiadomień push, mogą również zapamiętywać zawartość koszyka, co jest ważne dla sklepów internetowych).

Stworzenie PWA ułatwia dotarcie do współczesnych konsumentów: przyzwyczajonych do korzystania z internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Warto jednak mieć świadomość, że progressive web app ma sporo ograniczeń. Tego typu rozwiązania sprawdzają się głównie wtedy, gdy chcemy zapewnić klientom wygodny dostęp do strony internetowej z urządzeń mobilnych. Może to być dobry wybór dla właścicieli portali, platform społecznościowych, a także w przypadku niektórych sklepów internetowych.

Z drugiej strony jednak – jeśli klient potrzebuje aplikacji, która nie będzie zaledwie mobilną kopią gotowej już strony i da użytkownikom wiele nowych możliwości, konieczne jest stworzenie aplikacji mobilnej (zazwyczaj dedykowanej). PWA mają ułatwiać przede wszystkim korzystanie ze strony, sklepu czy portalu na urządzeniach mobilnych. Jeżeli więc np. aplikacja sklepu internetowego ma udostępniać nowe opcje – jak odczytywanie kodów QR, program lojalnościowy dla jej użytkowników, specjalne promocje – PWA nie wystarczy. Aplikacje mobilne mogą zapewniać znacznie szersze możliwości – choć jednocześnie ich stworzenie zwykle jest droższe.
Wybór pomiędzy aplikacją progresywną a mobilną zależny jest więc od potrzeb i oczekiwań w konkretnym przypadku.

Dlaczego warto wybrać aplikację progresywną?

Aplikacja progresywna to doskonały sposób na rozwój biznesu. Zwłaszcza w sytuacjach, w których tworzenie aplikacji mobilnej nie jest konieczne – bądź firma nie chce albo nie może sobie pozwolić na duże inwestycje.

Dzięki aplikacji progresywnej:
• Twoja strona będzie szybciej ładować się na urządzeniach mobilnych
• Stanie się elastyczna – dostosowuje się do każdego rodzaju urządzenia
• PWA jest bezpieczna – progressive web apps korzystają z protokołu HTTPS
• Poprawisz ogół doświadczeń użytkowników mobilnych ze stroną
• Możesz podnieść liczbę wyświetleń strony, zmniejszyć współczynnik odrzuceń, zwiększyć konwersję.

Czy to faktycznie działa? O tym, że aplikacje PWA mogą wspomóc biznes, świadczy fakt, że z dużym powodzeniem posługują się nimi chociażby tacy giganci jak Twitter czy AliExpress.

AliExpress po uruchomieniu wersji PWA, odnotowało:
• 104% wzrostu liczby nowych użytkowników we wszystkich przeglądarkach oraz 82% wzrostu konwersji w iOS
• Zwiększyło dwukrotnie liczbę stron przeglądanych podczas jednej sesji
• Odnotowało 74% wzrostu czasu spędzanego na stronie podczas sesji.
(Źródło)

Twitter z kolei, dzięki aplikacji progresywnej odnotował:
• 65% wzrostu liczby stron przeglądanych podczas sesji
• 75% wzrostu wysyłanych Tweetów.
(Źródło)

Współcześni internauci coraz częściej korzystają z internetu właśnie za pomocą urządzeń mobilnych. Szacuje się, że już nawet około 90% internautów stale lub okazjonalnie przegląda strony za pomocą urządzeń mobilnych. (Jak wynika z badań GUS – 90% użytkowników w wieku 16 – 24 lata korzysta z internetu mobilnie.) Tym samym wyjście naprzeciw oczekiwaniom tej grupy docelowej, może okazać się sposobem na przyciągnięcie nowych użytkowników oraz podtrzymanie lojalności dotychczasowych. Nie bez znaczenia są także wymagania wyszukiwarek. Obecnie, z Google na czele, promują one mobilne trendy – premiując w wynikach wyszukiwani strony, które są dostosowane pod mobile.

PWA pozwala stosunkowo niskim kosztem dostarczyć użytkownikom stronę w postaci łudząco przypominającej aplikację – z których współcześni konsumenci korzystają coraz chętniej.

Magdalena Kubasiewicz

Product Manager


Brak komentarzy

Napisz komentarz