Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Strony www  / Rodzaje stron internetowych – jakiego typu strony www potrzebujesz?
typy stron

Rodzaje stron internetowych – jakiego typu strony www potrzebujesz?

Przejrzyste i dokładne uporządkowanie typów stron internetowych to trudne zadanie, zwłaszcza biorąc pod uwagę ciągły rozwój Internetu i branży IT. Strona internetowa to wizytówka firmy i podstawa marketingu internetowego, dlatego software house’y prześcigają się w wynajdywaniu nowych, coraz ciekawszych rozwiązań. Poznaj typy stron www i wybierz najlepszą dla swoich potrzeb.

Rodzaje stron internetowych - grafika wprowadzająca do tematu

Strony internetowe klasyfikujemy zwykle ze względu na funkcję, jaką mają pełnić – cel powstania strony warunkuje zaprogramowanie konkretnych funkcjonalności. Jasne podziały utrudniają jednak: po pierwsze szybki rozwój branży IT i wprowadzenie nowych rozwiązań, po drugie fakt, że często zaprojektowana strona ma służyć kilku różnym celom – na przykład jest stroną firmową, ale ma także moduły umożliwiające zakup produktów, tym samym posiadając pewne cechy sklepu internetowego. Wreszcie możemy też mówić o różnych rodzajach stron, dzieląc je nie tyle ze względu na ich funkcje, co sposób, w jaki zostały zaprojektowane. Dlatego poniżej przedstawiamy typy stron www, podzielone zgodnie z ich przeznaczeniem oraz sposobem tworzenia.

 

One Page vs Multi Page

Strony typu One Page – zgodnie ze swoją nazwą – składają się tylko z jednej strony, niewymagającej przechodzenia do żadnych podstron, po której poruszamy się „scrollując”. Jeśli One Page posiada zakładki umieszczone w menu, ich celem jest wyłącznie ułatwienie nawigacji – kierują one nie na nową podstronę, a przewijają ekran do odpowiedniego miejsca. Zwykle strony One Page występują w wersji „Full Screen” czyli wyświetlają się na całym ekranie.

Dlaczego strony One Page zyskują na popularności? Ma to wiele wspólnego z rozwojem mobile – dzięki zrezygnowaniu z osobnych podstron, ich przeglądanie jest wygodne na urządzeniach mobilnych. Proste i przejrzyste, jeśli zostaną odpowiednio zaprojektowane, są atrakcyjne dla internautów. To doskonałe rozwiązanie w przypadku, gdy chcemy zaprezentować w estetycznej formie niezbyt wiele informacji. Strona One Page sprawdzi się więc dobrze jako wizytówka firmy, strona produktowa, portfolio czy strona przygotowana na przykład na potrzeby konkursu albo akcji dedykowanej (Landing Page, który opisujemy w dalszej części artykułu).

Oryginalnym pomysłem są też strony One Page z efektem Parallax, na których elementy tła poruszają się w taki sposób, że powstaje wrażenie ruchu oraz 3D. Ich główna zaleta to fakt, że mocno przyciągają uwagę użytkowników.

Multi Page natomiast, poza stroną główną, zawiera dowolną ilość podstron (już jedna podstrona w witrynie klasyfikuje ją jako Multi Page). Jest to rozwiązanie znacznie popularniejsze od One Page – przede wszystkim dlatego, że pozwala na prezentację dużych ilości treści w uporządkowany sposób. Z obrębu strony głównej, za pomocą menu lub dedykowanych elementów, użytkownik może przemieścić się na konkretne podstrony. Opcja ta pozwala użytkownikowi na szybki wybór konkretnego miejsca na stronie (np. oferta, sklep, czy kontakt) i zapoznanie się z informacjami, które go w danej chwili interesują. Multi Page pozwala również na tworzenie kilku poziomów menu, chociaż z doświadczenia rekomendujemy zastosowanie maksymalnie trzech.

Przykład strony multipage

Inside Egypt – przykład strony multipage

Oczywiście strona Multi Page nie jest wykluczona na mobile (menu najczęściej zostaje wtedy zwinięte do formy „hamburgera”), jednak podczas jej projektowania powinniśmy wziąć pod uwagę ilość treści, tempo ładowania się podstron i wygodną nawigację. Wersję mobilną takiej strony, poza dostosowaniem pod rozdzielczość urządzenia, należy okroić z niepotrzebnych elementów – dzięki temu umożliwimy użytkownikom sprawne korzystanie z niej oraz zwiększymy swoją szansę na konwersję z kanału mobile.

Ważną zaletą rozwiązania Multi Page jest korzystny wpływ na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google. Większa ilość podstron to także więcej treści, przez co roboty Google mogą odnaleźć w niej więcej słów kluczowych. To naturalnie powoduje, że zwiększamy szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania dla większej ilości zapytań, co przekłada się na wzrost zasięgu.

 

Wizytówka

Wizytówka to strona, która zawiera absolutnie podstawowe informacje o firmie. Obecnie ten rodzaj jest spotykany nieco rzadziej od kompletniejszych stron firmowych – zdecydowana większość internautów bowiem, wchodząc na stronę firmy, oczekuje dostępu do pełnych wiadomości na temat przedsiębiorstwa i jego oferty. W niektórych wypadkach jednak stanowią doskonałe rozwiązanie. Wizytówki wykorzystywane są obecnie głównie w trzech przypadkach:
· jeśli firma swoją działalność e-marketingową prowadzi przede wszystkim w social mediach i strona ma być zaledwie dodatkiem
· jeśli firma nie planuje działań e-marketingowych, ale chce w jakiś sposób zaznaczyć swoją obecność w Internecie oraz uwiarygodnić się w oczach klienta
· jeśli właściwa strona jest w budowie/przebudowie

Przykładowa strona wizytówka

Strona wizytówka przygotowana dla SSK konsulting przez Intellect (http://www.sskkonsulting.pl)

 

Strona firmowa

Strona firmowa to w dzisiejszych czasach prawdzie „must have” dla niemal każdego przedsiębiorstwa. Głównym celem strony tego typu jest prezentacja firmy i jej oferty. Dzięki niej klienci mogą łatwo znaleźć wszystkie potrzebne im informacje, co pozytywnie wpływa na lojalność wobec marki oraz na sprzedaż. Taka strona to też podstawa e-marketingu, pozwalającego przyciągnąć nowych odbiorców.

Co powinno znaleźć się na stronie firmowej? Na pewno podstawowe informacje o firmie i jej pracownikach, dane kontaktowe oraz podstrony dotyczące produktów czy usług. Aby jednak strona firmowa była naprawdę konkurencyjna, to może nie wystarczyć. W zależności od specyfiki działalności warto zadbać też o dodatkowe elementy: dział aktualności albo bloga (budowanie widoczności i autorytetu strony w Google!), galerię czy forum. Należy również zatroszczyć się o wartościowy content – takie interesujące użytkownika treści nie tylko wpływają na naszą widoczność w wyszukiwarce, ale przede wszystkim przyciągają nowych odbiorców.

Na stronie firmowej często znajdują się też podstrony, które występując osobno, stanowią odrębny rodzaj stron – takie jak:
• blogi,
• portfolio,
• strony produktowe lub moduły umożliwiające dokonanie zakupów (e-commerce) czy rejestrację.
Odpowiednie zaplanowanie i zaprojektowanie tych elementów na stronie www, ma znaczący wpływ na ostateczną decyzję zakupową konsumenta.

Przykładowa strona firmowa

Przykład strony firmowej – realizacja dla TF Kable (https://tfkable.com)

 

Strona korporacyjna a strona produktowa

W zależności od potrzeb, strona firmy może skupiać się mocniej na profilu firmy/marki (mówimy wtedy o stronie korporacyjnej) bądź bardziej podkreślać oferowane usługi i produkty (w takim wypadku mamy do czynienia ze stroną produktową). Strona korporacyjna promuje przede wszystkim firmę/markę jako ogół, wiele mówi o jej historii, wartościach, sposobie działania. Strona produktowa jest natomiast skupiona na konkretnych produktach czy sprzedaży usług.

Zazwyczaj w momencie, gdy jedna firma łączy w sobie dużo marek, strona korporacyjna prezentuje ogólne informacje o przedsiębiorstwie, a w podstronach marek umieszczane są szczegółowe opisy produktów.

 

Serwis internetowy

Serwis może być rozumiany dwojako – jako bardzo rozbudowana strona firmowa, zawierająca wiele informacji oraz liczne, dodatkowe opcje albo jako grupa stron internetowych, które zostały powiązane ze sobą, aby zwiększyć ich funkcjonalność. Najczęściej takie rozwiązanie wybierane jest przy dużych agregatach treści, które dotyczą jednego tematu lub mają ten sam cel. W ramach serwisów często umieszczane są treści interaktywne – popularnym rozwiązaniem jest na przykład opcja rejestracji konta i logowania (np. strona banku).

Serwis niekoniecznie musi też być powiązany z jedną, konkretną firmą. Sporą popularnością cieszą się na przykład serwisy informacyjne czy ogłoszeniowe, lub serwisy zrzeszające wiele firm w ramach jednej strony.

Przykładowy serwis internetowy

Przykładem serwisu internetowego jest na przykład www.topowykolarz.pl – serwis informacyjny na temat kolarstwa, przygotowany przez Intellect.

 

Portal internetowy

Portal internetowy to rodzaj serwisu, który oferuje zróżnicowane informacje oraz różnorodne dodatkowe funkcje – takie jak fora dyskusyjne, czaty, katalogi stron czy nawet możliwość założenia poczty. Brzmi skomplikowanie? Pewnie cała sprawa stanie się zrozumiała, jeśli jako przykład tego typu portalu podamy Onet – jeden z najbardziej znanych portali internetowych w Polsce. Na bazie tego wzorca możemy łatwo zauważyć, że ten typ strony zawiera wiele różnorodnych informacji, umożliwiających mu dotarcie do masowego odbiorcy, np: informacje z kraju, świata i lokalne, prognozę pogody, ciekawostki podróżnicze, sportowe, filmy, przepisy i wiele, wiele więcej. Z tego też powodu portale są bardzo często ustawiane przez użytkowników jako strony startowe w przeglądarkach.

W przypadku portalu stajemy przed jednym dużym wyzwaniem – musi on być przygotowany do udźwignięcia dużego ruchu oraz ogromnej ilości treści i multimediów (w tym również pojemności skrzynek pocztowych użytkowników).

Przykładowy portal internetowy

Portal kutno.pl przygotowany przez Intellect

 

Wortal

Jeśli jesteś fanem konkretnej dziedziny (od kina, muzyki, przez zwierzęta czy wędkarstwo, po wychowanie dzieci czy psychologię) i szukasz na jej temat informacji w sieci, prawdopodobnie wiele razy korzystałeś z wortali, nawet jeżeli nie zdawałeś sobie z tego sprawy. Wortale to odmiana portali internetowych, które skupione są na jednej, konkretnej, wąskiej tematyce. Ich nazwa pochodzi od portali wertykalnych, czyli wyspecjalizowanych w jednym zagadnieniu, w kontraście do tradycyjnych portali, które obejmują bardzo rozbudowany zakres tematyczny (horyzontalny). Takie strony zawierają szeroką bazę informacji na dany temat, aktualności, katalogi czy artykuły oscylujące wokół konkretnej dziedziny.

 

E-sklep/sklep internetowy

To strona, której głównym celem jest sprzedawanie towarów przez Internet. Można ją przyrównać do wirtualnego katalogu, w którym składamy zamówienie. Zazwyczaj sklepy internetowe zawierają pewne elementy typowej strony firmowej (na przykład informacje o firmie i dane kontaktowe), skupiają się jednak przede wszystkim na prezentacji towarów oraz umożliwianiu ich łatwego zakupu. Bardzo łatwo rozpoznamy je np. po koszyku (który najczęściej znajdziemy w prawym, górnym rogu strony), prezentacji produktów wraz z ceną i opcją zakupu czy po menu skupionym na kategoriach tych produktów. E-sklepy to coraz chętniej wybierane rozwiązanie, szczególnie biorąc pod uwagę fakt, że rok temu już 54% Polaków kupowało w sieci wg raportu firmy Gemius.

Popularność e-commerce nieustannie rośnie, nowe sklepy internetowe powstają jak grzyby po deszczu, a wraz ze wzrostem konkurencji w tym obszarze, wzrastają także oczekiwania klientów względem funkcjonalności i wyglądu rozwiązań e-commerce.

W przypadku sklepów internetowych zyskują na znaczeniu cechy, które powinny mieć wszystkie strony www, takie jak przejrzystość, łatwa nawigacja i atrakcyjny wygląd. Szczególnie moduł zakupowy należy zaprojektować tak, aby maksymalnie ułatwiać klientowi dokonanie zamówienia. Intuicyjne powinno być również poruszanie się po produktach oraz kategoriach, by droga zakupowa konsumenta była krótka i jak najwygodniejsza. Poza samym projektem strony, warto pamiętać również o zaplanowaniu rozwiązań umożliwiających analizę zachowań konsumentów oraz mechanizmy marketing automation – dzięki temu jeszcze lepiej zrozumiemy naszych klientów i poprawimy efektywność naszej sprzedaży.

Przykładowy sklep internetowy

Jedna z przygotowanych przez nas realizacji e-commerce – sklep oferujący gadżety i ubrania piłkarskie Bomasport

 

Blog

Blogi, u samej podstawy ich tworzenia, można było przyrównać do internetowych pamiętników, chociaż w istocie na przestrzeni lat, służyły jako medium do publikacji różnego rodzaju treści – przemyśleń, artykułów, opowiadań, przepisów i wielu innych. Większość blogów prywatnych czy tych prowadzonych przez influencerów, przyjmuje dość prostą formę: zawierają głównie posty (często podzielone na kategorie), dział „o mnie” oraz sekcję z komentarzami (ewentualnie zakładkę „współpraca”).

Blogi cieszyły się ogromną popularnością przed kilkoma laty, obecnie jednak zostały częściowo wyparte przez media społecznościowe (o tym zjawisku świadczy chociażby zamknięcie platformy blog.onet.pl). Nie oznacza to jednak końca blogosfery, a jedynie jej przemianę. Wciąż działa wielu blogerów, skupiających wokół siebie duże społeczności fanów (często są to blogerzy tematyczni, np. podróżniczy czy modowi, i łączą działalność na blogu z działalnością w innych mediach społecznościowych, współpracują także ze znanymi markami). Coraz większym zainteresowaniem cieszą się również blogi firmowe – dostarczające merytorycznych informacji na tematy związane z ofertą firmy. Często też zamiast być osobną stroną, stają się elementem strony firmowej. Są one nieocenionym narzędziem, pozwalającym budować wizerunek marki oraz pracowników jako ekspertów, przyciągać nowych klientów i wspierać pozycjonowanie w Google.

Przykładowy blog

 

Landing Page

Czyli „strona docelowa” – specyficzny rodzaj kreacji, wykorzystywanej do akcji specjalnych (np. konkurs) i kampanii reklamowych. Stworzenie Landing Page umożliwia uzyskanie większego współczynnika konwersji z płatnych reklam (takich jak np. AdWords). Reklama kieruje użytkownika na Landing Page, a strona – przygotowana specjalnie z myślą o zachęceniu odbiorcy reklamy do konkretnej reakcji – zachęca do wykonania działania (udział w konkursie, rejestracja, zbieranie leadów/danych), dzięki czemu jest bardziej skuteczna. Co ważne, takie rozwiązanie pozwala nam na bardziej rozbudowany przekaz i rozwinięcie tematu z kreacji reklamowej, na której nie mamy dość miejsca, by rozwinąć szerzej nasz komunikat.

Landing Page to strona przejrzysta, zwykle dość prosta, zawierająca konkretne informacje na jeden, wąski temat, stworzona w konkretnym celu.

Przykładowy landing page

Przykład landing page – http://www.4move.pl/runmageddon – promującej Runmagedon.

 

Podsumowanie

Wybór konkretnego typu strony i jej ostateczny kształt uzależniony jest od naszych potrzeb, celów, jakie chcemy osiągnąć i rodzaju działalności oraz bogactwa asortymentu, ale także czynników takich jak plany na działania marketingowe (zwłaszcza content marketing). Kluczem do udanej realizacji jest indywidualne podejście oraz dostosowanie projektu do wyżej wymienionych elementów.

Infografika z typami stron internetowych

Wiesz już, jakiego typu strony potrzebujesz? Skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie dobrze dobraną ofertę. Jeśli jednak wciąż nie jesteś pewien, które rozwiązanie sprawdzi się u Ciebie najlepiej, pomożemy Ci dobrać skuteczną i dopasowaną formę strony www. Intellect może zaprojektować dla Ciebie każdy rodzaj strony!

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

6 komentarzy
  • D.
    Odpowiedz 8 maja 2018 14:03

    W końcu ktoś to rozumie!

    • Aleksandra Jucha
      Odpowiedz 9 maja 2018 08:43

      Cieszymy się, że jest nas więcej! :))

  • Odpowiedz 8 maja 2018 15:46

    Konkretnie i na temat. Różnice są czasami nieznaczne, ale specyfika finalnego produktu (strony www) znacząco różna.

    • Aleksandra Jucha
      Odpowiedz 9 maja 2018 08:46

      Dokładnie tak! Często odpowiedni wybór typu strony ma decydujący wpływ na ostateczną jej funkcjonalność i efektywność. :)) Dlatego warto wybierać rodzaj strony świadomie!

  • Odpowiedz 14 maja 2018 10:36

    Bardzo ciekawy wpis. Świetnie pokazuje jakie są rodzaje stron. Ja muszę jeszcze się zastanowić jaką wybrać.

    • Aleksandra Jucha
      Odpowiedz 17 maja 2018 11:48

      Panie Arkadiuszu,
      jeśli potrzebowałby Pan pomocy w tym wyborze, proszę śmiało do nas napisać. 🙂

      Nasz specjalista od projektów www, Sławomir Turkiwiecz, chętnie Panu pomoże.
      Zachęcam do kontaktu: slawomir.turkiewicz@intellect.pl

      Pozdrawiam!

Napisz komentarz

Potrzebujesz nowej strony WWW? 

X

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 18 88 80 240

biuro@intellect.pl

LUB ZOSTAW NAM SWÓJ E-MAIL

ZAPRASZAMY DO NASZEGO BIURA W LIMANOWEJ, KRAKOWIE LUB WARSZAWIE

DZIĘKUJEMY!

SKONTAKTUJEMY SIĘ Z TOBĄ