Platforma crowdfundingowa KatolikWspiera.pl - Case Study > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Realizacje  / Platforma crowdfundingowa KatolikWspiera.pl – Case Study
Grafika tytułowa z napisem Kulisty wdrożenia platformy crowdfundingowej KatolikWspiera

Platforma crowdfundingowa KatolikWspiera.pl – Case Study

Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe to coraz popularniejszy sposób zdobywania środków na rozpoczęcie własnego biznesu, realizację  projektu, a nawet spełnienie marzeń. Nic dziwnego, że na polskim rynku pojawia się coraz więcej platform tego typu. W ostatnim czasie mieliśmy okazję dołączyć do crowdfundingowej społeczności  – zaprojektowaliśmy i wdrożyliśmy wyjątkową platformę umożliwiającą wsparcie finansowe projektów katolickich – KatolikWspiera.pl.

Grafika tytułowa z napisem Kulisty wdrożenia platformy crowdfundingowej KatolikWspiera

Co to jest crowdfunding?

Słowo crowdfunding pochodzi od połączenia słów – crowd – czyli tłum i funding – czyli fundować i oznacza finansowanie projektów, produktów, pomysłów poprzez dużą liczbę niewielkich wpłat społeczności.  W praktyce wygląda to następująco – projektodawca zamieszcza swój pomysł na tego typu platformie i rozpoczyna kampanię, w trakcie której zachęca do wsparcia finansowego swojego projektu, a także rozpowszechniania jego idei.

Jak zaczął się crowdfunding? Za jego kolebkę uznaje się Stany Zjednoczone, kiedy to w 1997 r. fani rockowej kapeli Marillion zebrali 60 tys. dolarów na sfinansowanie trasy koncertowej zespołu, a następnie na wydanie płyt.

Dzięki Internetowi idea crowdfundingu bardzo szybko obiegła cały świat – sieć pozwoliła na szybką komunikację, informowanie o projektach i budowanie wokół nich społeczności.  Początki rynku finansowania społecznościowego w Polsce datowane są na 2011 r., czyli uruchomienie platformy PolakPotrafi.pl.

Rodzaje crowdfunding

Rozpoczęcie własnego biznesu nie jest sprawą łatwą – potrzebujemy kapitału, klientów, marki, a także informacji, czy nasz produkt lub usługa spotka się z zainteresowaniem rynku. 

Klawiatura z przyciskiem Crowdfunding

W takiej sytuacji idealnym pomysłem wydaje się crowdfunding udziałowy – czyli model, w którym inwestorzy za wsparcie niewielkimi kwotami zyskują udział w startupach. Sporą zaletą tego typu finansowania jest fakt, że młodzi przedsiębiorcy już na początkowym etapie swoich działań mogą uzyskać informacje zwrotną dotyczącą swojego pomysłu, zdobyć zainteresowanie klientów, inwestorów, mediów, a także zbudować społeczność wokół produktu lub usługi.

Oprócz modelu udziałowego istnieje również crowdfunding nieudziałowy  czyli rodzaj finansowania, w którym w zamian za wsparcie otrzymuje się prezenty, bonusy, nagrody. Pierwszy egzemplarz produktu, zdjęcie na okładane płyty, zagranie  w serialu? – nie ma problemu! Gratyfikacje te są formą zachęty do dokonania wpłaty na rzecz danego projektu – jeżeli są satysfakcjonujące – inwestorzy chętniej dokonują wpłaty. Często zdarza się też tak, że im większa kwota, tym większy pakiet nagród czy korzyści dla wspierającego.

Crowdfunding w Polsce – legalny czy nielegalny?

Finansowanie społecznościowe w Polsce nabiera rozpędu. Powstaje coraz więcej platform crowdfundingowych, wspierających różnorodne inicjatywy i projekty. Polacy wykazują coraz większe zaufanie do internetowych zbiórek pieniędzy i aktywnie w nich uczestniczą. Co więcej, specjaliści prognozują dynamiczny rozwój polskiego rynku crowdfundingu i wzrost jego wartości.

Crowdfunding w Polsce nie doczekał się odrębnych uregulowań prawnych, które odnosiłyby się stricte do tego typu działalności. Możemy jednak z pełną odpowiedzialnością przyznać, że jest on legalny. Finansowane społecznościowe, w zależności od rodzaju crowdfundingu – udziałowego lub z nagrodami – regulują inne przepisy polskiego prawa.

Infografika Kodeks Spółek Handlowych

Jeżeli mówimy o crowdfundingu udziałowym – zastosowanie mają przepisy znajdujące się w Kodeksie Spółek Handlowych oraz ustawie o ofercie publicznej.

Z kolei, w przypadku crowdfundingu nieudziałowego regulacje prawne znajdziemy w przepisach odnoszących się do prowadzenia przedsprzedaży.

Zastanawiając się nad tym, czy crowdfunding jest legalny, czy nielegalny, pamiętajmy o tym, że wspieranie tego typu inicjatyw jest w pełni dobrowolne, a inwestorzy muszą liczyć się z ryzykiem swojej decyzji.

Popularne platformy crowdfundingowe w Polsce i na świecie

Realne korzyści płynące z portali crowdfundingowych wpłynęły na ich coraz większą popularność. Dzisiaj możemy spotkać się zarówno z platformami uniwersalnymi, za pośrednictwem których można wspierać projekty w rozmaitych kategoriach, jak również o wyspecjalizowanej tematyce – kulturalne, sportowe, dobroczynne, naukowe i wiele innych.

Obecnie najpopularniejszą platformą crowdfudingową na świecie jest Kickstarter. Powstała w 2009 r. i zrzesza sporą społeczność skupioną wokół innowacyjnych pomysłów. Zasady działania platformy są proste – wystarczy złożyć projekt, określić budżet i nagrody, a następnie zaczekać na akceptację. Pomysłodawca otrzyma środki, tylko wtedy, gdy udało się zebrać 100% lub więcej założonego budżetu. Ogromny zasięg – miliony użytkowników z całego świata oraz stosunkowo niewielki % za pośrednictwo czynią go prawdziwą potęgą.

Infografika z polskimi platformami crowdfundingowymi

Polskim odpowiednikiem Kickstartera (przynajmniej wg opinii twórców) jest platforma Wspieram.to, opierająca się na identycznych zasadach działania – platforma pomaga w realizacji kreatywnych projektów, przy okazji promując je w mediach społecznościowych.

Z naszego rodzimego podwórka nie sposób wspomnieć również o PolakPotrafi, czyli pierwszej polskiej platformie crowdfudingowej, za pośrednictwem której zgłoszono projekty wycenione na ponad 9 mln zł. Jej zasady działania są analogiczne do zagranicznych platform i obejmują różnorodne kategorie tematyczne.

Platforma crowdfundingowa KatolikWspiera.pl – jak przebiegała realizacja?

Bogaty potencjał platform pomagających w finansowaniu społecznościowym dostrzegł nasz Klient – Grupa Crowdfundingowa MT 25 14-30 Sp. z o.o. Celem powierzonego nam projektu było zaprojektowanie i wdrożenie nowoczesnej platformy zrzeszającej projektodawców oraz darczyńców dla projektów katolickich oraz społeczności katolickiej i mediów. Klient szukał doświadczonej firmy, która profesjonalnie poprowadzi projekt. Z racji naszego doświadczenia (w portfolio posiadamy podobne wdrożenia platform crowdfundingowych) to właśnie my zajęliśmy się realizacją platformy.

Zanim przystąpiliśmy do konkretnych działań, naszą pracę poprzedziły liczne rozmowy z Klientem na temat założeń oraz oczekiwań. Naszym priorytetem było stworzenie nowoczesnej, funkcjonalnej i przyjaznej w użytkowaniu platformy pozwalającej w łatwy sposób dodawać oraz wspierać projekty katolickie.

Następnym krokiem było przygotowanie dedykowanego projektu graficznego oraz listy szczegółowych funkcjonalności. Kolejnym etapem były prace programistyczne zespołu naszych specjalistów.

Funkcjonalności ułatwiające korzystanie z platformy

Platforma crowdfundingowa KatolikWspiera.pl pozwala w łatwy sposób przeglądać dodane projekty poprzez rozwijalną listę kategorii z górnego menu. Użytkownicy znajdą tam również krótką informację o tym, jak działa portal oraz dane kontaktowe do administracji.

Strona platformy KatolikWspiera

Logowanie do platformy odbywa się na trzy sposoby:

  • klasycznie – poprzez wcześniejszą rejestrację,
  • przez konto na Facebooku,
  • przez konto Google +.

W ramach dostępu do swojego profilu użytkownicy mogą śledzić wspierane przez nich projekty, a także sami je dodawać.

Strona zintegrowana jest z licznymi kanałami social media – Facebook, Instagram, YouTube, blogiem, a także wtyczką Facebook Messenger pozwalającą na szybką komunikację pomiędzy administratorem a użytkownikami portalu.

Nowoczesny layout projektów

Każdy projekt, który pojawia się na stronie, można przeglądać wg dostępnej listy kategorii lub wg czterech wyróżników:

  • ‘Niedawno dodane’,
  • ‘Najbliżej do celu’,
  • ‘Niedługo się kończą’
  • ‘Zakończone sukcesem’.

Konkretny projekt opisany jest za pomocą podstawowych i niezmiennych danych – kategorii, miasta, informacji o projekcie i projektodawcy, dołączonego filmiku, listy aktualizacji oraz wspierających.

Widok zbiórki na inicjatywę Serce na miarę

Obok kompleksowej prezentacji każdego projektu użytkownicy platformy znajdą również takie informacje jak: jaką kwotę już uzbierano, ile zostało do końca zbiórki, ile razy został wsparty projekt czy kilka słów o organizatorze. 

Intuicyjne dodawanie nowych projektów

Pierwszym krokiem do dodania własnego projektu na stronę jest rejestracja oraz zalogowanie do systemu. Następnie należy wybrać ‘Rozpocznij nowy projekt’ i wprowadzić podstawowe dane dla każdego projektu, czyli:

  • tytuł,
  • kategorię,
  • data trwania -od -do,
  • kwotę wsparcia,
  • dla kogo realizujemy projekt,
  • miasto.

Formularz pozwala także dodać film, opis projektu, kilka słów o autorze, celu zbiórki pieniędzy oraz informacje o nagrodach dla wspierających. Jeżeli projektodawca uzna, że potrzebuje jeszcze kilku dodatkowych sekcji w formularzu, aby maksymalnie dokładnie zaprezentować swoją inicjatywę – może dodać ich dowolną ilość.

Kompleksowe zarządzanie i weryfikacja projektów

Wszystkie projekty, przed pojawieniem się na stronie, przechodzą przez 2-etapową weryfikację administratora systemu. Sprawdza on projektodawcę, jak i sam projekt pod kątem poprawności wszystkich wprowadzonych do formularza danych oraz zgodności z propagowanymi za pośrednictwem platformy wartościami. Jeżeli wszystko jest w porządku – projekt pojawia się na stronie w odpowiedniej kategorii, jeżeli został odrzucony – projektodawca zostanie o tym poinformowany wraz z wyjaśnieniem powodu jego nieprzyjęcia.

Prosty i bezpieczny proces wspierania projektów

Co ważne, aby wesprzeć projekt, nie trzeba zakładać konta – wystarczy wybrać interesujący nas projekt i kliknąć ‘Wesprzyj projekt’. Następnie wyświetli się okno z polem do wpisania kwoty wpłaty wraz z prośbą o podanie podstawowych danych – możemy wpisać je ręcznie lub użyć opcji zaciągnięcia ich z naszego profilu na Facebooku.

Widok wpłacania kwoty na zbiórkę

Formularz umożliwia także opcję wpłaty anonimowej oraz pozostawienia komentarza. Użytkownicy dokonują przelewów za pośrednictwem bezpiecznego systemu płatności ‘Przelewy 24’.

Liczne funkcje dla administratora platformy

Obok licznych funkcjonalności dla użytkowników, platformę crowdfundingową katolikwpsiera.pl charakteryzuje sprawne i intuicyjne zarządzanie dla administratora. 

Wdrożone moduły pozwalają uzyskać szczegółowe statystyki dotyczące jej funkcjonowania np. informacje na temat poszczególnych wpłat – ich kwoty, statusu, użytkowników oraz alerty o projektach zgłoszonych do weryfikacji.

Platforma została zintegrowana z płatnościami online ‘Przelewy24’ w trybie marketplace. Ta innowacyjna usługa pozwala na przyjęcie płatności zbiorowej na konto rozliczeniowe w ramach usługi Przelewy24. Najpierw pieniądze wpadają na konto techniczne, z którego nie można dokonywać wypłat, a następnie na konta rozliczeniowe projektodawców, skąd  projektodawcy mogą zlecić wypłatę środków na swój rachunek bankowy.

Wypłaty zgormadzonych środków możliwe są po zakończeniu kampanii lub po konkretnej wpłacie od użytkownika. Administrator pobiera prowizję od każdej wpłaty w ustalonej wysokości.

Jak obecnie funkcjonuje platforma KatolikWspiera.pl?

Katolikwspiera.pl  to nowoczesna, przyjazna i pełna licznych funkcjonalności platforma crowdfundingowa skupiająca społeczność wokół katolickich inicjatyw. Pomimo, że funkcjonuje na rynku dopiero od kilku miesięcy, już teraz może pochwalić się sporym zainteresowaniem, zarówno wśród projektodawców, którzy chętnie korzystają z możliwości wsparcia finansowego inicjatyw, jak i samych wspierających.

Anna Kaleta

Product Marketing Manager

Brak komentarzy

Napisz komentarz