Nowe formy email marketingu, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-sklepie > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / E-mail marketing  / Nowe formy email marketingu, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-sklepie

Nowe formy email marketingu, które zwiększą sprzedaż w Twoim e-sklepie

Stosujesz e-mail marketing, aby zwiększyć ruch w Twoim e-sklepie i osiągnąć lepszą konwersję? Hurtowo wysyłasz newslettery do swoich subskrybentów, aby poinformować ich o oferowanych  promocjach czy nowościach? Spróbuj czegoś nowego – poznaj innowacyjne formy mailingu z automatyczną, dynamiczną i personalizowaną treścią, które z pewnością wyróżnią Twój newsletter pośród innych.

nowa_jakosc_w_email_marketing

 

Twoi klienci i konkurencja podnoszą poprzeczkę

Email marketing to jedna z najtańszych i jednocześnie najskuteczniejszych form marketingu w sieci. Wysyłane pocztą elektroniczną newslettery i informacje o oferowanych promocjach są mierzalne, natychmiastowe, skalowalne, trafne i stosunkowo tanie, a w efekcie potrafią wygenerować znaczny ruch w internetowych sklepach. Pytanie jednak, czy zawsze muszą być skuteczne? Dzisiejszy email marketing jest trudniejszy w realizacji niż ten sprzed kilku lat, kiedy wystarczyło zebrać w jeden newsletter oferowane produkty, wysłać wiadomość do swojej bazy subskrybentów i czekać na zamówienia. Wszystko za sprawą coraz wyżej podnoszonej poprzeczki – preferencje użytkowników i ich wymagania zmieniają się i to własnie one są przyczyną konieczności zmiany strategii email marketingowej, uwzględniającej stosowanie nowych elementów – m.in. personalizacji newsletterów oraz komunikowania w nich (w myśl zasady „Co ja z tego będę mieć?) realnych korzyści i wartości, które klient otrzyma, zapisując się do newslettera. Innymi powodem takiego stanu rzeczy jest to, z czym spotyka się chyba każdy z nas – nasze skrzynki e-mail pęcznieją od nadmiaru rozmaitych wiadomości z ofertami firm. Wniosek? W gąszczu tych setek wiadomości coraz trudniej jest się wyróżnić i w efekcie sprzedać. Reasumując – odpowiednia jakość newsletterów to podstawa, jeśli chcemy, aby faktycznie okazał się skuteczny. Na szczęście z pomocą przychodzą nam nowoczesne formy email marketingu i to właśnie je chcemy pokrótce przedstawić, jako inspiracje do wykorzystania w Waszym e-commerce.

Spróbuj czegoś nowego!

Jakie zatem inne formy komunikacji email marketingowej możemy wykorzystać, aby prowadzić skuteczniejszy mailing? Jak możemy zróżnicować to, co już wysyłamy do swoich klientów i co jeszcze dodatkowo im wysyłać poza standardowym newsletterem produktowym? Przedstawione propozycje można z powodzeniem zrealizować za pomocą najpopularniejszych systemów mailingowych.

nowa_jakosc_w_email_marketing_banners1

Ta forma wysyłki newslettera bazuje na wartości dodanej jaką jest przede wszystkim interesujący content. Jeśli przykładowo prowadzimy on-line sklep wędkarski, możemy zainteresować swoją ofertą subskrybentów poprzez wysyłkę regularnego mailingu, w treści którego Wasz klient znajdzie porady wędkarskie. Mailing tego typu może mieć formę seryjną, wysyłaną  od momentu zapisu subskrybenta do bazy mailingowej  w określonym interwale, np. co 10 dni i –  co ważne –  nie wymaga integracji z e-sklepem. To, co jest w tym przypadku wabikiem,  który pozwala generować ruch w e-sklepie, jest zatem wartościowa porada, cykle edukacyjne, artykuły, a nie przyciski call to action.

nowa_jakosc_w_email_marketing_banners2

Kolejną interesującą formą email marketingu są wszelakie komunikaty wysyłane automatycznie na podstawie klucza, jakim są rozmaite daty czy wydarzenia. Takimi zdarzeniami w działającym e-sklepie mogą być chociażby data zakupu, data rejestracji, data odebrania zamówienia, data ostatniego logowania do sklepu, itp. Wiadomości wysyłane na podstawie tego typu zdarzeń mogą z powodzeniem reaktywować wszystkich klientów, którzy np. dokonali zakupu 3 miesiące temu i od tej pory nie zaglądali do Waszego sklepu on-line. Komunikat może zawierać po prostu powiadomienie w formie zachęty, informacje o aktualnej promocji albo przykładowo kod rabatowy do wykorzystania lub opcję darmowej wysyłki. Mailing tego typu także nie wymaga głębokiej integracji systemu mailingowego z Waszym sklepem – najważniejsze, aby w narzędziu do wysyłki wiadomości dostępne były dwie dane: adres e-mail odbiorcy oraz data, na podstawie której chcemy wysyłać odpowiednie komunikaty. Popularnym mailingiem tego typu są także powszechne e-maile urodzinowe, które – jak wskazują specjaliści – generują dużo wyższą konwersję niż standardowy newsletter.

nowa_jakosc_w_email_marketing_banners3

Inna propozycja wysyłki newslettera to mailing, który targetuje tzw. „porzucony koszyk”, a więc trafia do użytkowników, którzy z jakiegoś powodu nie dokończyli procesu zamówienia w Waszym e-sklepie. Z oczywistych względów tacy klienci są bardzo cenni, a cześć z nich mogła nie zakończyć zamówienia pomyślnie np. z powodu nagłej sytuacji zewnętrznej, która przerwała im te operację. Maile odzyskujące utracone zamówienia są w takiej sytuacji świetnym rozwiązaniem, gdyż przypominają i pomagają użytkownikowi w ukończeniu czynności, którą niespodziewanie przerwał. Mailing tego typu można realizować w dwóch wariantach:  standardowym,  w formie notyfikacji z informacją o porzuconym koszyku i call to action do kontynuowania zakupów oraz dynamicznym (wymagający już głębszej integracji z Twoim sklepem), gdzie poza standardową notyfikacją w e-mailu, prezentowany jest także „porzucony” wcześniej produkt, jego cena i button „kup teraz”

nowa_jakosc_w_email_marketing_banners4

Mowa o e-mailach z dynamiczną treścią, które pozwalają komunikować klientom Waszych sklepów rozmaite sugestie, np. na temat tego, co powinni kupić w e-sklepie. Taka sugestia może być generowana w oparciu o klucz, jakim jest np. historia poprzednich zakupów realizowanych w sklepie. Co można dokładnie zaprezentować w takiej formie mailingu? Mogą to być chociażby promocje produktów z kategorii powiązanych z ostatnimi zakupami lub promocje akcesoriów powiązanych z produktem z tej samej kategorii, co ostatni zakup. Ta forma mailing wymaga nieco bardziej zaawansowanej integracji z Waszym sklepem, chociażby z powodu konieczności weryfikowania, czy sugerowany w newsletterze produkt, nie został w międzyczasie wykupiony w e-sklepie lub czy klient nie nabył go przy okazji wcześniejszych zakupów.

nowa_jakosc_w_email_marketing_banners5

Ostatnią proponowaną dziś formą mailingu są newslettery bazujące na tzw. liście życzeń, a więc na produktach, które użytkownik chciał kupić w Waszym sklepie, ale nie były one dostępne lub ich zakup miał się odbyć w nieokreślonej przyszłości. Komunikaty wysyłane w tym kontekście zawierają informację o tym, że produkt dodany kiedyś do listy życzeń, jest już dostępny w Waszym e-sklepie i – co ma stanowić dodatkową motywację – akurat jest w promocji. Inną formą motywowania użytkowników do dokonania konwersji poprzez taki rodzaj mailingu jest odwoływanie się do produktów, które były przeglądane przez niedoszłego klienta i wysyłanie notyfikacji na adres e-mail, o tym, że produkt, którym się interesował, wkrótce zostanie wyprzedany. Tak jak w wyżej omawianym przypadku, także tutaj, aby realizować taką formę mailingu, potrzebna jest dodatkowa integracja z Waszym sklepem i weryfikacja stanów magazynowych (aby uniknąć sytuacji prezentowania w mailingu produktów, które de facto zostało wyprzedane w międzyczasie).

Co z poczciwym standardowym newsletterem?

Wiadomo – prezentowane powyżej innowacyjne formy mailingowe nie gwarantują stuprocentowego sukcesu sprzedażowego w Waszych e-sklepach. Z pewnością są materiałem do przeprowadzania wielu ciekawych eksperymentów na Waszej grupie docelowej i badania statystyk wzrostu sprzedaży, gdyż ich automatyczny, dynamiczny i spersonalizowany charakter lepiej targetuje i sprawia, że pośród setek innych komunikatów wysyłanych przez pocztę e-mail, stają się bardziej zauważane i bliskie autentycznej rzeczywistości użytkownika (mailingi tego typu bazują bowiem na pewnym kontekście i historii zakupów online, tworzonej przez Waszych klientów). Końcowe pytanie brzmi: czy w zestawieniu z przedstawionymi wyżej formami innowacyjnych mailingów, typowy newsletter produktowy, który często codziennie trafia do naszych skrzynek, jest skazany na porażkę? Należy pamiętać, że poza formą istotna jest również treść, a więc sama jakość merytoryczna wysyłanych do Klientów komunikatów (zainteresowanych tworzeniem newsletterów w oparciu o sprawdzone wzorce, odsyłamy do artykułu sprzed kilku miesięcy na ten temat: Sposób na skuteczną konwersję? Dobry landing page!). Kolejnym argumentem przemawiającym na korzyść typowego newslettera jest także zasięg – standardowy mailing wysyłany globalnie, do całej bazy subskrybentów, powinien wygenerować większą konwersję, niż wiadomości spersonalizowane, kierowane (na bazie z góry założonego zdarzenia w e-sklepie) np. tylko do grupy, która w ostatnim czasie porzuciła Wasz koszyk – ta grupa będzie bowiem stanowić jakiś procent całej bazy odbiorców Waszych komunikatów, a co za tym idzie, raczej generować mniejszą sprzedaż. Tyle teorii. W praktyce polecam natomiast każdemu e-sprzedawcy eksperymentowanie, bo tylko ono stworzy możliwość sprawdzenia skuteczności przedstawionych form email marketingu w rzeczywistości. Taką formą eksperymentowania w zakresie tworzonych i wysyłanych newsletterów – raz standardowych, a raz dynamicznych –  jest ich różnicowanie, które najszybciej zobrazuje rentowność Waszych działań.

Źródło:

Maciej Ossowski / Prezentacja z Ecommerce Day Poland 2014 / Prezentacja na YouTube

Sławomir Turkiewicz

Client Service Director w agencji interaktywnej Intellect

3 komentarze

Napisz komentarz