Jak tworzyć dobre treści na stronę internetową? > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Content marketing  / Jak tworzyć dobre treści na stronę internetową?
jak tworzyć dobre treści

Jak tworzyć dobre treści na stronę internetową?

Szykujesz się do założenia bloga firmowego? A może chcesz zacząć karierę copywritera? Tworzenie tekstów, które mają zostać opublikowane w Internecie, wydaje się łatwe. Przygotowanie tekstu, który zainteresuje użytkowników oraz pomoże stronie zyskać lepsze miejsce w wyszukiwarce, nie jest takie proste. Przedstawiamy kilka porad, które mają pomóc w przygotowaniu się do tworzenia dobrych treści do internetu. 

jak tworzyć dobre treści

Wyznacz główne cele i target 

Jeśli chodzi o pisanie tekstów do internetu, nie ma jednego, pełnego i uniwersalnego zbioru zasad, do których należy stosować się w każdym przypadku. Dlatego, zanim zabierzesz się do tworzenia tekstów na swoją stronę czy bloga, powinieneś zastanowić się, jaki cel chcesz osiągnąć za ich pomocą – oraz kto ma być ich odbiorcą. Chcesz, aby Twój blog na temat gier komputerowych stał się popularny pośród graczy? Zależy Ci, aby wpisy blogowe podpierały ekspercki wizerunek marki w konkretnej tematyce i dotarły do wąskiego grona specjalistów? A może tworzone treści mają być przede wszystkim narzędziem, pozwalającym zwiększyć widoczność strony na konkretne słowa kluczowe, by przyciągały potencjalnych klientów szukających informacji w Google? Odpowiedzi na pytania dotyczące celów publikacji wpisów oraz wyznaczenie potencjalnych odbiorców mogą znacznie pomóc przy tworzeniu treści. 

Treść musi być przydatna dla użytkownika 

Teksty w Internecie powinny być odpowiedzią na pytanie czy problem, jaki może mieć użytkownik, ewentualnie prezentować ciekawostki, które mogą przyciągnąć uwagę. Zastanów się, o czym chcesz pisać, dla kogo, a potem odpowiedz sobie na pytanie – co w tym temacie może okazać się przydatne albo interesujące dla czytelnika? 

Wyjaśniając to na przykładach – artykuł o rozmiarach grafik na Facebooku odpowiada na pytanie „Jakie są rozmiary grafik na Facebooku?”, często zadawane przez osoby prowadzące fanpage. Tekst o zmianach w Google Maps stanowi odpowiedź na konkretną potrzebę grupy docelowej (czyli osób, które na stronach posługują się Mapkami Google): poznania zasad, wedle których od tej pory będą działały Google Maps i zdobycia wiedzy, w jaki sposób dalej z nich korzystać. Z kolei tekst o inicjatywie Life Faker to swego rodzaju ciekawostka – mogąca wzbudzić zainteresowanie użytkowników social mediów. 

Treść a profil działalności i wizerunek firmy 

Publikowane treści powinny być nie tylko w jakiś sposób związane z działalnością czy ofertą firmy, ale także być dopasowane do wizerunku marki, jaki chcemy kreować. Jeżeli firma na przykład ma być postrzegana jako otwarta na nowości i innowacje, oferująca swobodną atmosferę, na blogu firmowym mogą pojawiać się teksty pisane lżejszym językiem, zabawne, okazyjne artykuły czy takie, które dotyczą pracowników.  

Research jest niezbędny 

Przed przystąpieniem do pisania na dany temat, zawsze trzeba przeprowadzić research. Nie tylko po to, by zdobyć informacje potrzebne do stworzenia tekstu, ale także, by przekonać się, jakie artykuły przygotowała konkurencja. Podczas researchu warto wyszukiwać wyniki badań, wypowiedzi ekspertów i różne ciekawostki – uczynią one tekst bardziej wiarygodnym i wartościowszym dla czytelnika. Nawet jeśli czujesz, że posiadasz potrzebną wiedzę na dany temat i tak powinieneś poszukać dodatkowych informacji. Choćby po to, by upewnić się, że stworzysz ciekawszy i pełniejszy tekst niż ten, jaki oferuje większość konkurentów. 

copywriter podczas researchu do tekstu

Podczas przeprowadzania researchu należy zachować ostrożność – zwłaszcza podczas korzystania ze źródeł internetowych. Pamiętaj, że bardzo wiele tekstów w sieci to artykuły sponsorowane albo przygotowane wyłącznie pod pozycjonowanie – a ich autorzy nie zawsze są specjalistami w danej dziedzinie, nieraz “produkują” teksty masowo na zamówienie i często podczas tworzenia materiałów przyświeca im jedynie cel osiągnięcia wymaganej przez klienta liczby znaków. Informacje warto weryfikować w kilku źródłach. Dobrze też powoływać się na dane pochodzące z zaufanych stron – na przykład raporty i statystyki udostępniane przez sprawdzone jednostki (jak GUS, CBOS, PIK, Komenda Główna Policji i tak dalej). 

Konspekt tekstu bywa pomocny 

Zabierając się do tworzenia artykułu, zwłaszcza dłuższego, warto najpierw przygotować jego konspekt. Dotyczy to szczególnie osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z copywritingiem. Plan pomaga uporządkować posiadane informacje i gwarantuje, że tworząc tekst, nie zapomnimy o jakiejś ważnej kwestii. Ułatwia też uporządkowanie powstającego materiału i przewidzenie, jaką długość będzie miał artykuł i ile czasu zajmie jego napisanie. 

Teksty długie czy krótkie? Wymagania Google, a oczekiwania czytelników 

Przygotowując teksty na stronę, często stajemy przed dylematem, dotyczącym ich długości. W dobie social mediów obraz jest często bardziej skuteczny niż treść, a większość internautów oczekuje tekstów krótkich, rzeczowych, podanych w przystępnej formie. Użytkownicy internetu bardzo często po tekstach „skaczą”, poszukując jedynie kluczowych dla nich informacji albo zadowalają się lekturą leadu i kilku pierwszych zdań. (Wedle badań NNGroup internauci odczytują przeciętnie jedynie około 1/5 – 1/4 tekstu. Z kolei badania eyetrackingu Jacoba Nielsena pokazują, że użytkownicy „skanują” stronę – zwracają uwagę na jedyne na niektóre fragmenty tekstu – najczęściej przyglądają się najpierw górnym linijkom, potem zjeżdżają wzrokiem nieco w dół, znów zapoznają się z linijką czy dwiema tekstu i wreszcie – wodzą spojrzeniem głównie po lewej krawędzi). 

Między innymi dlatego na wielu serwisach, zwłaszcza informacyjnych i plotkarskich, artykuły są bardzo krótkie, a kluczowe informacje zamieszcza się na początku wpisów. Niekiedy – aby zmusić czytelnika do interakcji i kolejnych kliknięć – wpis przyjmuje formę galerii, w której trzeba przeklikać kolejne zdjęcia, z których każde zostaje opatrzone kilkuzdaniowym komentarzem.  

Czy w takim razie teksty tworzone do internetu powinny być krótkie? Nie zawsze. W wielu przypadkach przygotowanie dłuższego wpisu jest nie tylko pożądane, ale też wręcz konieczne. Dotyczy to zwłaszcza tych sytuacji, gdy zależy nam, aby tekst wyświetlał się jak najwyżej w wyszukiwarkach na konkretne hasła. Wyszukiwarki (między innymi najpopularniejsza w Polsce Google) mają własne kryteria, wedle których oceniają wartościowość tekstów. Jednym z nich jest długość artykułów. Google zazwyczaj lepiej ocenia te teksty, które mają dużą liczbę znaków (choć wszystko zależy od konkretnych słów kluczowych, więc zawsze warto to sprawdzić indywidualnie). 

copywriter podczas tworzenia planu tekstu

Trudno określić optymalny rozmiar tekstu – wiele zależy zarówno od tematu (tekst powinien go wyczerpywać, jednocześnie jednak trzeba unikać przysłowiowego “lania wody”), ale też od tego, jak długie treści udostępnia konkurencja. Można przyjąć, że 2 tysiące znaków to absolutnie minimum. Przykład? Jeśli na bloga firmy produkującej okna, przygotowujemy tekst o błędach popełnianych podczas montażu, a jednym z naszych celów jest sprawienie, aby znalazł się w top10 wyników wyszukiwarek na hasło „błędy podczas montażu okien”, musimy zadbać, aby artykuł miał odpowiednią długość. Najlepiej – jeśli będzie dłuższy niż artykuły konkurencji na ten temat. 

Podobnie sprawa przedstawia się tam, gdzie teksty mają dotrzeć do grona specjalistów, są przeznaczone do zaangażowanych odbiorcówczy mają pomóc w budowie eksperckiego wizerunku marki. Dodatkowo, pisząc tekst, który ma odpowiedzieć na konkretną potrzebę czy pytanie użytkownika – na przykład… „jak tworzyć dobre treści na stronę?” – powinniśmy zadbać o to, by była to odpowiedź pełna. 

 O ile w przypadku serwisu plotkarskiego, informującego o ślubie znanej aktorki, przygotowanie krótkiego artykułu jest zasadne, o tyle w takich sytuacjach, jak te wymienione powyżej, publikowane treści powinny przedstawiać temat w możliwie wyczerpujący sposób. 

Pisz zrozumiałym językiem 

Musisz zadbać, aby tekst, który tworzysz, był zrozumiały i łatwy w odbiorze dla potencjalnych czytelników. Jeśli przygotowujesz artykuł dedykowany dla wąskiego grona – na przykład ekspertów w danej dziedzinie – możesz używać specjalistycznego słownictwa czy nie wyjaśniać niektórych pojęć. Jeżeli jednak zależy Ci na dotarciu do bardziej zróżnicowanego grona – staraj się, by tekst był maksymalnie przystępny. Nie używaj trudnego słownictwa, gdy uciekasz się do bardziej specjalistycznych terminów, pamiętaj, aby wyjaśnić ich znaczenie. Staraj się nie tworzyć zbyt długich zdań. Twórz artykuł z myślą o tym, aby był zrozumiały dla każdego przedstawiciela jego potencjalnej grupy docelowej. 

Obraz znaczy więcej niż tysiąc słów 

W przypadku tekstów publikowanych w sieci, ogromne znaczenie ma aspekt wizualny. Artykuły zawsze powinny być wzbogacone o grafiki – zwarta ściana tekstu, niezależnie od jego jakości, może odstraszyć internautów. Dobrze zadbać o to, aby wykorzystane zdjęcia pasowały do tematu, były estetyczne oraz miały właściwy rozmiar (dobrany do strony).  

Równie ważne jest prawidłowe sformatowanie treści. Akapity nie powinny być zbyt długie, zwykle warto tekst wyjustować, trzeba też pamiętać o nagłówkach (które są nie tylko ułatwieniem dla czytelnika, ale i czynnikiem branym pod uwagę przez wyszukiwarki przy ocenianiu treści). Nagłówki i akapity pomagają również użytkownikom „skaczącym” po tekstach i szukającym jedynie kilku potrzebnych im informacji znaleźć interesujące ich fragmenty tekstu. 

 Z cyklu porad oczywistych 

Co poza tym? Rzeczy, które mogłyby wydawać się oczywiste, ale nie są takie dla każdego. Artykuł musi być poprawnie napisany – zarówno pod względem merytorycznym, jak i gramatycznym oraz ortograficznym. Każdemu czasem może zdarzyć się drobny błąd, trzeba jednak zrobić wszystko, aby liczbę pomyłek zminimalizować. Tekst powinien mieć też tradycyjną strukturę, czyli – posiadać wstęp, rozwinięcie i zakończenie. 

Najważniejsza i pozornie tylko oczywista porada brzmi jednak – strzeż się plagiatu! Owszem, zawsze warto sprawdzić, co konkurencja i różni specjaliści piszą na dany temat, ale nigdy nie wolno przekopiowywać cudzych artykułów. Ani nawet ich fragmentów. Pomijając już aspekt etyczny takiego postępowania, czytelnicy z dużym prawdopodobieństwem plagiat prędzej czy później zauważą, a wizerunek autora i firmy poważnie na tym ucierpi. Jeśli zaś nie zrobią tego czytelnicy – na pewno powtórzenie wyłapie Google, co wpłynie negatywnie na pozycję strony w wyszukiwarkach. Nawet parafrazowanie cudzych artykułów jest błędem – jeżeli po prostu przepiszesz czyjś tekst, ubierając jego myśli we własne słowa, wciąż ktoś może to zauważyć, a i twój artykuł nie będzie wnosił niczego nowego więc nie będzie cenny dla potencjalnego odbiorcy.  

blogerki pracujące nad tekstem

Wreszcie – każdy tekst powinna przeczytać i sprawdzić inna osoba. Nawet najbardziej utalentowani pisarze potrzebują redakcji i korekty. Własne błędny trudno zauważyć, warto więc powierzyć zadanie ich wyłapania komuś innemu. Dobrze też przekonać się, czy wszystkie myśli przedstawiłeś w jasny sposób – a do tego niezbędne jest „spojrzenie z zewnątrz”.  

Czyli jak pisać dobre teksty?

Jeśli chcesz, by twoje teksty były skuteczne, szukaj ciekawych, przydatnych dla użytkowników tematów, przygotowuj się do pisania przez staranny  research, a tworząc artykuł, pamiętaj, że piszesz do konkretnej grupy docelowej. Pisz zrozumiale, dbaj o jasną strukturę tekstu, staraj się wyczerpać temat, zaś zamieszczając treści na stronie internetowej, nie zapominaj o ich odpowiednim sformatowaniu. 

 

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

2 komentarze
  • Odpowiedz 28 sierpnia 2019 14:07

    W skrócie pisać dla ludzi, a nie dla robotów 🙂

    • Marcin Kęska
      Odpowiedz 6 listopada 2019 10:43

      Jak bym to określił inaczej – pisać przede wszystkim dla ludzi, ale pamiętać o robotach 🙂

Napisz komentarz