Trendy w digital marketingu w 2019 roku > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Branding  / Co nowego w świecie marketingu internetowego? Poznaj 10 najważniejszych trendów digital marketingu w 2019 roku!
Trendy w digital marketingu w 2019 roku - infografika

Co nowego w świecie marketingu internetowego? Poznaj 10 najważniejszych trendów digital marketingu w 2019 roku!

Świat marketingu nieustannie się zmienia. Nowe technologie serwują efektywne metody pozyskiwania klientów, z kolei oni, ci klienci stają się coraz bardziej świadomi i wymagający. Aby wciąż być na topie, marki muszą nieustannie śledzić zmieniające się trendy i implementować je do swoich strategii komunikacji. Poznajcie 10 trendów, które będą wyznaczać przyszłość w digital marketingu.  

Trendy w digital marketingu w 2019 roku - infografika

Czat boty 

Czat boty są nam znane nie od dziś, jednak dopiero teraz odkrywamy pełne spektrum ich możliwości. Są doskonałym narzędziem komunikacji marki z klientem, pozwalają użytkownikowi łatwo i szybko znaleźć odpowiedź na jego zapytania, a także świetnie sprawdzają się w przypadku osób, które niechętne wchodzą w interakcje z ‘prawdziwym’ człowiekiem, gdyż w pełni automatyzują proces komunikacji.  Czat boty to także świetne rozwiązanie dla firm –  bez potrzeby instalacji dodatkowych aplikacji, pozwalają na kontakt z potencjalnym klientem, przy jednoczesnej oszczędności i optymalizacji czasu pracowników.  

Przykład czatbota

Co zatem nowego w sferze czat botów? Po pierwsze będą coraz popularniejsze i powszechniejsze –  świetnie sprawdzają się w rozmaitych branżach, dlatego spotkamy je w nowych miejscach, a sami użytkownicy będą z nich częściej i chętniej korzystać. Po drugie, oprócz standardowej komunikacji, marki będą je wykorzystywać do poprawy interakcji z klientami, a użytkownicy do np. zamawiania jedzenia czy rezerwacji biletów. Po trzecie, technologia czat botów cały czas będzie się rozwijać – czas oczekiwania na odpowiedź będzie jeszcze krótsza, jej treść dokładniejsza, a liczba konwersji będzie wzrastać.  

Video 

Udział video w digital marketingu nieustannie rośnie. Według Zenith Polska, wydatki na reklamę wideo w Polsce w 2019 roku wzrosną o 9%, a sami marketerzy uważają, że obecnie format video jest nieodłącznym elementem strategii marketingowej, który zapewnia najwyższy ROI. 

Kafelki z Youtube, Facebook oraz Instagram

W erze zalewu różnego typu contentem, marki muszą cały czas walczyć o uwagę odbiorcy. Aby zdobyć atencję i przypomnieć o swoim istnieniu, firmy coraz częściej w swojej komunikacji wykorzystują video. Wśród popularnych formatów znajdziemy kilkusekundowe filmiki, webinary, vlogi czy transmisje live. Te ostatnie święcą triumfy popularności. Wystarczy spojrzeć na YouTube, Facebook czy Instagram – liczba transmisji na żywo za pośrednictwem tych kanałów nieustannie rośnie, a same ‘livy’ stają cię coraz popularniejszą metodą zdobycia uwagi i zaangażowania odbiorców.  

Co sprawia, że transmisje live są tak popularne? Treści video są najłatwiej przyswajalną formą przekazu. Pozwalają zbudować relacje z użytkownikiem i dają mu poczucie bliskości. Dzięki nim marki stają się bardziej dostępne, przyjazne i otwarte, a odbiorcy łatwiej podejmują decyzje zakupowe. A co najważniejsze, treści live, są odbierane jako autentyczne i budzą prawdziwe emocje.  

Warto pamiętać, że live streaming oferuje szerokie możliwości analityczne. Możemy śledzić takie wskaźniki jak np. liczba oglądających, średni czas oglądania, glokalizacja, konwersja. Trend video nieustannie będzie się rozwijał. Według Cisco, do 2021 r. 82% ruchu internetowego będzie odbywało się za pośrednictwem video. A to chyba wystarczający powód, aby zainwestować w format video także w swoich działaniach marketingowych.  

Mobile  

Mobile rządzi. Oznacza to, że większość stron w Internecie przeglądamy za pomocą urządzeń mobilnych i tendencja ta cały czas wzrasta. Responsywne strony, z dostosowanymi wizualnie treściami oraz dobrej jakości zdjęciami to dziś absolutna konieczność.  

Już w marcu 2018 r. został wdrożony „Mobile Index First”, który oznacza, że wszystkie strony, które nie były zaprojektowane w technologii RWD (Responsive Web Design), straciły swoją pozycję w wynikach wyszukiwania.  

Uśmiechnięta osoba korzystająca ze smartfona

Obecnie szacuje się, że ok. 60% ruchu w Google pochodzi z urządzeń mobilnych. Niestety wraz ze wzrostem czasu ładowania strony, wzrasta współczynnik odrzuceń, co z kolei prowadzi do możliwości obniżenia jej pozycji w rankingu Google. Potrzeba coraz szybszego ładowania stron, zainicjowała projekt AMP – Accelerated Mobile Pages, czyli przyspieszone strony mobilne, które ładują się w mniej niż 0,5 sekundy.  

Równie ciekawym rozwiązaniem opracowanym również przez Google jest PWA – Progressive Web Apps, czyli aplikacje internetowe, które są serwisami internetowymi. Do ich zalet należy fakt, iż mogą działać jak natywne aplikacje mobilne, szybko się ładują, zapewniają użytkownikowi unikalne wrażenia w obsłudze interfejsu,  a także oferują dostęp do szeregu funkcji, jakich nie posiadają zwykłe strony www. 

Na co jeszcze zwrócić uwagę? Na poprawność wyświetlania strony zarówno w pionie, jak i w poziomie, na lekki interfejs, wyświetlanie najważniejszych informacji jako pierwszych oraz możliwość dokonania zakupu za pomocą ‘jednego kliknięcia’.  Ma być szybko, łatwo i przyjaźnie dla użytkownika.  

Marketing Automation 

Inwestujemy w automatyzację marketingu. Za pomocą automatycznych systemów możemy zyskać wiele cennych informacji na temat naszych klientów – skąd wzieli się na naszej stronie, czego poszukiwali, czy ile czasu tam spędzili. 

Infografika z elementami marketing automation

Pozyskane w ten sposób dane są wykorzystywane do prowadzenia spersonalizowanych, indywidualnie dopasowanych do potrzeb i zainteresowań klientów oraz w pełni zautomatyzowanych kampanii marketingowych w kanałach online. Automatyzacja niesie za sobą wiele korzyści – zastąpiła żmudną pracę markerów, którzy do tej pory sami musieli pozyskiwać i analizować dane, a dopiero potem na tej podstawie planować kampanię. To także mniejsze koszty, oszczędność czasu oraz możliwość dotarcia właściwej wiadomości do właściwej osoby we właściwym czasie.  

Marketing automation to nowy standard relacji pomiędzy marketerem a klientem. Raz na zawsze rezygnujemy z agresywnych reklam, masowych mailingów czy atakującymi zewsząd banerów z ofertami. Obecnie zadaniem markerów jest wspieranie klientów w trakcie ich ścieżki zakupowej, poprzez dostarczanie rzetelnej i kompleksowej wiedzy na temat produktu, dbanie o indywidualną personalizację ofert oraz właściwe interpretowanie i reagowanie na sygnały, które konsument nam wysyła.  

Co możemy zyskać, wykorzystując narzędzia marketing automation? Lepsze zrozumienie klienta, większą ilość pozyskiwanych leadów, poprawę współpracy między działami marketingu i sprzedaży, a w konsekwencji, zwiększenie sprzedaży. 

Sztuczna inteligencja  

Sztuczna inteligencja szturmem wkracza do świata marketingu! Globalni liderzy tj. Amazon, Microsoft czy Google nieustannie rozszerzają swoje zasoby w dziedzinie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, co najlepiej świadczy o tym, iż jest to trend, który nie zginie w najbliższym czasie.  

Połączenie mózgu ludzkiego oraz technologii

Sztuczna inteligencja pozwala marketerom przewidywać wzorce zachowań konsumentów na podstawie zebranych danych. Dzięki tym informacjom marketingowcy mogą zrozumieć, w jaki sposób angażować klientów za pośrednictwem różnych kanałów komunikacji, aby odnieść sukces sprzedażowy. 

Z kolei dzięki uczeniu maszynowemu możliwa jest intensyfikacja działań marketingowych – np. zwiększenie skuteczności Google Ads. W praktyce polega ona na implementacji sztucznej inteligencji poprzez algorytmy, które same się uczą i dostosowują w wyniku obserwacji, aby reklama była jeszcze skuteczniejsza. 

Segmentacja klientów, poprawa jakości ich obsługi, retargetowanie, powiadomienia push, śledzenie kliknięć, personalizacja – to tylko wybrane z działań, które już dziś korzystają z potencjału sztucznej inteligencji. Według prognoz, AI oraz uczenie maszynowe, będą wyznaczać nowe kierunki rozwoju marketingu i przyczyniać się do wzrostu jego efektywności. 

Augumented Reality i Virtual Reality 

AR (Augumented Reality) rozszerzona rzeczywistość oraz VR (Virtual Reality) rzeczywistość wirtualna to kolejny trend, który wyznacza przyszłość marketingu! Technologie te pozwalają na dostarczanie wiedzy o produkcie w zupełnie nowy sposób oraz kreowanie nowych sposobów zaangażowania konsumentów 

Chłopak w Google VR

W jaki sposób można wykorzystać AR i VR w działaniach marketingowych? Do tworzenia reklam z rozszerzoną rzeczywistością. AR to doskonały sposób na przeniesienie statycznych obrazów w bardziej realne doświadczenie, które integruje ofertę z rzeczywistością kupującego i wprowadza zupełnie nowy wymiar poznania produktu. To także doskonały sposób na budowanie świadomości marki, poprzez np. udostępnianie klientom wizualizacji produktów, przed ich zakupem.  

Nowe technologie i innowacyjne rozwiązania stosowane w działaniach marketingowych często decydują o sukcesie marki. AR daje możliwość „przetestowania” produktu przed pojęciem decyzji zakupowej, przez co eliminuje ryzyko, jakie podejmują konsumenci, kupując dany produkt po raz pierwszy. Z kolei VR tworzy zupełnie nowe środowisko, którego może doświadczyć klient. Wirtualna podróż samochodem, a może spacer po najdalszych zakątkach świata? Wystarczą gogle VR i wszystko staje się możliwe. 

Spersonalizowany content 

Współczesny klient oczekuje produktów i usług „uszytych na miarę” czyli idealnie dopasowanych do indywidualnych potrzeb i oczekiwań. Personalizacja stała się jednym z głównych aspektów marketingu, dzięki któremu klienci mogą poczuć się wyjątkowo. 

Przykład reklamy Coca Cola

Zanim jednak zaproponujemy klientowi rozwiązanie idealnie odpowiadające jego preferencjom, najpierw musimy je poznać. Jest to możliwe dzięki nowoczesnym technologiom, które umożliwiają zbieranie danych, takich jak: informacje demograficzne, historia zakupów w sieci, kliknięcia w linki, zachowania i zwyczaje zakupowe. Na podstawie wnikliwej analizy coraz większej ilości danych o użytkowniku, marketerzy są w stanie przygotować indywidualne komunikaty, uwzględniające wiek, płeć, miejsce zamieszkania, preferencje, zainteresowania, a nawet osobowość odbiorcy.  

Proces personalizacji contentu pozwala dostosować strategie marketingowe do konkretnego klienta. Dzięki temu odbiorca ma wrażenie, że komunikat został stworzony specjalnie dla niego, co pomoże budować zaangażowanie i silną więź z marką. Jakie korzyści wynikają z wykorzystywania w swojej komunikacji reklam  natywnych? Wiele. Zwiększenie sprzedaży poprzez monitorowanie preferencji klientów, budowanie długofalowych relacji, wzrost zaufania do marki, zwiększenie współczynnika zaangażowania, więcej powracających klientów, a także możliwość zdobycia nowych, cennych informacji o klientach, pozwala na prowadzenie jeszcze bardziej świadomych i efektywnych działań marketingowych.  

Reklamy natywne 

Nic tak nie irytuje użytkowników Internetu, jak nachalne, wyskakujące reklamy, które nie dość, że są zupełnie nieinteresujące, zasłaniają treść strony i spowalniają jej ładowanie, to dodatkowo budzą szereg negatywnych emocji. Nie dziwi zatem fakt, że na przestrzeni lat wzrosła liczba instalowanych programów do blokowania reklam, które wydają się jednym rozsądnym rozwiązaniem, aby skutecznie od nich uciec.  

Reklama natywna w wyszukiwarce Google

Co ważne, natarczywe reklamy odnoszą zupełnie odwrotny efekt do zamierzonego – zamiast  zachęcać do zakupu, skutecznie odstraszają i sprawiają, że marka negatywnie się kojarzy. Problem ten zaczęli dostrzegać marketerzy, który powoli odchodzą od tego typu reklam na rzecz reklam natywnych.  

Główną istotą reklam natywnych (z ang. native – rodzimy) jest to, że nie powinny one wyglądać jak reklamy. W przeciwieństwie do tradycyjnych form reklamowych są one naturalnie wkomponowane w treść, przez co pozbawione są charakteru inwazyjnego. Reklama natywna jest integralną częścią całości komunikatu, nienachalną i idealnie wpisującą się w stylistykę przekazu.  

Do reklam natywnych możemy zaliczyć m.in. wyróżnione wyniki wyszukiwania, listy promowanych produktów, lokowanie produktu, artykuły i posty sponsorowane, nienachalne grafiki. Ich wspólnym mianownikiem jest fakt, że reklama nie jest irytująca. Czy warto inwestować w reklamy natywne? Zdecydowanie tak. Naturalna reklama jest bardziej przekonująca, przyciąga uwagę i trafia do większego grona odbiorców. Reklamy natywne sprawdzają się w każdej branży. Dobrze przygotowane – interesują, angażują i są skuteczne.  

Omnichannel 

Omnichannel, czyli wielokanałowość to nowa, zaktualizowana wersja dotychczasowego multichannel marketing. Metoda ta polega na łączeniu wszystkich kanałów komunikacji w jedną całość, mającą zapewnić użytkownikowi spójne doświadczenia płynące z każdego z nich. W praktyce wygląda to tak, że marka wykorzystuje rozmaite kanały, aby dotrzeć do klienta np. – reklamę na Facebooku, Google Ads e-mail marketing, reklamę prasową i outdoor a wszystkie te działania tworzą spójną i komplementarną całość. 

Elementy budowania omnichannel - schemat

W odróżnieniu do multichannel marketingu – omnichannel integruje i używa wielu kanałów jednocześnie, traktując je całościowo; tworzy jedną strategię komunikacyjną i dociera do klienta z jednym komunikatem, wykorzystując w tym celu wiele nośników. Omnichannel to poważne przedsięwzięcie wymagające przygotowania właściwej strategii,  konsekwencji w jej wdrażaniu, a także otwarcia organizacji na zmiany.   

Omnichannel to istotny aspekt marketingu online, który w najbliższych latach nieustannie będzie się rozwijał. Nowy model pozwala poznać klientom markę dokładnie w taki  sposób, jaki tego oczekują, ułatwia ekspozycję marki, przez co trafia ona do większej liczby odbiorców, tworzy konsekwentny wizerunek, buduje zaufanie, poprawia wyniki sprzedażowe, customer experience, a także pozwala poznać i zrozumieć klienta w punktach styku z marką (tzw. touchpoints). 

Transparentność 

Transparentność to dziś jedna z kluczowych idei kreowania wizerunku. Stawiamy na naturalność i pokazanie marek „od środka”. Odbiorcy mają już dość sztucznych, wykreowanych historii, które są po prostu mało skuteczne i zbyt nachalne.  

Spotkanie pracowników w firmie

Potrzeba bycia blisko klienta i pokazania się od „bardziej ludzkiej twarzy” generuje nowe pokolenie konsumentów, które od najmłodszych lat posługuje się urządzeniami mobilnymi. To właśnie oni uważani są za szczególnie wymagających odbiorców marki, którzy cenią autentyczność i prawdziwe emocje.  

W jaki sposób wprowadzić transparentność w swoich działaniach marketingowych? Przedstaw własną historię, bądź autentyczny i szczery, udzielaj cennych rad, zawsze bądź do dyspozycji, dostarczaj wartościowy content. Przekazanie jak największej liczby informacji o firmie wpływa na wzrost zaufania, pozwala budować długofalowe relacje, a także pokazuje, że marka nie ma nic do ukrycia.  

Anna Kaleta

Product Marketing Manager

Brak komentarzy

Napisz komentarz