W jaki sposób rozpocząć działalność związaną z e-learningiem? > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Platforma e-learningowa  / W jaki sposób rozpocząć działalność związaną z e-learningiem?
e-learning

W jaki sposób rozpocząć działalność związaną z e-learningiem?

Branża e-learningowa w ostatnich latach dynamicznie się rozwija, wciąż jednak można zaobserwować na rynku luki, czekające na wypełnienie. W jaki sposób zabrać się do planowania rozpoczęcia działalności e-learningowej? 

e-learning

E – learning – biznes jak każdy inny?

Pod wieloma względami działalność e-learningowa przypomina każdy inny biznes. Formalności oraz kroki, które trzeba wykonać, pod wieloma względami są podobne (lub identyczne), jak w przypadku innych firm internetowych. Zadbać więc trzeba m.in. o:

  • Opracowanie biznes planu – na tym etapie należy ustalić m.in. grupę docelową, budżet, wstępny harmonogram, przeanalizować potencjalną konkurencję, przemyśleć słabe i mocne strony biznesu, zastanowić się, jakie dokładnie materiały mają być publikowane w ramach kursów 
  • Wybór nazwy i opracowanie logotypu – jak w przypadku każdego biznesu, wymyślając nazwę i logotyp należy sprawdzić, czy dana nazwa/podobne logo nie są już zajęte (warto skorzystać tu z wyszukiwarek patentowych). Wybierając nazwę warto pamiętać o tym, że powinna nie tylko dobrze brzmieć i być łatwa do zapamiętania oraz zapisania, ale także, by pozostawała unikalna – co ułatwi późniejsze pozycjonowanie strony. Dobierając logotyp, należy od razu myśleć o całości identyfikacji wizualnej – kolorystyka z logotypu powinna pojawiać się na stronie, materiałach promocyjnych. Zarówno nazwa, jak i logo powinny wpisywać się w większą strategię marki i przyszłe plany promocyjne.
  • Formalności (m.in. zarejestrowanie działalności – w zależności od jej formy, w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – spółka cywilna, jednoosobowa działalność cywilna lub w Krajowym Rejestrze Sądowym – np. spółka z o.o.. W niektórych przypadkach, na przykład w razie jednoosobowej działalności gospodarczej, konieczne jest również zgłoszenie do ZUS.

Pomysł na e-learning, a potrzeby rynku

Branża e-learningowa należy do rozwijających się szybko – rynek wciąż jednak nie został nasycony, a często oferowane obecnie usługi pozostawiają wiele do życzenia. Dzięki temu dla osób, które chcą zaoferować dostęp do e-learningu, istnieje jeszcze spore pole do popisu.

E-learning może kojarzyć się w pierwszej kolejności z materiałami edukacyjnymi dla szkół i uczelni. Luk na rynku należy jednak szukać raczej w ofercie e-learningowej dla firm, które chcą doszkalać swoich pracowników oraz dla osób prywatnych – chcących zdobyć nowe umiejętności. Zwłaszcza z dziedzin, które trudno opanować bez pomocy profesjonalistów. 

Rozważając pomysł na szkolenia e-learningowe trzeba odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Kto mógłby być zainteresowany moimi szkoleniami?
  • W jaki sposób dotrzeć do potencjalnej grupy docelowej?
  • Czego mogą oczekiwać i potrzebować osoby, którym chcę zaoferować szkolenia?
  • Czy istnieją firmy, które oferują materiały z tego zakresu? Jeśli tak: czy moja oferta mogłaby być bardziej atrakcyjna?
  • Czy istnieje szeroki dostęp do darmowych materiałów na ten temat? Czy materiały te są wyczerpujące, łatwe do znalezienia i pozwalają na zdobycie potrzebnej wiedzy/umiejętności? Czy jestem w stanie zaoferować lepsze materiały?

Przed rozpoczęciem właściwych prac nad platformą, warto zweryfikować pomysł i potrzeby. Przydatne mogą tutaj być warsztaty UX oraz badania rynku, przeprowadzone na potencjalnych odbiorcach kursów. Pomogą one upewnić się, że produkt ma szanse osiągnąć sukces, a także zmodyfikować pomysł czy wybrać konkretne rozwiązania przy tworzeniu platformy, które najlepiej odpowiedzą na potrzeby użytkowników. (Badania mogą pomóc na przykład w wyłonieniu tematyki, w obrębie danej dziedziny, która potencjalnych kursantów interesowałaby najbardziej czy w stwierdzeniu, jaka forma kursów byłaby dla nich najbardziej atrakcyjna.)

E-learning

Stworzenie platformy e-learningowej

Pomysł i biznesplan są podstawą, ale bez funkcjonalnej, przyjaznej użytkownikom platformy, osiągnięcie sukcesu będzie albo niemożliwe, albo najmniej – bardzo trudne.

W przypadku e-learningu rekomendujemy platformy dedykowane, pozwalające na najlepsze dostosowanie opcji oraz wyglądu do konkretnej metodyki nauczania oraz potrzeb określonej grupy użytkowników. Tworzone w ten sposób platformy powstają od zera, w oparciu o specyfikację, przedstawioną przez klienta. Dzięki temu rozwiązanie jest unikalne i najlepiej dopasowane do indywidualnych wymagań.

Projekty tego typu najlepiej rozpocząć od wspomnianych już wyżej warsztatów UX – pozwalających rozważyć pomysły oraz zaproponować najlepsze opcje. Zespół, mający tworzyć platformę, może też dobrze zrozumieć biznes i zamysł klienta, a dzięki temu – przygotować najlepszą propozycję. Podczas warsztatów UX zazwyczaj rozplanowujemy wspólnie wstępną architekturę informacji na serwisie. Staje się ona później podstawą do przygotowania makat platformy przez specjalistów od UX. 

Odpowiedni projekt, grafiki, szybkie działanie, bezpieczeństwo, dostosowanie pod SEO – to wszystko w dużej mierze wpływa zarówno na wygodę obsługi serwisu ze strony osób udostępniających materiały, jak i na to, czy klienci będą z niego korzystać. Gotowe rozwiązania rzadko w pełni wpasowują się pod konkretny biznes i branżę. Z kolei zaprojektowanie platformy e-learningowej dedykowanej to proces wieloetapowy i wymaga współpracy specjalistów i zazwyczaj jest wymagającym zadaniem. Stąd, by mieć pewność, że gotowy serwis spełni swoje zadanie – najlepiej powierzyć jego wykonanie Software House.

Magdalena Kubasiewicz

Product Manager


Brak komentarzy

Napisz komentarz