Blog Intellect

Zadbaj o skuteczną architekturę informacji serwisu WWW

Pozyskać ruch na stronie internetowej to jedno, a sprawić, aby użytkownicy szybko i sprawne znaleźli na niej to, po co przyszli, jest kolejnym wyzwaniem.  Aby nasz serwis, sklep czy usługa on-line jak najlepiej konwertowały i przynosiły realne korzyści biznesowe, niezmiernie ważne jest gruntowne przemyślenie i zaplanowane zachowań użytkowników. O czym mowa? O skutecznej architekturze informacji, która – jeśli o to zadbamy – potrafi sprawić, że strona www będzie dostosowywać się do oczekiwań odbiorców.

Po co mi architektura informacji?

Architektura informacji serwisów internetowych jest sztuką organizowana struktury i zawartości witryn WWW w celu zapewnienia jej jak najlepszej konwersji – np. generowania odpowiedniego ruchu na stronie, pozyskiwania leadów sprzedażowych czy realizacji celów komunikacyjno-wizerunkowych. Troska o skuteczną architekturę informacji jest odpowiedzią na tendencję, dotyczącą korzystania z produktów webowych, która wskazuje, że userzy nie będą używać tego, czego nie mogą znaleźć  – nie chcą i nie muszą przecież czekać, wystarczy, że zmienią serwis czy usługę on-line, zaprojektowaną w sposób, który zrealizuje ich oczekiwania. Projektanci informacji serwisów WWW bazują na wiedzy marketingowej, psychologicznej i behawioralnej oraz wykorzystują technologie internetowe, aby kierować percepcją użytkownika i pozwolić im sprawnie zrealizować określone zadania. Warto jest więc – projektując swoją stronę internetową – zwrócić uwagę, do kogo kierujemy nasz komunikat czy usługę, jakie treści wyeksponować na stronie głównej serwisu, jak podzielić prezentację oferty, jak zobrazować skomplikowaną usług i jak poprowadzić nawigację użytkownika Między innymi takie pytania powinniśmy sobie zadać na etapie koncepcyjnym w ramach prac nad naszym internetowym projektem, a następnie próbować testować poszczególne rozwiązania. Takich pytań należy sobie zadać znacznie więcej, a odpowiedzi na nie powinny w procesie projektowym wyznaczyć  dobór odpowiednich form i środków w zakresie struktury, zawartości i nawigacji serwisu.

d

Co może zawierać opracowanie architektury informacji?

Architekt informacji, znając założenia, zakres i cele serwisu, stara się dobierać środki, które pomogą te cele realizować. Dobór tych środków jest realizowany dla takich aspektów projektowanej witryny jak:

Pora na przykład, obrazujący zakres i sposoby ustalania architektury informacji w praktyce. Wyobraźmy sobie, że naszym zadaniem jest przygotowanie serwisu wizerunkowego dla marki meblarskiej wraz z prezentacją portfolio produktowego. Serwis kierujemy przede wszystkim do klienta końcowego firmy wg ściśle określonych kryteriów związanych z naszym targetem. Przykładowe priorytety i cele komunikacyjno-wizerunkowe tego projektu mogą być następujące:

• Budowanie wizerunku marki meblarskiej jako eksperta – wiarygodnego partnera w swojej branży, który potrafi doradzić, wysłuchać potrzeb klienta, dobrać rozwiązania
• Dostarczanie inspiracji konsumentom i edukacji ich w zakresie nowych trendów meblarskich
• Dostarczanie informacji o pełnej ofercie marki meblarskiej
• Kreowanie wizerunku marki meblarskiej jako nowoczesnej organizacji, która poza działaniami biznesowymi realizuje także działania CSR
• Dostarczenie szybkiego i czytelnego kontaktu do handlowców firmy w poszczególnych miastach

Na bazie tak zdefiniowanych celów powstaje propozycja poniższej struktury i zawartości serwisu internetowego dla marki meblarskiej.

 

W dalszym etapie prac koncepcyjnych definiowane są najważniejsze elementy i treści, które chcemy podkreślić w tworzonym serwisie oraz dla każdego elementu w strukturze / podstrony proponowane są adekwatne i użyteczne rozwiązania prezentacji treści, np. :

Jak widzimy, założone na samym początku cele realizacji projektu mają swoje odzwierciedlenie w doborze adekwatnych rozwiązań. Na bazie takiego solidnego opracowania w dalszym etapie prac tworzony jest prototyp serwisu w postaci makiet funkcjonalnych UI/UX, a następnie docelowy design – spójny z identyfikacją wizualną marki, dla której projektujemy witrynę. Poniżej prezentujemy fragment makiety funkcjonalnej jednego z serwisów stworzonych przez nasza agencję.

d

 

Kiedy decydować się na opracowanie architektury informacji?

Z całą pewnością, jeśli decydujemy się na realizację prostej strony naszej marki, firmy czy produktu, z kilkoma podstronami, prezentacją oferty i danymi kontaktowymi, analiza grupy docelowej, gruntowane opracowanie architektury informacji oraz stworzenie makiet UI/UX nie jest konieczne, a nawet sensowne. Ważne, aby wiedzieć do kogo komunikujemy oferty i dostosować prezentację produktu do naszej branży i odbiorcy, a cała witryna była po prostu estetyczna, czytelna i prezentowała naszą firmę profesjonalnie. Sytuacja zmienia się, kiedy mamy do czynienia z dużymi serwisami korporacyjnymi, portalami informacyjno-ogłoszeniowymi, platformami sprzedażowymi czy złożonymi witrynami udostępniającymi usługi on-line lub prezentującymi  specyficzną i rozbudowaną ofertę. W takich sytuacjach ustalenie jednoznacznych celów, priorytetów, a na tej podstawie zaprojektowanie całościowej zawartości i nawigacji jest niezbędne. Tylko w ten sposób wypracujemy skuteczny, funkcjonalny i dopasowany do oczekiwań odbiorców serwis, a dzięki temu osiągniemy sukces.