Blog Intellect

Jak zbudować nowoczesny serwis korporacyjny? Dobre praktyki i trendy

Budowa profesjonalnego serwisu korporacyjnego to szczególne wyzwanie dla projektantów witryn internetowych. Z jednej strony musimy pamiętać o spójności wizerunkowej całej grupy kapitałowej i przestrzegać wymogów prawnych oraz zasad panujących w danej organizacji, z drugiej zadbać także o aspekt związany z użytecznością, atrakcyjnym designem oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa serwisu. Dodatkowo projekty tego typu nierzadko wymagają ustaleń z wieloma działami firmy lub akcjonariuszami, co jeszcze bardziej komplikuje cały proces, gdyż bierze w nim udział wiele osób decyzyjnych, których interesy mogą być wzajemnie sprzeczne. Z dzisiejszego wpisu dowiecie się, co powinien zawierać profesjonalny serwis korporacyjny, na co zwrócić uwagę projektując jego architekturę informacji oraz poznacie inne dobre praktyki związane z realizacją witryn dużych przedsiębiorstw.

Architektura informacji a korporacyjne standardy

Serwisy (często też portale) korporacyjne to z reguły witryny o stosunkowo dużej skali, ze znaczną ilością różnych działów, podstron i typów informacji. Skala ta odpowiada najczęściej wielkości organizacji, z którą mamy do czynienia oraz ilości powiązanych z nią spółek. Ma to bardzo duże znaczenie w kontekście projektowania architektury informacji witryn tego typu, a kluczowym elementem – istotnym dla inwestorów czy udziałowców spółki – jest tutaj właściwe przedstawienie struktury kapitałowej firmy, która często bywa bardzo zawiła i wielopodmiotowa. Dlatego też świetnym rozwiązaniem w celu czytelnego obrazowania struktury korporacyjnej są infografiki lub animowane prezentacje. Warto zadbać także o mapę serwisu – tę dla użytkownika, w formie podstrony ze swoistym spisem zawartości, i jej odpowiednika w formacie XML, przeznaczonego dla robotów Google. Bardzo ważne jest także właściwe odzwierciedlenie hierarchii spółek w danej korporacji (często mamy do czynienia z zależnością między „spółką matką” oraz jej „córkami”) przy jednoczesnym zachowaniu spójności całego serwisu i jego przejrzystej nawigacji. Dobre zrozumienie tych korporacyjnych standardów zdecydowanie wpływa na użyteczność finalnego produktu, dlatego powinniśmy je uwzględniać już na etapie projektowania makiet funkcjonalnych UI/UX witryny.

Odbiorcy serwisu korporacyjnego i jego zawartość

Zawartość serwisu korporacyjnego determinują jego cele biznesowe oraz grupa odbiorców, do których witryna jest kierowana. Funkcji i odbiorców serwisu może być oczywiście wiele, np.:

Na zwartość serwisu korporacyjnego mają wpływ również poszczególne departamenty organizacji oraz ich aktywność. Działy marketingu i PR, sprzedaż, obsługa klienta czy HR mają swoje niezależne potrzeby oraz cele i należy im zapewnić w ramach witryny odpowiednią przestrzeń wraz z potrzebnymi narzędziami. Takimi narzędziami mogą być np. formularze rekrutacyjne dla działu HR, centrum prasowe dla PR-owców, a z punktu widzenia zarządu korporacji krytyczne będą informacje o relacjach inwestorskich czy wykresy wyników finansowych.

Dział Relacji Inwestorskich serwisu korporacyjno-produktowego opracowanego przez Intellect dla firmy ELZAB S.A (www.elzab.com.pl)

Design w służbie brandu i wizerunku korporacji

Analizując serwisy internetowe największych polskich i światowych korporacji, łatwo jest zauważyć, że większość witryn tego typu łączy prostota i przejrzystość . Z całą pewnością to funkcja informacyjna jest w nich kluczowa, dlatego będą to realizacje o uproszczonym designie, wykorzystującym jasne tła, klasyczne rozwiązania nawigacyjne (kafelki, bloki informacyjne), duże zdjęcia oraz wyraźne fonty. Bardzo istotna w projektowaniu korporacyjnych layoutów jest także zgodność z Corporate Identity oraz zachowanie wszelkich wytycznych z firmową księgą znaku. Warto jednak czasem przełamywać nieco sztywne korporacyjne standardy i dzięki temu wpływać korzystnie na unikalny wizerunek i charakter przedsiębiorstwa. Wskazane jest więc zastosowanie animacji, podkreślających interaktywność serwisu, operowanie w większej mierze obrazem niż tekstem, czy wykorzystywanie sugestywnych infografik. Łamanie korporacyjnych schematów można realizować na poziomie samej prezentacji organizacji – pokazanie historii spółki w formie angażującej osi czasu czy publikacja w serwisie filmu korporacyjnego są bardzo dobrymi rozwiązaniami, które zmniejszą dystans z odbiorcą i wpłyną korzystnie na wizerunek firmy. Serwis korporacyjny nie musi więc być nudny, a pokazanie nowoczesności i podążanie za trendami, zdecydowanie nie muszą oznaczać braku stabilności oraz powagi.

Kreacje graficzne serwisu korporacyjnego zaprojektowane przez Intellect dla VERSHOLD (www.vershold.com)

Technologie i system CMS serwisu korporacyjnego

W kontekście doboru technologii oraz systemu administracyjnego dla serwisów korporacyjnych funkcjonuje kilka istotnych wymagań, które powinny lub muszą być brane pod uwagę w profesjonalnych produktach tego typu. Najważniejsze z nich przedstawiamy poniżej.

Z całą pewnością serwisy korporacyjne wymagają dedykowanych rozwiązań CMS – autorski,  szyty na miarę  system administracyjny zapewni dużą większą elastyczność pod kątem dostosowania do indywidualnych potrzeb i specyfiki danej organizacji oraz  – co ważne –  umożliwi dalszą rozbudowę produktu o nowe rozwiązania. 

Panel administracyjny serwisu korporacyjnego wdrożonego przez agencję Intellect dla Spółki Telefonika Kable S.A (www.tfkable.com)

Jak się okazuje, tworzenie serwisów korporacyjnych rządzi się swoimi prawami i świadomość pewnych zasad i trendów w tej kategorii projektów webowych warunkuje sukces finalnego produktu – a więc  wdrożenie witryny zgodnie z celami biznesowymi oraz dostosowaną do struktury  i procedur danej organizacji. Z całą pewnością ważna jest optymalna architektura informacji, która uwzględni potrzeby poszczególnych działów organizacji oraz elastyczny, najlepiej dedykowany system administracyjny CMS, umożliwiający swobodne zarządzanie zróżnicowaniami obszarami tematycznymi serwisu. W zakresie szaty graficznej z kolei warto sięgać po sprawdzone korporacyjne standardy, ale mile widziane jest też przełamywanie schematów i stosowanie nowoczesnych, designerskich akcentów.