Blog Intellect

Case study: ERP dla firmy budowlanej

Klient: Firma budowlana

Projekt: Kompleksowy system ERP

Metodyka pracy: Scrum, 15 sprintów

Zespół: 6 osób – deweloperzy, specjalista UX oraz Product Manager 

Technologia: PHP 7.3, Yii2, PostgreSQL, jQuery, SASS, Node, NPM, Webpack, Docker, gitlab, CI/CD

Kim jest klient?

Zostaliśmy wybrani przez kolejnego klienta – tym razem firmę budowlaną, działającą na rynku europejskim już od niemal trzydziestu lat. Spółka realizuje projekty zarówno biurowe, jak i handlowe oraz dla klientów indywidualnych, nie tylko w Polsce, ale też w innych krajach Europy – przede wszystkim Szwecji, gdzie znajduje się jedna z głównych siedzib. 

Firma dynamicznie się rozwija: zatrudnia coraz więcej pracowników, także sezonowych, poszerza obszar działalności, przyjmuje nowe projekty. Zarządzanie takim przedsiębiorstwem oraz sprostanie rosnącym wymaganiom i potrzebom klientów, staje się coraz większym wyzwaniem. Wymagało w ostatnich latach poszukiwania nowych narzędzi, które usprawnią przebieg firmowych procesów. Stąd pojawiła się potrzeba wdrożenia kompleksowego systemu ERP, dostosowanego do dotychczasowych procesów w firmie.

Z jakimi problemami borykał się klient?

System ERP, dla tak dużej firmy, musi rozwiązywać nie jeden problem, ale cały ich szereg – usprawniając zarządzanie licznymi procesami firmowymi. Firma już wcześniej posiadała system ERP, ale było to gotowe rozwiązanie typu SaaS, które – jak się okazało z biegiem czasu – nie odpowiadało w stu procentach potrzebom firmy. Jego opcje nie były dostosowane do specyfiki działalności, a duża ilość niepotrzebnych funkcji utrudniała nawigowanie w platformie. Tym samym gotowy system nie rozwiązywał w pełni problemów, takich jak:

Wyzwanie: stworzenie kompleksowego systemu ERP

Klient zgłosił się do nas z potrzebą stworzenia systemu dedykowanego – w stu procentach dostosowanego do procesów, jakie utrwaliły się w firmie, rozwiązującego wszystkie problemy, którym nie mogły sprostać rozwiązania „pudełkowe” – czyli gotowe, przygotowywane z myślą o służeniu wielu firmom w zamian za opłatę, nieposiadające funkcji opracowywanych pod indywidualne potrzeby konkretnego przedsiębiorstwa. Duża świadomość klienta, który doskonale wiedział, jakiej platformy potrzebuje i jakie opcje nie sprawdzały się do tej pory, była przydatna podczas prac nad projektem.

Naszym zadaniem było zadbanie o to, aby system:

Projekt systemu musiał być maksymalnie dostosowany do wypracowanego „flow pracy”. Dodatkowo, ze względu na fakt, że w pewnym stopniu korzystają z niego wszyscy pracownicy, także ci niekoniecznie mający styczność z nowoczesnymi technologiami, oraz by przyspieszyć prace, należało zadbać o dużą intuicyjność ERP. System musi niemalże dosłownie „prowadzić pracownika za rękę” przy wprowadzaniu danych.

Zwinna realizacja dedykowanego systemu ERP

Projekt tworzyliśmy we współpracy z klientem – starając się maksymalnie zrozumieć jego potrzeby oraz poznać procesy, zachodzące w firmie. Rozbudowany system tworzyliśmy zwinnie, stosując metodykę pracy Scrum, dostarczając wyniki w dwutygodniowych iteracjach.

Nasi specjaliści przygotowali system dedykowany, który:

Rozwiązania szyte na miarę

Przyjęte przez nas konkretne rozwiązania, zostały wybrane ze względu na to, że najlepiej odpowiadają potrzebom firmy. Wymienić tutaj można między innymi:

Upodobnienie interfejsu do poprzednio stosowanego systemu.

Interfejs jest nie tylko intuicyjny, ale także pod pewnymi względami podobny do tego, z którego pracownicy korzystali wcześniej. Objawia się to np. poprzez umieszczanie poszczególnych przycisków w tym samym miejscu. Miało to na celu ułatwienie pracownikom dostosowanie się do przejścia na nowy system.

Rozwiązania dedykowane.

Wprowadzono pewne rozwiązania, dopasowane do branży i specyfiki firmy, mające usprawnić prace. Na przykład system posiada możliwość odczytywania danych z plików PDF, a następnie – samodzielnie wpisuje je w odpowiednie rubryki. Pracownik musi jedynie je sprawdzić i zatwierdzić. Platforma posiada także system oceny pracowników, przydatne przy naliczaniu premii oraz przyznawaniu awansów, a także kontrahentów – co pozwalana tworzenie bazy najbardziej zaufanych współpracowników (zarówno tych, którzy świadczą usługi firmie, jak i tych, dla których ta realizowała projekty).

Podczas uzupełniania danych system sam sugeruje poprawne odpowiedzi.

Na przykład wskazuje, przy jakim projekcie powinna pracować dana osoba. Jeśli jakieś dane nie zostały wprowadzone – przypomina o tym. (Np. wysyła powiadomienie do pracownika o konieczności uzupełnienia informacji o przepracowanych godzinach.)

System ułatwia rozliczanie pracowników i projektów.

Dotyczy to nie tylko pensji i czasu pracy – ale też np. delegacji czy noclegów, co bywa konieczne ze względu na specyfikę działalności firmy.

System, na podstawie danych, automatycznie oblicza rentowność projektów.

Podsumowanie

Dostarczony system dedykowany znacznie usprawnił zarządzanie w firmie. Pozwoliło to na zoptymalizowanie procesów, skrócenie czasu, potrzebnego na różnego rodzaju prace biurowe, a co za tym idzie – na zmniejszenie kosztów.