Zadbaj o skuteczną architekturę informacji serwisu WWW > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Technologie  / Zadbaj o skuteczną architekturę informacji serwisu WWW
Drawing website idea on paper. Work desk with smart phone, glasses, paper, pencil, construction tools.

Zadbaj o skuteczną architekturę informacji serwisu WWW

Pozyskać ruch na stronie internetowej to jedno, a sprawić, aby użytkownicy szybko i sprawne znaleźli na niej to, po co przyszli, jest kolejnym wyzwaniem.  Aby nasz serwis, sklep czy usługa on-line jak najlepiej konwertowały i przynosiły realne korzyści biznesowe, niezmiernie ważne jest gruntowne przemyślenie i zaplanowane zachowań użytkowników. O czym mowa? O skutecznej architekturze informacji, która – jeśli o to zadbamy – potrafi sprawić, że strona www będzie dostosowywać się do oczekiwań odbiorców.

Drawing website idea on paper. Work desk with smart phone, glasses, paper, pencil, construction tools.

Po co mi architektura informacji?

Architektura informacji serwisów internetowych jest sztuką organizowana struktury i zawartości witryn WWW w celu zapewnienia jej jak najlepszej konwersji – np. generowania odpowiedniego ruchu na stronie, pozyskiwania leadów sprzedażowych czy realizacji celów komunikacyjno-wizerunkowych. Troska o skuteczną architekturę informacji jest odpowiedzią na tendencję, dotyczącą korzystania z produktów webowych, która wskazuje, że userzy nie będą używać tego, czego nie mogą znaleźć  – nie chcą i nie muszą przecież czekać, wystarczy, że zmienią serwis czy usługę on-line, zaprojektowaną w sposób, który zrealizuje ich oczekiwania. Projektanci informacji serwisów WWW bazują na wiedzy marketingowej, psychologicznej i behawioralnej oraz wykorzystują technologie internetowe, aby kierować percepcją użytkownika i pozwolić im sprawnie zrealizować określone zadania. Warto jest więc – projektując swoją stronę internetową – zwrócić uwagę, do kogo kierujemy nasz komunikat czy usługę, jakie treści wyeksponować na stronie głównej serwisu, jak podzielić prezentację oferty, jak zobrazować skomplikowaną usług i jak poprowadzić nawigację użytkownika Między innymi takie pytania powinniśmy sobie zadać na etapie koncepcyjnym w ramach prac nad naszym internetowym projektem, a następnie próbować testować poszczególne rozwiązania. Takich pytań należy sobie zadać znacznie więcej, a odpowiedzi na nie powinny w procesie projektowym wyznaczyć  dobór odpowiednich form i środków w zakresie struktury, zawartości i nawigacji serwisu.

d

Co może zawierać opracowanie architektury informacji?

Architekt informacji, znając założenia, zakres i cele serwisu, stara się dobierać środki, które pomogą te cele realizować. Dobór tych środków jest realizowany dla takich aspektów projektowanej witryny jak:

  • Ustalenie priorytetów i celów komunikacyjnych oraz wizerunkowych serwisu WWW
  • Struktura i podział sekcji informacyjnych serwisu WWW, ustalenie nawigacji i interakcji
  • Ustalenie, co przede wszystkim podkreślamy w serwisie WWW
  • Sugestie rozwiązań w serwisie WWW dla poszczególnych sekcji

Pora na przykład, obrazujący zakres i sposoby ustalania architektury informacji w praktyce. Wyobraźmy sobie, że naszym zadaniem jest przygotowanie serwisu wizerunkowego dla marki meblarskiej wraz z prezentacją portfolio produktowego. Serwis kierujemy przede wszystkim do klienta końcowego firmy wg ściśle określonych kryteriów związanych z naszym targetem. Przykładowe priorytety i cele komunikacyjno-wizerunkowe tego projektu mogą być następujące:

• Budowanie wizerunku marki meblarskiej jako eksperta – wiarygodnego partnera w swojej branży, który potrafi doradzić, wysłuchać potrzeb klienta, dobrać rozwiązania
• Dostarczanie inspiracji konsumentom i edukacji ich w zakresie nowych trendów meblarskich
• Dostarczanie informacji o pełnej ofercie marki meblarskiej
• Kreowanie wizerunku marki meblarskiej jako nowoczesnej organizacji, która poza działaniami biznesowymi realizuje także działania CSR
• Dostarczenie szybkiego i czytelnego kontaktu do handlowców firmy w poszczególnych miastach

Na bazie tak zdefiniowanych celów powstaje propozycja poniższej struktury i zawartości serwisu internetowego dla marki meblarskiej.

sdsd

 

W dalszym etapie prac koncepcyjnych definiowane są najważniejsze elementy i treści, które chcemy podkreślić w tworzonym serwisie oraz dla każdego elementu w strukturze / podstrony proponowane są adekwatne i użyteczne rozwiązania prezentacji treści, np. :

  • Wideo w górnej części strony, które obrazowo przedstawiać będzie pełen zakres usług i produktów marki meblarskiej
  • Odnośnik do bloga wraz z zajawkami ostatnich artykułów w celu podkreślenia pozycji eksperta
  • Graficzne menu kategorii produktowych, pokazujące kompleksowość oferty
  • Sekcja „Firma meblarska w liczbach” (np. lata istnienia, ilość obsługiwanych rynków, etc.) podkreślająca pozycję i możliwości firmy
  • Najbliższy salon – interaktywny formularz, który pozwoli użytkownikowi znaleźć najbliższy jego lokalizacji oddział firmy

Jak widzimy, założone na samym początku cele realizacji projektu mają swoje odzwierciedlenie w doborze adekwatnych rozwiązań. Na bazie takiego solidnego opracowania w dalszym etapie prac tworzony jest prototyp serwisu w postaci makiet funkcjonalnych UI/UX, a następnie docelowy design – spójny z identyfikacją wizualną marki, dla której projektujemy witrynę. Poniżej prezentujemy fragment makiety funkcjonalnej jednego z serwisów stworzonych przez nasza agencję.

sd1

d

 

Kiedy decydować się na opracowanie architektury informacji?

Z całą pewnością, jeśli decydujemy się na realizację prostej strony naszej marki, firmy czy produktu, z kilkoma podstronami, prezentacją oferty i danymi kontaktowymi, analiza grupy docelowej, gruntowane opracowanie architektury informacji oraz stworzenie makiet UI/UX nie jest konieczne, a nawet sensowne. Ważne, aby wiedzieć do kogo komunikujemy oferty i dostosować prezentację produktu do naszej branży i odbiorcy, a cała witryna była po prostu estetyczna, czytelna i prezentowała naszą firmę profesjonalnie. Sytuacja zmienia się, kiedy mamy do czynienia z dużymi serwisami korporacyjnymi, portalami informacyjno-ogłoszeniowymi, platformami sprzedażowymi czy złożonymi witrynami udostępniającymi usługi on-line lub prezentującymi  specyficzną i rozbudowaną ofertę. W takich sytuacjach ustalenie jednoznacznych celów, priorytetów, a na tej podstawie zaprojektowanie całościowej zawartości i nawigacji jest niezbędne. Tylko w ten sposób wypracujemy skuteczny, funkcjonalny i dopasowany do oczekiwań odbiorców serwis, a dzięki temu osiągniemy sukces.

Sławomir Turkiewicz

Client Service Director


Brak komentarzy

Napisz komentarz