Google przestaje wspierać reklamy w technologii Flash > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / SEO/SEM  / Google przestaje wspierać reklamy w technologii Flash

Google przestaje wspierać reklamy w technologii Flash

We wrześniu tego roku Google wprowadzi bardzo istotną aktualizację – przeglądarka Chrome przestanie wspierać technologię Flash. To bardzo istotna zmiana w internetowej rzeczywistości, która zdecydowanie wpłynie na agencje interaktywne, ich klientów oraz wydawców reklam webowych. Zobaczcie, co ta zmiana oznacza w kontekście tworzonych reklam on-line.

blokowanie_flash2

Co tak naprawdę oznacza zmiana?

Nowa aktualizacja Google ma dotyczyć reklam tworzonych w formacie Flash. Każda reklama typu Flash, która już funkcjonuje lub będzie utworzona, nie zniknie, jednak będzie wyświetlana w formie statycznej (uwzględniona zostanie pierwsza klatka animacji). Oznacza to, że przykuwające oko dynamiczne flashowe banery, nie będą już animowane. Zamiast tego użytkownik zobaczy na banerze aktywny przycisk „Play” , jednak bez możliwości odtworzenia reklamy. Kreacje reklamowe, które do tej pory były tworzone w przestarzałej technologii, powinny zostać zastąpione nowoczesnym HTML5,  który jest lżejszy i prostszy do przetworzenia przez przeglądarki internetowe. Flash jest technologią tworzenia animacji, która wykorzystuje grafikę wektorową na zasadzie klatek kluczowych. Format został opracowany na początku lat 90-tych, w celu umożliwienia i uatrakcyjnienia działania aplikacji webowych. Flash świetnie radził sobie w środowisku PC, jednak nie sprostał rewolucji w postaci wieloekranowości – nie był dostępny na urządzeniach mobilnych ze względu na spore obciążenie baterii oraz brak kompatybilności z ekranami dotykowymi.

Jakie intencje kierowały Google?

Powodów jest kilka, jednak generalnie rzecz ujmując Google tłumaczy swoją decyzję kolejną próbą zwiększenia komfortów użytkowników Internetu. Jedną z motywacji twórców przeglądarki Chrome było zwiększenie szybkości ładowania się stron internetowych. Inny powód to, wspomniany wyżej, brak kompatybilności flash’a z urządzeniami mobilnymi. Zmiany w desktopie, przejście od Flasha do HTML5, pomogą rozwojowi mobile, gdyż łatwiej będziemy mogli tworzyć reklamy responsywne – oznacza to opracowanie jednej reklamy na wiele ekranów urządzeń. Ewentualne zagrożenia związane z kolejną aktualizacją Google można rozpatrywać w zasadzie tylko w kontekście okresu przejściowego – póki co brakuje wypracowanych standardów kreacji w HTML5. Na rynku brakuje większej ilości narzędzi, które pozwalałyby tworzyć w prosty sposób reklamy w formacie HTML5. To może oznaczać także, przynajmniej na początku, spadek jakości kreacji reklamowych. Inne zagrożenie z punktu widzenia reklamodawców oraz agencji interaktywnych to dłuższe czasy przygotowania reklam, a więc i zwiększenie kosztów kreacji.

Źródło:

http://iab.org.pl/aktualnosci/html5-zastepuje-flasha/#comment-7566

Sławomir Turkiewicz

Client Service Director w agencji interaktywnej Intellect

1 Komentarz

Napisz komentarz