Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / E-commerce  / Nowe trendy w e-commerce w 2018 roku. Sprawdź, o co powinieneś zadbać, prowadząc sklep internetowy!
Infografika prezentująca zakupy na smartfonie

Nowe trendy w e-commerce w 2018 roku. Sprawdź, o co powinieneś zadbać, prowadząc sklep internetowy!

Świat e-commerce nieustannie się zmienia. Każdego dnia powstają nowe sklepy internetowe, a dotychczasowe prześcigają się w dostarczaniu rozwiązań bardziej przyjaznych dla konsumenta. Jakie trendy dominują w 2018 roku? Jakie nowe rozwiązania pojawiają się na rynku handlu online? Dowiedz się, na co powinieneś zwrócić uwagę, jeśli prowadzisz sklep internetowy!

Infografika prezentująca zakupy na smartfonie

W handlu internetowym króluje mobile

Nie jest to nowość w branży e-commerce, ale to trend wciąż przybierający na sile. Znaczenie mobile systematycznie wzrastało już w ostatnich latach. W raporcie Gemius „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”  wskazywano na to, że coraz większa liczba e-konsumentów to osoby kupujące przez urządzenia mobilne. Już w połowie 2018 roku widzimy, że te statystyki nadal rosną. Wciąż przybywa zarówno użytkowników mobile, jak i osób, wykorzystujących tablety czy smartfony do dokonywania zakupów. Nawet jeśli konsument nie zamawia towaru w ten sposób, często przegląda na sprzęcie mobilnym produkty czy porównuje ofertę z asortymentem w sklepach stacjonarnych.

Nie bez znaczenia jest też wprowadzenie przez Google zasady „Mobile First Index” – wedle której to mobilna wersja przesądza o tym, jak strona będzie pozycjonowana w wyszukiwarkach. Tym samym responsywna strona www, dzięki interfejsowi przyjaznemu dla użytkownika  na każdym urządzeniu, będzie lepiej oceniana przez Google i wyżej wyświetlana w wynikach wyszukiwania.

Prowadzisz sklep internetowy? Zaprojektowanie go z myślą o różnych rozdzielczościach (RWD) to absolutna podstawa. Należy zadbać o to, by klienci mobilni mogli w łatwy sposób zapoznać się z ofertą oraz by dokonywanie zamówienia przez smartfona było szybkie i intuicyjne – szczególnie biorąc pod uwagę „dotykową” nawigację po stronie www na niewielkim ekranie.

Dodawanie produktu do koszyka na smartfonie

 

Sprawna obsługa klienta i komunikacja w social mediach zyskują na znaczeniu

Sprawna obsługa i odpowiednio prowadzona komunikacja w digitalu (szczególnie w mediach społecznościowych), to klucz do utrzymania dotychczasowych klientów i zdobywania nowych. W dobie social mediów konsument może w łatwy sposób nagłośnić każdy problem związany z realizacją zamówienia i sprawić, że odbije się to na wizerunku marki, przez co sklep może stracić klientów. Ważne jest więc umieszczanie na stronie www (oraz na profilach firmowych) w widocznym miejscu danych kontaktowych, opisanie w jasny sposób zasad reklamacji oraz szybkie reagowanie, kiedy klient nie jest zadowolony z transakcji – jak i równie szybkie dziękowanie za opinię, kiedy jest pozytywna.

Zasada ta obejmuje także codzienną komunikację marki prowadzoną w social mediach. To one są obecnie jednym z głównych narzędzi do podtrzymywania lojalności e-konsumentów oraz poszerzania dotychczasowych zasięgów. Obserwując trendy na rynku marketingowym można zauważyć, że coraz więcej marek prowadzi nie tylko profile na Facebooku, ale też Instagramie, Twitterze czy Youtube. W handlu internetowym, zwłaszcza w przypadku niektórych branż (na przykład odzieżowych czy kosmetycznych), sklep dysponujący sprawnie prowadzonym fanpage’m, zyskuje obecnie przewagę nad konkurencją. Budowanie spójnego wizerunku marki, prezentowanie produktów w atrakcyjnej formie, odpisywanie na komentarze, zachęcanie do interakcji i sprawna reakcja na wszelkie sytuacje kryzysowe – to metoda na sukces.

Infografika pokazująca konsumentów mobilnych

 

Jakie rozwiązania warto więc wdrożyć, aby poprawić user experience i uniknąć kryzysów?

  • zamieścić na stronie widoczną i wygodną w użyciu opcję kontaktu
  • zadbać o odpowiednio szybką i przemyślaną reakcję na wiadomości Klientów (szczególnie w mediach społecznościowych, gdzie bezpośredni charakter relacji, wpływa na mniejszy poziom cierpliwości użytkowników)
  • zamieścić na stronie łatwo dostępny i zrozumiały regulamin reklamacji i wymiany towaru (oraz pilnować respektowania go)
  • prowadzić marketing digitalowy w zaplanowany i przemyślany sposób, zgodny z ideą i charakterem marki – istotnym wyznacznikiem jest połączenie wiarygodności z profesjonalizmem
  • nie ignorować znaczenia komunikacji digitalowej w sukcesie marki – warto podjąć w tym zakresie współpracę ze specjalistami.

Ogromna konkurencja na rynku e-commerce, zaczyna wymuszać dbanie o komunikację marki w sieci – każdego dnia powstają, ale i znikają kolejne sklepy internetowe. Za przykład, w jaki sposób nie należy działać, może posłużyć tutaj internetowy sklep z odzieżą Vubu. Atrakcyjna, szeroka oferta i niskie ceny przyciągały rzesze internautek. Niestety, zamówienia często nie były realizowane na czas, a gdy towar okazywał się niezgodny z zamówieniem, występowały problemy z reklamacją. Obsługa sklepu nie odpowiadała na maile i telefony, a negatywne komentarze znikały z profilu na Facebooku. Jednocześnie wciąż zamieszczano posty zachęcające do kolejnych zakupów oraz oferowano kody rabatowe. Chociaż bardzo wielu klientów wystawiało pozytywne opinie, ignorowanie głosów niezadowolenia doprowadziło do fali negatywnych komentarzy w Internecie, a nawet powstania na Facebooku profili ostrzegających przed oszustwem. W konsekwencji sklep całkowicie zaprzestał działalności w social mediach,  pozostawiając „martwy” profil firmowy, posiadający ponad 600 tys. fanów. Ten przypadek dobrze pokazuje, jak duże znaczenie w przypadku sklepów internetowych ma sprawna obsługa oraz odpowiednia komunikacja z klientem.

Uśmiechnięta kobieta robiąca zakupy na laptopie

 

Content w e-commerce ma znaczenie

Marketing treści wciąż się rozwija i przyciąga kolejne marki swoją efektywnością – także w przypadku sklepów internetowych. Warto jednak pamiętać, że szczególnie w e-commerce, istotne jest jego połączenie z działaniami SEO. Sklepy, które umieszczają unikalne opisy produktów i kategorii oraz posiadają w obrębie strony blog, mają dużo większą widoczność niż te, które takich działań nie podejmują. Obecnie można obserwować, jak coraz więcej sklepów wdraża takie rozwiązania: to już nie nowy, ale stale nasilający się trend.

Chcesz podnieść pozycje swojego sklepu na wybrane słowa kluczowe? Połącz Content Marketing z działaniami SEO i zadbaj nie tylko o unikalne, wartościowe treści na swojej stronie, ale także o przydatne materiały w dobrych serwisach zewnętrznych, k które mogą zainteresować Twoich potencjalnych Klientów.

Więcej o marketingu treści możesz przeczytać w naszym wpisie „CONTENT MARKETING – DLACZEGO POWINIENEŚ SIĘ NIM ZAINTERESOWAĆ?”.

 Uśmiechnięta para płacąca w sklepie internetowym kartą kredytową

 

Social commerce to przyszłość handlu elektronicznego?

Media społecznościowe to ważne narzędzie marketingowe, ale obecnie coraz częściej służą także do sprzedaży bezpośredniej. Obecnie „sprzedaż społecznościowa” dopiero się kształtuje i trudno przesądzać, jak duży odsetek transakcji będzie odbywał się przez social media. Jest to jednak bez wątpienia trend e-commerce, który należy obserwować.

Facebook już od jakiegoś czasu daje możliwość tworzenia własnych sklepów i prezentowania katalogów produktowych w ramach fanpage’a. W 2017 roku do Polski trafiła także usługa „Facebook Marketplace” – czyli tablica ogłoszeń dla użytkowników. Za rozwojem sprzedaży na Facebooku, idą również nowe funkcje e-commerce na Instagramie (oznaczanie produktów na zdjęciach), a za nimi planuje pójść także na przykład Pinterest. Czy warto w tym momencie oferować sprzedaż swoich towarów przez facebookowy fanpage? Wszystko zależy od specyfiki firmy. Na razie znakomita większość transakcji ma miejsce bezpośrednio na stronach sklepów internetowych, być może jednak nawyki e-konsumentów z czasem się zmienią, a social commerce da nowe możliwości firmom zajmującym się sprzedażą online.

Sklep na Facebooku przygotowany dla klienta Intellect

Sklep na Facebooku przygotowany dla naszego klienta

 

Chatboty zyskują na popularności

Chatboty to dość nowy trend w e-commerce. Rozwiązanie to umożliwia klientom kontakt ze sklepem dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. Automatyczna odpowiedź na pytania usprawnia interakcje i sprawia, że klient nie musi długo czekać na uzyskanie informacji. Rosnące możliwości technologiczne sprawiają, że chatboty stają się coraz popularniejsze.

Umieszczenie na stronie chatbota to pomysł, który warto rozważyć, zwłaszcza prowadząc bardzo duży sklep internetowy. Aby jednak komunikacja ze sklepem przebiegała sprawnie, chatbot musi być naprawdę dobrze zaprojektowany i przewidywać najróżniejsze scenariusze konwersacji. Oczywiście jego wprowadzenie nie oznacza rezygnowania z tradycyjnej obsługi klienta – należy zdawać sobie sprawę z ograniczeń sztucznej inteligencji. Chatbot świetnie sprawdzi się jako wsparcie komunikacyjne i usprawnienie przepływu informacji, ale nie będzie w stanie pomóc klientowi w każdej sytuacji.

Przykład bota Messanger Facebook na stronie Intellect.pl

 

Rozszerzona rzeczywistość wirtualna – czy będzie powszechnie stosowana w e-commerce?

Najnowszy trend w handlu cyfrowym, to wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości wirtualnej we wspieraniu celów sprzedażowych. Na razie z tej możliwości korzysta jeszcze niewiele firm – przede wszystkim zagraniczni giganci – jest to jednak kolejne rozwiązanie warte śledzenia.  Przykłady? W 2016 eBay razem z Myer uruchomili nowoczesny sklep online – aplikacja VR, przy użyciu specjalnych okularów, pozwala nam na zakupy w przestrzeni wirtualnej. IKEA stworzyła aplikację umożliwiającą oglądanie za pomocą smartfona, mebli z oferty sklepu, zaaranżowanych w naszych pomieszczeniach. Ułatwia to sprawdzenie, jak sprzęty będą prezentować się w domu i czy ich rozmiary są odpowiednie. Z wirtualną rzeczywistością flirtuje także Amazon – wprowadzona przez serwis funkcjonalność, podobnie jak w przypadku Ikei, umożliwia „wirtualne umieszczanie” sprzedawanych produktów w swoim domu. Ciekawą aplikację udostępniła również Sephora – internautki mogą nanosić makijaż wykonany różnymi kosmetykami na swoje zdjęcia, co ułatwia im wybór produktów.

Czy wirtualna rzeczywistość zrewolucjonizuje handel? W tym momencie trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z pewnością istnieje na to spora szansa.

Wizualizacja wirtualnego koszyka

 

Śledzenie trendów to klucz do sukcesu w e-commerce w 2018 roku

Nowe technologie, zmieniające się zwyczaje konsumentów, rozwój komunikacji digitalowej oraz stale rosnąca konkurencja – to wszystko sprawia, że rynek e-commerce ulega ciągłym, dynamicznym zmianom. Żeby za nimi nadążyć, a tym samym dbać o ciągły rozwój naszego sklepu, musimy nie tylko się na nie otworzyć, ale także zbadać, które z nich najlepiej sprawdzą się dla naszej marki i zacząć je wprowadzać u siebie! Bycie na bieżąco z trendami, odpowiedni projekt strony sklepu, przemyślane i intuicyjne funkcjonalności, optymalizacja rozwiązań IT i wdrażanie nowych opcji, to niezbędne działania, które pozwolą marce zdobyć i utrzymać wysoką pozycję na rynku.

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie on-line?

X

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 18 88 80 240

biuro@intellect.pl

LUB ZOSTAW NAM SWÓJ E-MAIL

ZAPRASZAMY DO NASZEGO BIURA W LIMANOWEJ, KRAKOWIE LUB WARSZAWIE

DZIĘKUJEMY!

SKONTAKTUJEMY SIĘ Z TOBĄ