Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Social Media  / Sześć najczęściej popełnianych błędów podczas promocji w social mediach

Sześć najczęściej popełnianych błędów podczas promocji w social mediach

Twój firmowy profil na Facebooku ma mało fanów? Wciąż ubywa mu polubień? Nikt nie komentuje Twoich postów? Wiesz, że coś robisz źle, ale nie jesteś pewny, co? Dowiedz się, w czym może tkwić problem!

błędy w promocji w social mediach

Media społecznościowe towarzyszą nam na każdym kroku. Wiele osób rozpoczyna ranek od sprawdzania Facebooka, to na Twitterze szukamy najaktualniejszych wiadomości o ważnych wydarzeniach, a na Instagramie roi się od albumów dokumentujących codzienne życie użytkowników. Nic dziwnego, że firmy tak chętnie wykorzystują social media jako narzędzie promocji. W komunikacji w mediach społecznościowych łatwo jednak popełnić błędy, które negatywnie odbiją się na popularności naszego profilu.

1. Cisza lub wyskakiwanie z lodówki – niewłaściwa częstotliwość publikacji postów

To jeden z podstawowych błędów, jakie możemy popełnić: przedłużająca się cisza na profilu albo wręcz przeciwnie – nadmierna aktywność. Nie publikując nowych treści, nie zdobędziemy nowych fanów. Natomiast zamieszczając je zbyt często, ryzykujemy, że użytkownicy, zirytowani dużą ilością postów wyskakujących im na tablicach, odlajkują profil. Nie wspominając o tym, że nowe algorytmy Facebooka działają na niekorzyść osób wrzucających kilka postów dziennie.
Rozwiązanie? Znajdź złoty środek. Nie zasypuj fanów profilu postami, ale nie pozwalaj im też o sobie zapomnieć. Optymalna częstotliwość publikacji zależy oczywiście od profilu Twojej firmy i typu postów, więc dostosuj ją do swoich odbiorców i trzymaj się swojego planu. Bądź systematyczny i przyzwyczaj obserwujących do konkretnej liczby wpisów w tygodniu. Pamiętaj, że dłuższe przerwy w publikowaniu postów źle wyglądają z perspektywy odbiorców i często też nie są lubiane przez algorytmy!

2. Tulipan na Dzień Kobiet – czyli brak oryginalności

grafika tulipanów

Ta grafika jest nie tylko nieatrakcyjna – problemem to także fakt, że mogłaby jej użyć dowolna firma.

 

Przyjrzyj się postom, jakie opublikowałeś ostatnio na fanpage’u i odpowiedz sobie na pytanie: czy można by je bez zmian (lub z niewielkimi zmianami: na przykład po usunięciu logo z grafiki) z powodzeniem zamieścić na profilu jakiejś innej firmy? Jeśli odpowiedź brzmi „tak” – robisz to źle!
Brak oryginalności, przygotowywanie takich samych postów, jak wszyscy (na przykład: typowa grafika z tulipanem na Dzień Kobiet), niepodkreślanie specyfiki firmy czy produktu, częste udostępnianie treści nijak nie wiążących się z nasza działalnością – to błędy negatywnie rzutujące na popularność profilu i postrzeganie marki. Zwiększaj świadomość brandu i buduj odpowiedni wizerunek dzięki ciekawym, wyróżniającym się wpisom.

 

3. Obraz to podstawa – niewłaściwie dobrane grafiki

zdjęcie produktu vs obrobione zdjęcie

Często popełniany błąd to prezentowanie „suchych” zdjęć produktów. Oto grafika, jaką na podstawie zdjęcia butelki przygotowaliśmy dla Iwoniczanki.

Odbiorcy zaangażowani, zainteresowani tematem, chętnie przeczytają nawet długi post, o ile ten będzie napisany w intrygujący sposób i dostarczy rzetelnych informacji. To jednak grafika i video są tym, co przyciąga uwagę większości użytkowników mediów społecznościowych.
Można wymienić wiele błędów, popełnianych podczas doboru grafik. Podstawowe to:

• wybieranie sztucznych, ewidentnie pozowanych zdjęć
• niewłaściwa rozdzielczość i jakość grafik
• niedostosowanie grafik do specyfiki marki/produktu
• grafiki „nudne”, nieprzyciągające spojrzenia
• publikowanie stale grafik bardzo podobnych (na przykład wyłącznie zdjęć produktów w podobnej oprawie graficznej), brak urozmaicenia komunikacji wizualnej
• brak związku pomiędzy grafiką a treścią posta.

biegnący pies grafika z Facebooka

Grafika przygotowana dla naszego klienta Petmex – napis, treść posta oraz obrazek dobrze się komponują

 

4. Internet nie wybacza – nieprzemyślane treści

Mówi się, że nic w Internecie nie ginie. Zanim zamieścisz post, dwa razy zastanów się więc, czy na pewno jego publikacja nie wywoła negatywnej reakcji. Niepoprawne sformułowania, treść, którą można odczytać dwuznacznie, błąd ortograficzny w podpisie, nawiązanie (choćby niecelowe) do jakiejś drażliwej kwestii, nieprzemyślany post, napisany pod wpływem emocji – to wszystko może wywołać prawdziwą burzę. Nie pomoże edycja wpisu ani jego usunięcie. Internet nie wybacza i nie zapomina. Przykład? Chociażby głośna afera wokół kalendarza przygotowanego dla Tigera.
Planuj swoje treści w social mediach i pamiętaj, że publikujesz jako marka i jako wartości, które za nią stoją. Bądź szczery i naturalny, ale pamiętaj – media społecznościowe to przede wszystkim dialog, a po drugiej stronie ekranu zawsze siedzi drugi człowiek.

5. Reklama jest ważna – brak promocji lub źle poprowadzona promocja

Niezależnie od tego, co o tym myślimy, na chwilę obecną algorytmy Facebooka nie sprzyjają profilom, które nie wykładają środków na promocję. O ile fanpage niekomercyjny, dedykowany zaangażowanej społeczności zainteresowanej konkretnym tematem, może powoli zyskiwać na popularności i bez dodatkowych nakładów, o tyle w przypadku profili firmowych jest to znacznie trudniejsze. Jeśli chcemy dotrzeć do konkretnej grupy docelowej i zainteresować naszą ofertą internautów – będziemy musieli za to zapłacić.
Promocja musi być jednak odpowiednio zaplanowana i poprowadzona. Jakie błędy (poza brakiem reklam) najczęściej popełniają użytkownicy Facebooka?

• promocje jednorazowe – czyli promowanie raz na kilka tygodni/miesięcy pojedynczych postów, najważniejszych z punktu widzenia osób zarządzających stroną. Facebook nie sprzyja tego typu działaniom. Znacznie lepsze wyniki osiągają promocje prowadzone regularnie. Dodatkowo często możemy zaobserwować, że po takich krótkich akcjach promocyjnych spadają organiczne zasięgi postów
• promocje źle targetowane – właściwe targetowanie reklam na Facebooku to temat-rzeka. W skrócie jednak: grupy docelowe trzeba wybierać ze względu na tematykę posta oraz specyfikę marki, dążąc do zawężenia grona odbiorców. Najlepiej też przetestować kilka różnych grup docelowych, w razie potrzeby na bieżąco dostosowując budżet do osiąganych w poszczególnych grupach wyników
• źle ustawione promocje – Facebook daje spore możliwości, jeśli chodzi o promowanie postów – tak, byśmy płacili za konkretne, pożądane przez nas reakcje użytkowników (na przykład: polubienie profilu, aktywność pod postem, obejrzenie filmu albo kliknięcie w link). Niewłaściwy dobór metod reklamowania może sprawić, że jedynie zaprzepaścimy budżet.

reklamy na Facebooku

6. Wojna z internautami to zawsze zły pomysł – niewłaściwe reakcje na komentarze

Słyszeliście o słynnym przypadku Willa Karpatia? Ta historia to przestroga dla wszystkich prowadzących profile firmowe na Facebooku. Administrator na negatywną opinię klientki pozwolił sobie nie tylko na odpowiedź obraźliwą, ale też nawet uwagi personalne. Więcej o tej historii przeczytacie tutaj.
Główną zaletą promocji w social mediach jest możliwość utworzenia zaangażowanej społeczności fanów. Aby osiągnąć ten cel, musimy dbać o komunikację. Każda wypowiedź i reakcja to większy zasięg dla fanpage’a, obserwujący stronę powinni więc czuć, że ich głos się liczy. Brak odpowiedzi na komentarze i wiadomości do jeden z głównych grzechów prowadzących profile. Jednak największym błędem, jaki możemy popełnić, jest odpisywanie na wypowiedzi w sposób niegrzeczny, kłócenie się z obserwującymi czy co gorsza – ich obrażanie.
Nawet jeśli ktoś mocno zalezie nam za skórę, pilnujmy, aby nasze odpowiedzi trzymały poziom. Nie musimy przyznawać komuś racji, jeśli ewidentnie jej nie ma, zawsze jednak należy zachowywać uprzejmy ton wypowiedzi, a w naprawdę skrajnych przypadkach, jak obrażanie czy grożenie, najlepiej zablokować użytkownika. Nigdy nie odpowiadajmy w napastliwym tonie – pamiętajmy, że to nam zależy na podtrzymaniu właściwego wizerunku. Internauta, któremu to, jak postrzegają go inni, jest obojętne, może pozwolić sobie na znacznie więcej.

Może się wydawać, że prowadzenie działań w mediach społecznościowych to prosta sprawa. W istocie jednak, mimo wszystkich możliwości, jakie dają nam social media, na osoby wykorzystujące je do promocji własnej marki, czeka wiele pułapek. Jeśli chcesz zapewnić większą popularność swojemu profilowi – unikaj opisanych powyżej błędów, ale też planuj starannie swoje działania i na bieżąco analizuj ich efekty. Jeśli szukasz pomocy w prowadzeniu profilu firmowego na Facebooku lub w innym medium społecznościowym – napisz do nas! Zespół Intellect pomoże Twojej marce odnaleźć się w rzeczywistości digitalowej.

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz promować swoją firmę na Facebooku?

X

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 18 88 80 240

biuro@intellect.pl

LUB ZOSTAW NAM SWÓJ E-MAIL

ZAPRASZAMY DO NASZEGO BIURA W LIMANOWEJ, KRAKOWIE LUB WARSZAWIE

DZIĘKUJEMY!

SKONTAKTUJEMY SIĘ Z TOBĄ