Pozycjonowanie stron internetowych w Google. Kompendium wiedzy. Sprawdź!
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / SEO/SEM  / Pozycjonowanie stron internetowych w Google – czym jest i jak wykonać je skutecznie?
Czym jest pozycjonowanie stron Google i SEO - banner główny

Pozycjonowanie stron internetowych w Google – czym jest i jak wykonać je skutecznie?

Pozycjonowanie stron to jedna z najskuteczniejszych form marketingu internetowego. Na czym dokładnie polegają działania SEO, dlaczego warto je prowadzić, co wpływa na miejsce strony w wynikach wyszukiwania? W naszym artykule odpowiadamy na te i inne pytania dotyczące tego zagadnienia, szczególnie w wyszukiwarce Google. 

Banner związany z pozycjonowaniem stron w Google

Co wiąże się z pozycjonowaniem strony? Czym są działania SEO?

Pozycjonowaniem nazywamy pełen zestaw czynności marketingu internetowego, podejmowanych w celu zapewnienia witrynie jak najlepszej widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych np. Google. To tyle jeśli chodzi o formułkę w encyklopedii. Innymi słowy to sposób na to, by wyświetlać się temu komu trzeba i to jak najwyżej 🙂 Aby uzyskać wysoką ilość ruchu z Google konieczne jest podjęcie działań zarówno w obrębie samej witryny (on-site), jak i na zewnątrz (off-site). Dobre wykonane to często znacznie lepsza rozpoznawalność marki w Internecie.

W Polsce 97% zapytań kierowanych jest do wyszukiwarki Google, zatem dość często działania te domyślnie ograniczają się tylko do tej wyszukiwarki internetowej.

Czym SEO różni się od SEM?

SEO nie należy utożsamiać z SEM (ang. Search Engine Marketing, marketing internetowy w wyszukiwarce). To drugie pojęcie jest terminem szerszym, zawierającym w sobie również SEO, ale także prowadzenie kampanii PPC (ang. Pay Per Click, popularne linki sponsorowane) w wyszukiwarce. Często pojęcia SEO i SEM są (mylnie!) używane zamiennie, przez co część działań niepoprawnie postrzega się jako SEO – na przykład kampanie Google Ads (dawniej Google Adwords). W istocie to część składowa SEM, ale już nie SEO.

Dlaczego warto być wysoko w Google?

W 2017 roku z Internetu przynajmniej raz dziennie korzystało ponad 72,7% Polaków (źródło: Raport IAB Polska, Internet 2017/2018). Ponad 90% z nich posługiwało się przy tym wyszukiwarką Google. W Polsce Google właściwie nie ma konkurencji: na przykład stosunkowo popularne za granicą Yahoo w naszym kraju jest wykorzystywane przez mniej niż 2% internautów. (źródło: http://gs.statcounter.com/) Bezprecedensowa popularność Google sprawia, że w Polsce witryny optymalizuje się przede wszystkim pod kontem tej wyszukiwarki.

Wykres popularności wyszukiwarki Google w Polsce

Im wyżej znajdziesz się w wynikach wyświetlanych po wpisaniu najważniejszych dla Twojego biznesu wyrażeń kluczowych (i im więcej ich będzie) tym więcej Internautów przejdzie z wyszukiwarki na Twoją stronę www. To z kolei potencjalnie zwiększy zasięg, świadomość marki oraz sprzedaż produktów i usług.

Jakie korzyści przynosi wysoka widoczność w Google?

Podstawowa korzyść, jaką można odnieść dzięki dobrej widoczności w wyszukiwarce, to przyciągnięcie na stronę większej liczby użytkowników, potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą. To z kolei sprzyja osiągnięciu celów biznesowych: przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży oraz pozyskiwaniu leadów sprzedażowych.

Drugą korzyścią jest niewątpliwie zwiększenie zaufania i świadomości marki. Zajęcie pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania rzutuje na ocenę jakości produktów i usług, które oferuje firma oraz wyróżnia ją na tle konkurencji.

Korzyści przemawiających za tego typu usługą jest znacznie więcej:

  • dotarcie do idealnej grupy docelowej w czasie, gdy szuka produktów i usług, które oferujesz
  • reklama wyświetlana jest przez 24 godziny na dobę/7 dni w tygodniu
  • koszt dotarcia do klienta jest bardzo niski, a w długofalowej perspektywie przynosi największy zwrot z inwestycji w reklamę

Jakie strony można pozycjonować?

Odpowiedź na to pytanie jest prosta – wszystkie. Zawsze warto troszczyć się o to, by strona była jak najlepiej oceniana przez Google (oraz przez użytkowników). W zależności od rodzaju witryny różne są jednak zakresy działań, jakie warto podjąć.

Jeśli prowadzimy bloga na przykład na temat książek, działania w Google będą często prowadzone na własną rękę oraz ograniczą się przede wszystkim do tworzenia wartościowej treści (najlepiej takiej, który zechcą podlinkować inni).

Bardziej profesjonalną działalność SEO warto zlecać przede wszystkim tam, gdzie lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania oznacza większy zarobek. Dotyczy to więc między innymi stron firmowych, sklepów internetowych (odpowiednia ilość linków przychodzących i indywidualne opisy produktów mogą zdziałać cuda!), serwisów aukcyjnych, porównywarek cenowych, serwisów informacyjnych, portali ogłoszeniowych i wielu innych.

Czym są wyniki wyszukiwania Google?

Google wybiera wyniki w zależności od zapytania – tak, by jak najlepiej dopasować listę prezentowanych witryn (i informacji) do potrzeb użytkownika. Nawet niewielka zmiana w treści zapytania (czyli tego, co wpisujemy w okienko wyszukiwania) „przetasowuje” wyniki.

Wyniki mogą być również różne w zależności od naszej lokalizacji: jeśli wpiszemy hasło „dentysta” przebywając w Krakowie, Google zasugeruje nam inne strony, niż gdybyśmy przebywali w Warszawie. Jeśli jednak przebywamy w Krakowie, a interesuje nas dentysta w Warszawie, bo tam właśnie się wkrótce wybieramy – wystarczy wpisać „dentysta Warszawa” (i otrzymany podobną listę do tej, jaką zobaczyłby mieszkaniec Warszawy). Taka lokalizacja wyników sprawia, że możemy mówić o dwóch rodzajach: pozycjonowaniu lokalnym (pod kątem osób poszukujących usług/produktów jedynie na konkretnym obszarze) oraz pozycjonowaniu globalnym (pod kątem osób z większego obszaru – na przykład całego kraju). To rozróżnienie jest ważne, ponieważ gdy prowadzimy biznes lokalny (na przykład sieć restauracji działających wyłącznie w Warszawie i Krakowie) będzie nas interesować przede wszystkim zdobywanie klientów przebywających na określonym obszarze.

Same wyniki wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Result Page) dzielą się z kolei na dwie kategorie – płatne (a więc reklamy Google Ads, ustawiane na konkretne słowa kluczowe) oraz wyniki naturalne. Wszystkie powyższe kwestie omówmy dokładniej na podstawie wyszukiwania na hasło „buty”.

Wyniki wyszukiwania Google dla zapytania

Pierwsze wyniki, które pokazuje nam Google na hasło „buty” to wyniki płatne (sponsorowane). Oznacza to, że danej stronie niekoniecznie prowadzono skuteczne działania SEO pod kątem słowa kluczowego „buty”, ale ma uruchomioną kampanię reklamową Google Ads, mającą wyświetlać się użytkownikom, wpisującym odpowiednie hasło w wyszukiwarce. Za takie reklamy płacą w tym przypadku sklepy internetowe eobuwie.pl oraz born2be.pl czy zalando.pl).

Wyniki płatne wyświetlają się zwykle na górze albo na dole i poza postacią tekstową mogą przyjąć również postać niewielkich grafik – na przykład prezentujących określone produkty (wraz z ich ceną).

Pierwszy wynik naturalny – top1 na hasło „buty” – to sklep Renee. Google uznało więc tą witrynę za najlepiej odpowiadające na potrzebę użytkownika, który wpisuje do wyszukiwarki bardzo ogólne słowo kluczowe „buty”.

Wyniki wyszukiwania Google dla

Modyfikacja wyszukiwania na hasło „buty sportowe damskie” spowoduje zmianę wyników wyszukiwania. Wciąż poszukujemy butów, ale konkretnego typu – Google wyświetli więc w pierwszej kolejności strony, które uzna za najlepiej pasujące do tego zawężonego hasła.

Tym razem wyświetlają się reklamy sklepów born2be, eobuwie oraz sklepmartes. Z kolei w top3 znalazły się strony kategorii butów w Zalando, Domodi oraz Allegro – duże sklepy internetowe z podstronami optymalizowanymi pod kątem konkretnie tego zapytania użytkownika wyszukiwarki Google.

Wyniki wyszukiwania Google dla hasła

Jeszcze inaczej będą przedstawiały się wyniki wyszukiwań lokalnych. Jeśli chcemy kupić buty sportowe damskie w określonej lokalizacji, na przykład Krakowie, po wpisania „sportowe buty damskie Kraków”, Google zaprezentuje nam strony najlepiej pasujące do tego hasła, a więc zapewne: działające lokalnie i z dużym prawdopodobieństwem najlepiej odpowiadające na potrzeby użytkownika z tej miejscowości.

Warto zwrócić uwagę, że w przypadku wyników lokalnych, Google wyświetla nie tylko reklamy (w postaci widocznych na górze grafik) oraz wyniki naturalne (porównywarkę ceneo i serwis ogłoszeniowy olx), ale również wskazuje na mapie lokalizacje, które uznaje za potencjalnie dopasowane do hasła – czyli krakowskie sklepy, w których można kupić buty. To ułatwienie dla użytkownika, który może zobaczyć na mapie położenie poszczególnych placówek oraz sprawdzić wskazówki dojazdu, czy znaleźć bezpośredni numer telefonu. Wyniki w tym polu pobierane są na podstawie wizytówek firm, które można bezpłatnie założyć w usłudze Google Moja Firma.  Witryny prowadzące najlepsze działania w wyszukiwarce mają najlepsze miejsce, ale często znajdują się one poniżej mapki.

Strona wyników wyszukiwania może być bardzo rozbudowana – oczywiście wszystko po to, aby użytkownik wyszukiwarki uzyskał jak najlepsze dla niego wyniki. Przykładem może być zapytanie o popularną restauracje oferującą “taco” w angielskiej wersji wyszukiwarki Google, które zostało sztucznie wygenerowane i opisane w artykule na blogu MOZ – “Mega-SERP: A Visual Guide to Google”. Zrzut zapytania z artykułu przedstawiamy poniżej.

Mega SERP Google - przykład wygenerowany przez MOZ

Ile ruchu mogą przynieść strony w zależności od pozycji w Google?

Na witrynę internetową, która wyświetli się na dane hasło jako pierwsze, wchodzi około 20% osób, wpisujących to hasło w wyszukiwarce. Strona numer dwa „zagarnia” około 13% ruchu, a witryny numer trzy – również 13%. Każda kolejne miejsce to wynik nieco gorszy, szacuje się jednak, że mając miejsce dziesiąte, portal może zyskać około 7% ruchu z danego hasła.

Aby obliczyć, jaki ruch można pozyskać z danego słowa kluczowego wystarczy pomnożyć współczynnik klikalności CTR wybranej miejsca w wynikach wyszukiwania oraz historyczną ilość wyszukiwań słowa w danym miesiącu (dane historyczne dostępne są np. w narzędziu planera słów kluczowych Google Ads czy narzędziu Ubersuggest).

ObjaśnienieProcenty nie sumują się do stu, ponieważ wielu użytkowników zagląda na więcej niż jeden wynik wyszukiwania.

Co wpływa na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google?

Google, przy wyznaczaniu miejsca strony w swoich wynikach, bierze pod uwagę ponad 200 czynników. Dla uproszenia można podzielić je na trzy, podstawowe kategorie.

Elementy wpływające na widoczność strony w Google

Zawartość witryny

Google ocenia między innymi zawartość samej strony – zamieszczane na niej teksty oraz grafiki. Bierze pod uwagę na przykład: występowanie określonych słów kluczowych, synonimów słów, oryginalność materiałów (kopiowanie treści nie przyniesie więc rezultatu), ich długość, przystępność dla użytkownika (np. obecność nagłówków Hx), linki zamieszczane na stronie (liczy się i linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne). Listę takich elementów wartych poprawy można uzyskać zlecając audyt seo lub wykorzystując narzędzia (Screaming Frog, SiteBulb itp.).

Linki zewnętrzne do domeny

Google lepiej ocenia strony, do których prowadzą odnośniki z zewnętrznych serwisów. Sam mechanizm można porównać do głosowania, jednak z tą różnicą, że nie wszystkie głosy są równe. Link z portali o wysokim autorytecie ma dużo większą moc niż link z nowo powstałej strony.

Ważne jest tutaj pamiętanie, że Google nie promuje spamu. W przeszłości działania SEO często sprowadzały się do zdobywania dużej ilości linków z mało wartościowych miejsc. Wprowadzenie algorytmu Pingwin na dobre zakończyło tę epokę.

Obecnie wyszukiwarka premiuje serwisy, posiadające dużą liczbę linków z wartościowych serwisów, które same mają dobrą widoczność w wyszukiwarce. Pod uwagę brana jest więc nie tylko sama liczba linków, ale też to, czy pochodzą z serwisów o wysokiej jakości, z dużym autorytetem. Nie bez znaczenia jest także tematyka witryny – link ze strony o tematyce modowej do wizytówki firmy budowlanej wygląda podejrzanie i nie jest dobrym pomysłem.

Optymalizacja serwisu

W tym przypadku chodzi o czynniki przede wszystkim „techniczne” – na przykład szybkość ładowania się serwisu, budowę adresów url poszczególnych podstron i kategorii, brak błędnych przekierowań czy odpowiednio dostosowana wersja mobilna.

Warto podkreślić, że od 2015 roku jednym z najważniejszych czynników, jest tak zwany „RankBrain” – algorytm bazujący na sztucznej inteligencji, który ocenia zapytania użytkowników, wyszukując najbardziej pasujące do nich witryny. RankBrain potrafi „zinterpretować” bardziej skomplikowane zapytania użytkowników nie tylko na podstawie słów kluczowych, ale także kontekstu zapytania.

W 2018 roku Google wprowadziło aktualizację o nazwie „mobile first index”. Obecnie ogromny wpływ na wysokie miejsce witryny ma jej wersja mobilna: to ona jest oceniana przez Google w pierwszej kolejności. Jeżeli nasza strona nie jest dostosowana pod urządzenia mobilne, pozycje w wynikach wyszukiwania i ogólna widoczność będą znacznie niższe, niż mogły by być.

Jak wygląda sam proces?

Wiemy już, czym jest pozycjonowanie, jakie może przynieść korzyści oraz jakie przykładowe czynniki wpływają na popularność strony w wyszukiwarkach. Jak jednak powinien wyglądać profesjonalnie przeprowadzony proces budowania widoczności w Google?

Schemat procesu budowania widoczności w Google

Poniżej przedstawiamy podejmowane działania krok po kroku.

Informacja:

Najlepszy system, który określa skuteczność działań związanych z SEO jest Google Search Console. Usługa ta jest darmowa, łatwo się w niej poruszać, ale co najważniejsze  -narzędziem tym sprawdzisz dane na temat widoczności Twojej strony prosto z zasobów Google oraz uzyskasz wiedzę o konkretnych linkach do niej. Jest to także miejsce, do którego otrzymasz wiadomości o ewentualnych działaniach ręcznych związanych ze stroną lub przypadkach Koniecznie załóż konto w tym narzędziu już dziś, jeśli tego nie zrobiłeś wcześniej i dodaj do niego każdą witrynę, dla której zależy Ci na ruchu z  Google.

Opracowanie strategii SEO

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek działalności marketingowej – także działań SEO – należy opracować strategię. Staranny research i przygotowania umożliwiają wybranie najlepszych metod działania oraz dostosowania ich do specyfiki marki, branży i potencjalnej konkurencji.

Pracując nad słowami kluczowymi (ang. keyword) pamiętaj, że czasem lepsze efekty SEO otrzymujesz, kiedy hasło jest rzadziej wyszukiwane. Ilość ruchu do uzyskania na wysokich pozycjach przy trudnym słowie kluczowym, które będziesz musiał podnosić w rankingu dobrymi linkami, to nie gwarancja sukcesu. Czasem uda się osiągnąć potencjał pokazywany przez narzędzia, czasem nie, gdyż pokazują one jedynie szacunki na podstawie swoich własnych algorytmów, a analizę opierają na niepełnych danych. Czasem po prostu warto zdecydować się na hasła, które mają mniejszą konkurencyjność, ale gdy znajdą się na one na wysokich miejscach przyniosą może mniejszy ruch, za to będą mieć lepszy współczynnik konwersji od tych ogólnych wyrażeń.

Co powinna zawierać?

W ramach opracowywania strategii SEO, między innymi:

  • dobierane są słowa kluczowe: przy ich doborze brane są pod uwagę nie tylko dobre dopasowanie do oferty danej firmy, ale też liczba wyszukiwań czy potencjalna konkurencja walcząca o wysokie miejsca zbliżone wyszukiwania,
  • zostaje przeanalizowana konkurencja oraz podejmowane przez nią działania,
  • powstaje plan strategii budowy linków oraz rozbudowy treści i poprawy optymalizacji strony,
  • określone zostaną metody mierzenia wyników.

Na tym etapie warto zlecić wykonanie audytu całej witryny, który umożliwi zdiagnozować ewentualne czynniki, mogące obniżać jej widoczność (na przykład znaleźć błędne przekierowania, braki tekstów alternatywnych czy zduplikowane treści).

Optymalizacja witryny, czyli SEO optymalizacja

Kolejnym krokiem powinno być rozpoczęcie działań on-site, dotyczących udoskonalenia samej konstrukcji witryny. Na tym etapie optymalizowane są czynniki wpływające na poprawność indeksowania witryny przez roboty wyszukiwarki czyli: znaczniki meta, plik robots.txt, plik mapy witryny, przekierowania, błędy 4XX oraz 5XX, budowa adresów URL, linkowanie wewnętrzne, wersja mobilna, duplikacja podstron, niedziałające linki, kanibalizacja słów kluczowych i wiele innych.

Od czego zależy dobór elementów do poprawienia?

W zależności od tego, czy będzie to pozycjonowanie sklepu internetowego czy lokalne dla małej wizytówki firmowej na rynku lokalnym ilość pracy będzie się różnić. Czasem koszt niektórych optymalizacji (np. długi czas ładowania witryny) będzie w dużej mierze zależny od tego jak zbudowana jest witryna i osiągnięcie wyniku 100/100 pkt w Google Page Speed Test będzie niemożliwe. Warto wtedy zobaczyć, jakie wyniki osiągają firmy znajdujące się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania Google dla interesującego nas słowa kluczowego i optymalizować swoją witrynę w zbliżony sposób. Dzięki temu efekty działań będą dobre i można sporo zaoszczędzić. Pamiętajmy też, że optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych dotyczy całości witryny – liczy się nie tylko strona główna, ale także podstrony, które wyświetlą się w wynikach organicznych wyszukiwarce internetowej na interesujące nas frazy kluczowe.

Co jeszcze jest ważne?

Ważne jest również dążenie do poprawy UX (user experience – czyli ogółu doświadczeń użytkownika ze stroną). To na tym etapie udoskonala będzie na przykład wersja mobilna strony czy prędkość jej ładowania.

Czy każda strona musi zostać zaindeksowana w Google?

Pamiętajmy, że nie wszystkie podstrony muszą być zgłaszane do indeksowania przez Google. Raczej nie prowadzi się działań w Google dla podstron tj. polityka prywatności, strona „program partnerski” czy strona plików cookies. Można spokojnie wyłączyć ich indeksowanie (w kodzie strony lub w pliku robots.txt).

Z jakich narzędzi warto skorzystać?

Podczas optymalizacji witryny przydatne będą na pewno narzędzia tj. Google Analytics, Google Search Console, Surfer SEO czy Senuto. Niektóre z nich są płatne, ale jeśli zależy nam na top 10 wyników wyszukiwania warto w nie zainwestować.

Optymalizacja treści

Jeśli serwis istnieje już od dawna, w pierwszej kolejności powinny zostać poprawione dotychczas zamieszczane na nim treści. Usunięte muszą zostać wszystkie duplikaty, publikowane teksty w niektórych przypadkach będą przeredagowywane albo inaczej formatowane, czasem może pojawić się potrzeba przepisania ich od nowa.

Każda treść w serwisie powinna powstać w oparciu o słowa kluczowe, na które ma być wyświetlana w Google, dlatego do każdej z nich należy w pierwszej kolejności zadbać o dobór fraz kluczowych, a następnie nasycić odpowiednio nimi tekst. Co ważne, słowa kluczowe nie powinny pojawiać się w tekście w nienaturalnej formie czy zbyt często – przeoptymalizowanie tekstu jest równie błędne jak brak optymalizacji.

Powstałe teksty należy odpowiednio sformatować (nagłówki Hx, pogrubienia, punktowanie) oraz uzupełnić o multimedia (zdjęcia, wideo). Nie tylko wpłynie to pozytywnie na odbiór treści przez użytkownika, ale także uwiarygodni informacje umieszczone w tekście dla robotów wyszukiwarki Google.

Link – building, czyli pozyskiwanie linków przychodzących

Dopiero gdy strona zostanie odpowiednio przygotowana, można przejść do kolejnego kroku: zdobywania linków do witryny. Warto pamiętać, że Google uznaje za spamowy każdy link zyskany sztucznie – według wytycznych Google dla webmasterów tworzenie wartościowej treści dla użytkownika samo przyciągnie linki. Oczywiście, ma się to nijak do rzeczywistości 🙂 Dlatego każdy link, który pozyskamy do domeny może spowodować, że otrzymamy za niego karę (jest to łamanie wytycznych Google). Dlatego istotne jest analizowanie na bieżąco widoczności strony i wyłapywanie takich sytuacji, a także zdobywanie linków z jak najbardziej różnorodnych źródeł (dywersyfikacja) oraz unikanie wszelkich schematów linkowania.

Najbardziej wartościową formą link–buildingu jest content marketing zewnętrzny: a więc publikowanie wysokiej jakości artykułów, zawierających link do domeny, na portalach zewnętrznych, które są dobrze pozycjonowane oraz są chętnie odwiedzane przez użytkowników. Takie postępowanie przynosi najlepsze rezultaty, wymaga jednak dużych nakładów finansowych.

Inne, tańsze sposoby zdobywania bazy linków, to publikowanie krótszych, mniej wartościowych tekstów, pisanych stricte pod Google i publikowanie ich na tańszych serwisach oraz tak zwany marketing szeptany.

Oczywiście sposobów na pozyskanie linków do witryny jest znacznie więcej. Warto stosować jak najwięcej z nich, aby profil zebranych linków był jak najbardziej różnorodny. Wtedy ryzyko otrzymania kary od Google będzie minimalne.

Rozbudowa tekstów

Na tym etapie działalność SEO spotyka się często z działalnością content marketingową. Zdobywanie nowych słów kluczowych oraz wzmacnianie widoczności na dotychczasowe, wymaga stałego publikowania nowych treści. To między innymi stąd tak popularne w ostatnich latach stało się prowadzenie bloga firmowego, który stanowi integralną część witryny firmowej.

Długie, wysokiej jakości teksty, w których zawarte są odpowiednie słowa kluczowe, poprawiają pozycje strony w wynikach wyszukiwania i budują dodatkową widoczność. Jednocześnie jednak pełnią także inne zadania: budują wizerunek marki eksperckiej i wspomagającej oraz mogą stanowić content w social mediach (na przykład wpis z bloga firmowego można opublikować na swojej stronie na Facebooku – i zyskiwać w ten sposób dodatkowy ruch). W przypadku wpisów wewnętrznych ich jakość jest szczególnie ważna, wystawiają one bowiem opinię marce.

Analiza wyników SEO

Cząstkowa analiza wyników może być przeprowadzana na bieżąco (aby udoskonalać metody działania), dopiero jednak po kilku miesiącach można w pełni zaobserwować skutki działań SEO. Po tym czasie warto sporządzić szczegółowy raport, analizujący między innymi widoczność strony, wzrost ruchu, wzrost miejsca w wynikach wyszukiwania, współczynnik odrzuceń, współczynnik konwersji (o ile to możliwe). Na podstawie raportu wytyczane są dalsze ścieżki działań.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że powyższy plan został przedstawiony w wersji uproszczonej. W istocie niektóre działania – zwłaszcza link – building, rozbudowa tekstów oraz analiza wyników – prowadzone są równolegle. Nie można też mówić o etapie finalnym i „końcu pozycjonowania”. Raz zdobyta widoczność nigdy nie jest dana na zawsze, a konkurencja nie śpi. Nowe treści trzeba publikować regularnie, konieczne jest ciągłe zdobywanie nowych linków (także dlatego, że część zdobytych linków ulega utracie np. gdy domena z linkiem przestaje działać) oraz dostosowywanie strony pod zmieniające się wymagania Google.

Ile kosztuje usługa dla strony, a ile dla sklepu internetowego? Czyli kilka słów o cenniku

Sprawnie przeprowadzone działania SEO generują wysoki ruch z Google i wysokie zyski dla firmy. Wymagają jednak sporych inwestycji, szczególnie na starcie. Nie ma uniwersalnego cennika na działania SEO – każda firma jest inna, ma inną konkurencję, możliwości i zasoby. Dlatego tak ważne jest przygotowanie strategii, która uwzględni indywidualne możliwości firmy i na ich podstawie dobierze działania, które okażą się skuteczne. Na tej podstawie można wycenić działania i określić szacunkowy budżet usługi.

Z jakich elementów składa się budżet na pozycjonowanie?

Elementy budżetu SEO

Można przyjąć, że w budżecie należy uwzględnić:

  1. Koszty opracowania strategii
  2. Koszty opracowania audytu
  3. Koszty pracy programistów
  4. Koszty pracy copywriterów
  5. Koszty pozyskiwania linków
  6. Koszty przygotowania grafik
  7. Dodatkowe koszty pracy specjalistów

Każdy z tych elementów kosztuje. Czas pracy specjalisty SEO średnio wyceniany jest na ok. 100 zł za roboczo godzinę pracy – oczywiście stawki te różnią się w zależności od doświadczenia czy specyfiki pracy. Jak widzimy, przy pozycjonowaniu stron potrzebujemy zespołu osób o różnych profilach, stąd koszty takich działań mają dość sporą rozpiętość.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na koszty zewnętrzne, jak np. publikacje w serwisach (oczywiście im lepszy serwis, tym wyższa cena za publikację). Dlatego właśnie niemożliwe jest skuteczne prowadzenie działań w Google za 200-500 zł miesięcznie. Rozsądnym budżetem wyjściowym, który należy przyjąć, jest 1000 zł netto dla firm działających lokalnie – należy jednak pamiętać, że to często tylko bazowe prace, które zapewnią nam pierwsze efekty. Oczywiście w przypadku firm działających globalnie lub sklepów internetowych, gdzie istnieje silna konkurencja, kwota ta będzie kilkukrotnie większa. Rozsądnie jest jednak dostosować cały koszt do pełnego spektrum potrzeb firmy – zakresu działań, dokładnej analizy biznesu i samych możliwości Klienta.

Czy usługi SEO za 200 zł mają sens?

Często można spotkać się z ofertami za mniejszą kwotę. W serwisie Allegro każdego dnia można znaleźć nowe oferty już za kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Wiedząc, ile pracy, czasu i wiedzy wymaga pozycjonowanie, czy są one bezpieczne i skuteczne? Czy w takim zakresie jest miejsce na skuteczne działania? Czy oferta za 200 zł mam realna wartość? Czy zdobędę klientów dzięki takiej usłudze? Na te pytania każdy powinien odpowiedzieć sobie sam.

Usługi SEO raczej są kosztowne i z tym trzeba się liczyć. Jeśli szukasz skutecznego pozycjonowania stron internetowych to podczas wyboru agencji, która ma wykonać usługę nie kieruj się ceną. Agencja SEO, która zna się na swojej pracy będzie droga, ale skuteczna. To długofalowa inwestycja, która ma być źródłem nowych klientów w przyszłości. Pamiętaj, tylko specjaliści w temacie dobiorą precyzyjne lub kompleksowe działania, które będą wartościowe dla poprawy wyników Twojej strony. Ustalając ranking firm do współpracy sprawdź referencję i klientów agencji, a następnie porównuj cenę.

Jak osiągnąć sukces, czyli jak wygląda dobre SEO?

Warto tutaj podkreślić, że osiągnięcie efektów zależy m. in. od:

  • Słowa kluczowe (czyli zapytania wpisywane w wyszukiwarkę), z myślą o których optymalizujemy stronę, muszą być starannie dobrane pod kątem oferty: inaczej użytkownik wejdzie na stronę, ale szybko ją opuści, gdy odkryje, że nie znajdzie na niej tego, czego szuka. Zwiększymy więc ilość ruchu na stronie, ale nie współczynnik konwersji. Co gorsze, obniżamy w ten sposób pozycje strony – skoro zapytanie nie spełniło oczekiwań użytkownika Google, to wyszukiwarka może obniżyć miejsce na to konkretne hasło.
  • Należy dążyć nie tylko do osiągnięcia jak najlepszych miejsc na najważniejsze słowa kluczowe, ale także budować tak zwany „długi ogon” (long tail). Czyli walczyć o hasła wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki rzadziej, ale które wspólnie mogą wygenerować na stronie duży ruch, a ze względu na swoją szczegółowość – mogą dać więcej konwersji. Na przykład hasło „buty” jest popularniejsze od hasła „czarne damskie buty sportowe 39”. Jednak ktoś, kto szuka ogólnie „butów” rzadko jest zdecydowany zakupem – często szuka jedynie informacji, bada temat. Osoba szukająca czarnych damskich butów sportowych, potencjalnie chętniej dokona zakupu, bo wie, czego konkretnie szuka. Tym samym, chociaż to drugie słowo przyciągnie mniej potencjalnych klientów – daje większe szanse na konwersję pod postacią zakupu.)
  • Pozycjonowanie na ogólne słowa kluczowe jak “buty” jest bardzo trudne i wymaga dużej ilości środków oraz czasu (liczonego w przypadku tego słowa zapewne w latach). Dlatego tak ważne jest budowanie widoczności na zapytania z “długiego ogona”, szczególnie przez domeny, które dopiero zaczynają przygodę w Google.

Warto podkreślić, że działania on-site, często zogniskowane są wokół poprawy doświadczeń użytkowników. Zwiększają one widoczność w wyszukiwarkach, ale także sprawiają, że serwis staje się bardziej przyjazny Internautom. To z kolei zachęca użytkowników do zostania na stronie, powrotów na nią w przeszłości oraz umożliwia na budowanie pozytywnych skojarzeń z marką – i również przekłada się na cele sprzedażowe.

Równie istotna jest rozbudowa treści strony, gdyż zwiększa ona ilość słów kluczowych, na jakie Google może wyświetlić stronę w wynikach wyszukiwania. Co więcej, Google faworyzuje większe strony – rozbudowa powoduje więc naturalnie jej większą widoczność.

Schemat dobrego procesu działań w Google

O czym dodatkowo należy pamiętać? Działalność SEO jest skuteczna wyłącznie wtedy, gdy zostaje starannie zaplanowana, prowadzona kompleksowo przez dłuższy czas, a jej wyniki są stale monitorowane. Dodatkowo, aby faktycznie podnieść popularność witryny, warto łączyć SEO z innymi działaniami marketingowymi na przykład content marketingiem. Zdarza się, że firmy zaczynają działania bez przygotowanej strategii i oczekują natychmiastowego efektu, a gdy ten się nie pojawia, wyciągają wniosek, że SEO jest nieskuteczne. Tymczasem Google nie reaguje natychmiast na zmiany wprowadzone na stronie i pojawiające się do niej linki, a zdobycie wyższych pozycji na popularniejsze słowa kluczowe wymaga czasu.

Czy działania SEO są niezbędne?

Jeśli chcesz, aby Twoja witryna internetowa pozyskiwała wartościowy ruch i Klientów – owszem, działa tego typu są potrzebne i w obecnych czasach prawie zawsze obowiązkowe.

Działalność SEO prowadzi coraz więcej firm, a to oznacza wzrost konkurencji i częste zostanie „w tyle” marek, które lekceważą tę gałąź marketingu internetowego. Starannie zaplanowane działania oraz konsekwentnie realizowane, mogą doprowadzić do wzrostu ruchu organicznego o kilkadziesiąt procent w skali roku i pozwolić na zwiększenie zysków Twojego biznesu.

Szukasz agencji do pozycjonowania strony internetowej? A może nie wiesz, jak powinna wyglądać strategia budowania widoczności w Google dla  Twojej strony? Skontaktuj się z nami! Przygotujemy ofertę dopasowaną do możliwości i potrzeb Twojego biznesu.

Jeśli chcesz poznać nas bardziej sprawdź nasze case study i sprawdź, kim są nasi klienci. Informacje kontaktowe znajdziesz w zakładce kontakt.

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

Marcin Kęska

Specjalista SEO/SEM

15 komentarzy
  • Odpowiedz 29 listopada 2018 13:57

    Świetny wpis !

  • Odpowiedz 30 listopada 2018 11:47

    Bardzo fajny artykuł 🙂 Od niedawna pracuje w branży SEO i mogę stwierdzić, że to jedynie wierzchołek góry lodowej o nazwie pozycjonowanie stron w Google. Jeśli kogoś interesuje ta branża to niech się nastawi na sporą dawkę wiedzy, którą trzeba będzie przyswoić, ale rezultaty widać gołym okiem.

  • Odpowiedz 30 listopada 2018 13:50

    Jeśli chodzi o optymalizację treści to zdecydowanie należałoby tu dodać sugestie dotyczące topical authority, pokrycia tematycznego, poszerzonej analizy słów kluczowych. „dlatego do każdej z nich należy w pierwszej kolejności dobrać słowa kluczowe, a następnie nasycić odpowiednio nimi tekst” – samym nasycaniem tekstu bazowymi keywordami to można sobie kuku zrobić (o czym zresztą dalej słusznie piszecie w kontekście overo-optimization) 🙂 Ale to takie czepianie. Rozumiem, że to raczej poradnik pod klienta, aby mu ogólnie przedstawić, na czym cały proces polega (no i pod Google, aby powalczyć długą formą o pozycje na „pozycjonowanie stron” itp.). Powodzenia 🙂

    • Marcin Kęska
      Odpowiedz 7 stycznia 2019 11:19

      Dziękujemy Szymon za uzupełnienie 🙂 Tak, poradnik przygotowany został z myślą głównie o naszych Klientach, którzy dopiero poznają temat. Co do nasycenia – chodziło nam bardziej o to, aby frazy kluczowe pojawiły się w tekście, a nie o fakt wplatania ich na siłę. Myślę, że różnica została przez nas dobrze zaznaczona w artykule.

  • Odpowiedz 5 grudnia 2018 12:48

    Sporo mięska w jednym miejscu – dobra robota 🙂

  • Odpowiedz 20 grudnia 2018 13:28

    statystyki dotyczące procentowej klikalności kolejnych pozycji w serpie – coś mi tu nie gra. pierwsza pozycja 20% przy 7% dla pozycji 10? jakim narzędziem mierzone? 🙂

    • Marcin Kęska
      Odpowiedz 7 stycznia 2019 11:14

      Dane zostały zaczerpnięte z wewnętrznego badania agencji Ignite Visability, pod wykresem dołączone zostało źródło.

  • Tak, jak Szymon wspomniał, topical authority przy użyciu LSI 🙂 Warto użyć narzędzia, choćby Surfer SEO 🙂

  • Odpowiedz 15 lutego 2019 10:05

    Rzetelne kompendium. W naszej branży, jak ktoś chce wbić na frazy związane z pozycjonowaniem, musi pisać po ok. 20.000 artykuły 😀

  • Odpowiedz 19 lutego 2019 15:32

    Pozycjonowanie ma obecnie ogromny wpływ na sukces w biznesie, a zwłaszcza w przypadku e-commerce. Stosowanie odpowiednich narzędzi oraz technik pozycjonowania znacznie pomaga uzyskać jak największe efekty.

  • Odpowiedz 14 marca 2019 20:17

    Jaki Waszym zdaniem link będzie mocniejszy: Ten pozyskany z domeny z dużym ruchem – czy taki z domeny z większą liczbą domen linkujących?
    Świetne kompendium btw 🙂

    • Marcin Kęska
      Odpowiedz 28 marca 2019 11:14

      Jasne, że z domeny z większą ilością domen linkujących, o ile domeny nie są spamowe. Oczywiście jeśli link ma pozycjonować Twoją stronę. Dzięki 🙂

  • Odpowiedz 23 marca 2019 13:22

    Super wykres z https://ignitevisibility.com/ctr-google-2017/ -> pozwolę sobie zaczerpnąć 🙂

    • Marcin Kęska
      Odpowiedz 28 marca 2019 11:15

      Myślę, że autor nie ma nic przeciwko 🙂

  • Odpowiedz 17 kwietnia 2019 15:44

    Moim zdaniem bardzo dobry wpis!! Dla osób które dalej zastanawiają się czy warto pozycjonować stronę czy nie – tutaj maja przejrzyste wyjaśnienie dlaczego warto jak to sie robi i co z tego będzie 🙂 Jednak bardzo wielu klientów nie jest do końca przekonanych, wydaje mi sie ze 50% takich osób zostało wcześniej oszukane albo słyszeli od innych osób złe historie. Jednak dobre pozycjonowanie wraz z dobrą kampanią i strategia to duży sukces i krok dla rozwoju firmy.

Napisz komentarz