Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / SEO/SEM  / Czym jest pozycjonowanie stron w Google / SEO? – kompendium wiedzy
Czym jest pozycjonowanie stron seo - banner główny

Czym jest pozycjonowanie stron w Google / SEO? – kompendium wiedzy

Pozycjonowanie stron to jedna z najskuteczniejszych form marketingu internetowego. Na czym dokładnie polegają działania SEO, dlaczego warto je prowadzić, co wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania? W naszym artykule odpowiadamy na te i inne pytania związane z pozycjonowaniem stron, szczególnie w wyszukiwarce Google. 

Czym jest pozycjonowanie stron Google i SEO - banner główny

Czym jest pozycjonowanie stron/SEO? 

Pozycjonowanie stron (inaczej SEO, ang. Search Engine Optimization), to pełen zestaw czynności marketingu internetowego, podejmowanych w celu zapewnienia stronie jak najlepszej widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych np. Google. Innymi słowy to sposób na to, by wyświetlać się temu komu trzeba i to jak najwyżej 🙂Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach to działania podejmowane zarówno w obrębie samej strony (on-site), jak i poza nią (off-site).

W Polsce 97% zapytań kierowanych jest do wyszukiwarki Google, zatem dość często działania te domyślnie ograniczają się tylko do tej wyszukiwarki internetowej.  

SEO nie należy utożsamiać z SEM. To drugie pojęcie jest terminem szerszym, zawierającym w sobie również SEO, ale także prowadzenie kampanii PPC (ang. Pay Per Click) w wyszukiwarce. Często pojęcia SEO i SEM są (mylnie!) używane zamiennie, przez co część działań niepoprawnie postrzega się jako SEO – na przykład kampanie Google Ads (gdy w istocie to część składowa SEM, ale już nie SEO). 

Dlaczego warto wybrać pozycjonowanie stron w Google? 

W 2017 roku z Internetu przynajmniej raz dziennie korzystało ponad 72,7% Polaków (źródło: Raport IAB Polska, Internet 2017/2018). Ponad 90% z nich posługiwało się przy tym wyszukiwarką Google. W Polsce Google właściwie nie ma konkurencji: na przykład stosunkowo popularne za granicą Yahoo w naszym kraju jest wykorzystywane przez mniej niż 2% internautów. (źródło: http://gs.statcounter.com/) Bezprecedensowa popularność Google sprawia, że w Polsce strony pozycjonuje się przede wszystkim pod kontem tej wyszukiwarki.

Popularność wyszukiwarki Google w Polsce

Im wyżej znajdziesz się w wynikach wyświetlanych po wpisaniu najważniejszych dla Twojego biznesu słów kluczowych (i im więcej ich będzie) tym więcej Internautów przejdzie z wyszukiwarki na Twoją stronę www. To z kolei potencjalnie zwiększy zasięg, świadomość marki oraz sprzedaż produktów i usług.  

Jakie korzyści przynosi pozycjonowanie stron w Google?  

Podstawowa korzyść, jaką można odnieść dzięki pozycjonowaniu, to przyciągnięcie na stronę większej liczby użytkowników, potencjalnie zainteresowanych naszą ofertą. To z kolei sprzyja osiągnięciu celów biznesowych: przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży oraz pozyskiwaniu leadów sprzedażowych. 

Drugą korzyścią jest niewątpliwie zwiększenie zaufania i świadomości marki. Zajęcie pierwszego miejsca w wynikach wyszukiwania rzutuje na ocenę jakości produktów i usług, które oferuje firma oraz wyróżnia ją na tle konkurencji.

Korzyści przemawiających za pozycjonowaniem stron jest znacznie więcej:

  • dotarcie do idealnej grupy docelowej w czasie, gdy szuka produktów i usług, które oferujesz
  • reklama wyświetlana jest przez 24 godziny na dobę/7 dni w tygodniu
  • koszt dotarcia do klienta jest bardzo niski, a w długofalowej perspektywie przynosi największy zwrot z inwestycji w reklamę

Jakie strony można pozycjonować? 

Odpowiedź na pytanie „jakie strony można pozycjonować” jest prosta – wszystkie. Zawsze warto troszczyć się o to, by strona była jak najlepiej oceniana przez Google (oraz przez użytkowników). W zależności od rodzaju strony różne są jednak zakresy pozycjonowania oraz działania, jakie warto podjąć.

Jeśli prowadzimy bloga na przykład na temat książek, jego pozycjonowanie będzie często prowadzone na własną rękę oraz ograniczało się przede wszystkim do tworzenia wartościowej treści (najlepiej takiej, który zechcą podlinkować inni).

Bardziej profesjonalną działalność SEO warto zlecać przede wszystkim tam, gdzie lepsza pozycja w wynikach wyszukiwania oznacza większy zarobek. Dotyczy to więc między innymi stron firmowych, sklepów internetowych (odpowiednia ilość linków i indywidualne opisy produktów mogą zdziałać cuda!), serwisów aukcyjnych, porównywarek cenowych, serwisów informacyjnych, portali ogłoszeniowych i wielu innych.  

Czym są wyniki wyszukiwania Google? 

Google wybiera wyniki w zależności od zapytania – tak, by jak najlepiej dopasować listę prezentowanych stron (i informacji) do potrzeb użytkownika. Nawet niewielka zmiana w treści zapytania (czyli tego, co wpisujemy w okienko wyszukiwania) „przetasowuje” wyniki.

Wyniki mogą być również różne w zależności od naszej lokalizacji: jeśli wpiszemy hasło „dentysta” przebywając w Krakowie, Google zasugeruje nam inne strony, niż gdybyśmy przebywali w Warszawie. Jeśli jednak przebywamy w Krakowie, a interesuje nas dentysta w Warszawie, bo tam właśnie się wkrótce wybieramy – wystarczy wpisać „dentysta Warszawa” (i otrzymany podobną listę do tej, jaką zobaczyłby mieszkaniec Warszawy). Taka lokalizacja wyników sprawia, że możemy mówić o dwóch rodzajach pozycjonowania: pozycjonowaniu lokalnym (pod kątem osób poszukujących usług/produktów jedynie na konkretnym obszarze) oraz pozycjonowaniu globalnym (pod kątem osób z większego obszaru – na przykład całego kraju). To rozróżnienie jest ważne, ponieważ gdy prowadzimy biznes lokalny (na przykład sieć restauracji działających wyłącznie w Warszawie i Krakowie) będzie nas interesować przede wszystkim zdobywanie klientów przebywających na określonym obszarze. 

Same wyniki wyszukiwania (ang. SERP – Search Engine Result Page) dzielą się z kolei na dwie kategorie – płatne (a więc reklamy Google Ads, ustawiane na konkretne słowa kluczowe) oraz wyniki naturalne. Wszystkie powyższe kwestie omówmy dokładniej na podstawie wyszukiwania na hasło „buty”.  

Wyniki wyszukiwania Google dla zapytania o buty

Pierwsze wyniki, które pokazuje nam Google na hasło „buty” to wyniki płatne (sponsorowane). Oznacza to, że dana strona niekoniecznie została wypozycjonowana działaniami SEO pod kątem słowa kluczowego „buty”, ale ma uruchomioną kampanię reklamową Google Ads, mającą wyświetlać się użytkownikom, wpisującym odpowiednie hasło w wyszukiwarce. Za takie reklamy płacą w tym przypadku sklepy internetowe eobuwie.pl oraz born2be.pl czy zalando.pl).

Wyniki płatne wyświetlają się zwykle na górze albo na dole strony i poza postacią tekstową mogą przyjąć również postać niewielkich grafik – na przykład prezentujących określone produkty (wraz z ich ceną).  

Pierwszy wynik naturalny – top1 na hasło „buty” – to strona Renee. Google uznało więc tą stronę za najlepiej odpowiadające na potrzebę użytkownika, który wpisuje do wyszukiwarki bardzo ogólne słowo kluczowe „buty”. 

Wyniki wyszukiwania Google dla buty sportowe damskie

Modyfikacja wyszukiwania na hasło „buty sportowe damskie” spowoduje zmianę wyników wyszukiwania. Wciąż poszukujemy butów, ale konkretnego typu – Google wyświetli więc w pierwszej kolejności strony, które uzna za najlepiej pasujące do tego zawężonego hasła.  

Tym razem wyświetlają się reklamy sklepów born2be, eobuwie oraz sklepmartes. Z kolei w top3 znalazły się strony kategorii butów w Zalando, Domodi oraz Allegro – pozycjonowane pod kątem konkretnie tego zapytania użytkownika wyszukiwarki Google.

Wyniki wyszukiwania Google dla hasła buty sportowe Kraków

Jeszcze inaczej będą przedstawiały się wyniki wyszukiwań lokalnych. Jeśli chcemy kupić buty sportowe damskie w określonej lokalizacji, na przykład Krakowie, po wpisania „sportowe buty damskie Kraków”, Google zaprezentuje nam strony najlepiej pasujące do tego hasła, a więc zapewne: działające lokalnie i z dużym prawdopodobieństwem najlepiej odpowiadające na potrzeby użytkownika z tej miejscowości. 

Warto zwrócić uwagę, że w przypadku wyników lokalnych, Google wyświetla nie tylko reklamy (w postaci widocznych na górze grafik) oraz wyniki naturalne (porównywarkę ceneo i serwis ogłoszeniowy olx), ale również wskazuje na mapie lokalizacje, które uznaje za potencjalnie dopasowane do hasła – czyli krakowskie sklepy, w których można kupić buty. To ułatwienie dla użytkownika, który może zobaczyć na mapie położenie poszczególnych placówek oraz sprawdzić wskazówki dojazdu, czy znaleźć bezpośredni numer telefonu. Wyniki w tym polu pobierane są na podstawie wizytówek firm, które można bezpłatnie założyć w usłudze Google Moja Firma 

Strona wyników wyszukiwania może być bardzo rozbudowana – oczywiście wszystko po to, aby użytkownik wyszukiwarki uzyskał jak najlepsze dla niego wyniki. Przykładem może być zapytanie o popularną restauracje oferującą “taco” w angielskiej wersji wyszukiwarki Google, które zostało sztucznie wygenerowane i opisane w artykule na blogu MOZ – “Mega-SERP: A Visual Guide to Google”. Zrzut zapytania z artykułu przedstawiamy poniżej. 

Ile ruchu pozyskują strony w zależności od pozycji w Google?

Na stronę, która wyświetli się na dane hasło jako pierwsze, wchodzi około 20% osób, wpisujących to hasło w wyszukiwarce. Strona numer dwa „zagarnia” około 13% ruchu, a strona numer trzy – również 13%. Każda kolejna pozycja to wynik nieco gorszy, szacuje się jednak, że mając miejsce dziesiąte, portal może zyskać około 7% ruchu z danego hasła.  

Aby obliczyć, jaki ruch można pozyskać z danego słowa kluczowego wystarczy pomnożyć współczynnik klikalności CTR wybranej pozycji w wynikach wyszukiwania oraz historyczną ilość wyszukiwań słowa w danym miesiącu (dane historyczne dostępne są np. w narzędziu planera słów kluczowych Google Ads czy narzędziu Ubersuggest). 

ObjaśnienieProcenty nie sumują się do stu, ponieważ wielu użytkowników zagląda na więcej niż jeden wynik wyszukiwania.  

Co wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google?  

Google, przy wyznaczaniu pozycji strony w swoich wynikach, bierze pod uwagę ponad 200 czynników. Dla uproszenia można podzielić je na trzy, podstawowe kategorie.  

Co wpływa na widoczność strony w Google

Zawartość strony 

Google ocenia między innymi zawartość samej strony – zamieszczane na niej teksty oraz grafiki. Bierze pod uwagę na przykład: występowanie określonych słów kluczowych, synonimów słów, oryginalność materiałów (kopiowanie treści nie przyniesie więc rezultatu), ich długość, przystępność dla użytkownika (np. obecność nagłówków Hx), linki zamieszczane na stronie (liczy się i linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne). 

Linki zewnętrzne do strony

Google lepiej ocenia strony, do których prowadzą odnośniki z zewnętrznych serwisów. Sam mechanizm można porównać do głosowania, jednak z tą różnicą, że nie wszystkie głosy są równe. Link ze strony o wysokim autorytecie ma dużo większą moc niż link z nowo powstałej strony.   

Ważne jest tutaj pamiętanie, że Google nie promuje spamu. W przeszłości działania SEO często sprowadzały się do zdobywania dużej ilości linków z mało wartościowych stron. Wprowadzenie algorytmu Pingwin na dobre zakończyło tę epokę.  

Obecnie wyszukiwarka premiuje serwisy, posiadające dużą liczbę linków z wartościowych serwisów, które same mają dobrą widoczność w wyszukiwarce. Pod uwagę brana jest więc nie tylko sama liczba linków, ale też to, czy pochodzą z serwisów o wysokiej jakości, z dużym autorytetem. Nie bez znaczenia jest także tematyka strony – link ze strony o tematyce modowej do strony firmy budowlanej wygląda podejrzanie i nie jest dobrym pomysłem. 

Optymalizacja serwisu

W tym przypadku chodzi o czynniki przede wszystkim „techniczne” – na przykład szybkość ładowania się serwisu, budowę adresów url poszczególnych podstron i kategorii, brak błędnych przekierowań czy odpowiednio dostosowana wersja mobilna strony. 

Warto podkreślić, że od 2015 roku jednym z najważniejszych czynników, jest tak zwany „RankBrain” – algorytm bazujący na sztucznej inteligencji, który ocenia zapytania użytkowników, wyszukując najbardziej pasujące do nich strony. RankBrain potrafi „zinterpretować” bardziej skomplikowane zapytania użytkowników nie tylko na podstawie słów kluczowych, ale także kontekstu zapytania.  

W 2018 roku Google wprowadziło aktualizację o nazwie „mobile first index”. Obecnie ogromny wpływ na pozycjonowanie strony ma jej wersja mobilna: to ona jest oceniana przez Google w pierwszej kolejności. Jeżeli nasza strona nie jest dostosowana pod urządzenia mobilne, pozycje w wynikach wyszukiwania i ogólna widoczność strony będą znacznie niższe, niż mogły by być.  

Jak wygląda proces pozycjonowania? 

Wiemy już, czym jest pozycjonowanie, jakie może przynieść korzyści oraz jakie przykładowe czynniki wpływają na popularność strony w wyszukiwarkach. Jak jednak powinien wyglądać profesjonalnie przeprowadzony proces pozycjonowania?

Jak wygląda proces pozycjonowania strony

Poniżej przedstawiamy podejmowane działania krok po kroku. 

Opracowanie strategii SEO  

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek działalności marketingowej – także działań SEO – należy opracować strategię. Staranny research i przygotowania umożliwiają wybranie najlepszych metod działania oraz dostosowania ich do specyfiki marki, branży i potencjalnej konkurencji. 

W ramach opracowywania strategii SEO, między innymi: 

  • dobierane są słowa kluczowe: przy ich doborze brane są pod uwagę nie tylko dobre dopasowanie do oferty danej firmy, ale też liczba wyszukiwań czy potencjalna konkurencja walcząca o pozycje na te same wyszukiwania, 
  • zostaje przeanalizowana konkurencja oraz podejmowane przez nią działania, 
  • powstaje plan strategii budowy linków oraz rozbudowy treści i poprawy optymalizacji strony, 
  • określone zostaną metody mierzenia wyników. 

Na tym etapie warto zlecić wykonanie audytu strony, który pozwoli zdiagnozować ewentualne czynniki, mogące obniżać jej widoczność (na przykład znaleźć błędne przekierowania, braki tekstów alternatywnych czy zduplikowane treści). 

Optymalizacja strony 

Kolejnym krokiem powinno być rozpoczęcie działań on-site, dotyczących udoskonalenia samej konstrukcji strony. Na tym etapie optymalizowane są czynniki wpływające na poprawność indeksowania strony przez roboty wyszukiwarki czyli: znaczniki meta, plik robots.txt, plik mapy witryny, przekierowania, błędy 4XX oraz 5XX, budowa adresów URL, linkowanie wewnętrzne, wersja mobilna, duplikacja podstron, niedziałające linki, kanibalizacja słów kluczowych i wiele innych.

Ważne jest również dążenie do poprawy UX (user experience – czyli ogółu doświadczeń użytkownika ze stroną). To na tym etapie udoskonala będzie na przykład wersja mobilna strony czy prędkość jej ładowania. 

Optymalizacja treści 

Jeśli serwis istnieje już od dawna, w pierwszej kolejności powinny zostać poprawione dotychczas zamieszczane na nim treści. Usunięte muszą zostać wszystkie duplikaty, publikowane teksty w niektórych przypadkach będą przeredagowywane albo inaczej formatowane, czasem może pojawić się potrzeba przepisania ich od nowa.

Każda treść w serwisie powinna powstać w oparciu o słowa kluczowe, na które ma być wyświetlana w Google, dlatego do każdej z nich należy w pierwszej kolejności dobrać słowa kluczowe, a następnie nasycić odpowiednio nimi tekst. Co ważne, słowa kluczowe nie powinny pojawiać się w tekście w nienaturalnej formie czy zbyt często – przeoptymalizowanie tekstu jest równie błędne jak brak optymalizacji.

Powstałe teksty należy odpowiednio sformatować (nagłówki Hx, pogrubienia, punktowanie) oraz uzupełnić o multimedia (zdjęcia, wideo). Nie tylko wpłynie to pozytywnie na odbiór treści przez użytkownika, ale także uwiarygodni informacje umieszczone w tekście dla robotów wyszukiwarki Google.  

Link – building, czyli pozyskiwanie linków zwrotnych 

Dopiero gdy strona zostanie odpowiednio przygotowana, można przejść do kolejnego kroku: zdobywania linków do witryny. Warto pamiętać, że Google uznaje za spamowy każdy link pozyskany sztucznie – według wytycznych Google dla webmasterów tworzenie wartościowej treści dla użytkownika samo przyciągnie linki. Oczywiście, ma się to nijak do rzeczywistości 🙂 Dlatego każdy link, który pozyskamy do strony może spowodować, że otrzymamy za niego karę (jest to łamanie wytycznych Google). Dlatego istotne jest analizowanie na bieżąco widoczności strony i wyłapywanie takich sytuacji, a także pozyskiwanie linków z jak najbardziej różnorodnych źródeł (dywersyfikacja) oraz unikanie wszelkich schematów linkowania.  

Najbardziej wartościową formą link–buildingu jest content marketing zewnętrzny: a więc publikowanie wysokiej jakości artykułów, zawierających link do strony, na portalach zewnętrznych, które są dobrze pozycjonowane oraz są chętnie odwiedzane przez użytkowników. Takie postępowanie przynosi najlepsze rezultaty, wymaga jednak dużych nakładów finansowych.  

Inne, tańsze sposoby zdobywania bazy linków, to publikowanie krótszych, mniej wartościowych tekstów, pisanych stricte pod pozycjonowanie i publikowanie ich na tańszych serwisach oraz tak zwany marketing szeptany. 

Oczywiście sposobów na pozyskanie linków jest znacznie więcej. Warto stosować jak najwięcej z nich, aby profil pozyskiwanych linków był jak najbardziej różnorodny. Wtedy ryzyko otrzymania kary od Google będzie minimalne.  

Rozbudowa tekstów 

Na tym etapie działalność SEO spotyka się często z działalnością content marketingową. Zdobywanie nowych słów kluczowych oraz wzmacnianie pozycji na dotychczasowe, wymaga stałego publikowania nowych treści. To między innymi stąd tak popularne w ostatnich latach stało się prowadzenie bloga firmowego, który stanowi integralną część strony firmowej.

Długie, wysokiej jakości teksty, w których zawarte są odpowiednie słowa kluczowe, poprawiają pozycje strony w wynikach wyszukiwania i budują dodatkową widoczność. Jednocześnie jednak pełnią także inne zadania: budują wizerunek marki eksperckiej i wspomagającej oraz mogą stanowić content w social mediach (na przykład wpis z bloga firmowego można opublikować na swojej stronie na Facebooku – i zyskiwać w ten sposób dodatkowy ruch). W przypadku wpisów wewnętrznych ich jakość jest szczególnie ważna, wystawiają one bowiem opinię marce. 

Analiza wyników SEO 

Cząstkowa analiza wyników może być przeprowadzana na bieżąco (aby udoskonalać metody działania), dopiero jednak po kilku miesiącach można w pełni zaobserwować skutki działań SEO. Po tym czasie warto sporządzić szczegółowy raport, analizujący między innymi widoczność strony, wzrost ruchu, wzrost pozycji, współczynnik odrzuceń, współczynnik konwersji (o ile to możliwe). Na podstawie raportu wytyczane są dalsze ścieżki działań. 

W tym miejscu należy zaznaczyć, że powyższy plan został przedstawiony w wersji uproszczonej. W istocie niektóre działania – zwłaszcza link – building, rozbudowa tekstów oraz analiza wyników – prowadzone są równolegle. Nie można też mówić o etapie finalnym i „końcu pozycjonowania”. Raz zdobyta pozycja nigdy nie jest dana na zawsze, a konkurencja nie śpi. Nowe treści trzeba publikować regularnie, konieczne jest ciągłe zdobywanie nowych linków (także dlatego, że część pozyskiwanych linków ulega utracie np. gdy strona z linkiem przestaje działać) oraz dostosowywanie strony pod zmieniające się wymagania Google. 

Ile kosztuje pozycjonowanie stron? 

Sprawnie przeprowadzone działania SEO generują wysokie zyski dla firmy. Wymagają jednak sporych inwestycji, szczególnie na starcie. Nie ma uniwersalnego cennika na pozycjonowanie strony – każda firma jest inna, ma inną konkurencję, możliwości i zasoby. Dlatego tak ważne jest przygotowanie strategii, która uwzględni indywidualne możliwości firmy i na ich podstawie dobierze działania, które okażą się skuteczne. Na tej podstawie można wycenić działania i określić szacunkowy budżet.  

Elementy budżetu na pozycjonowanie i SEO

Można przyjąć, że w budżecie na pozycjonowanie należy uwzględnić:

  1. Koszty opracowania strategii SEO
  2. Koszty opracowania audytu strony 
  3. Koszty pracy programistów 
  4. Koszty pracy copywriterów 
  5. Koszty pozyskiwania linków 
  6. Koszty przygotowania grafik 
  7. Dodatkowe koszty pracy specjalistów 

Każdy z tych elementów kosztuje. Czas pracy specjalisty SEO średnio wyceniany jest na ok. 100 zł za roboczo godzinę pracy – oczywiście stawki te różnią się w zależności od doświadczenia czy specyfiki pracy. Jak widzimy, przy pozycjonowaniu stron potrzebujemy zespołu osób o różnych profilach, stąd koszty takich działań mają dość sporą rozpiętość.

Dodatkowo warto zwrócić uwagę na koszty zewnętrzne, jak np. publikacje w serwisach (oczywiście im lepszy serwis, tym wyższa cena za publikację). Dlatego właśnie niemożliwe jest skuteczne pozycjonowanie stron za 200-500 zł miesięcznie. Rozsądnym budżetem wyjściowym, który należy przyjąć, jest 1000 zł netto dla firm działających lokalnie – należy jednak pamiętać, że to często tylko bazowe prace, które zapewnią nam pierwsze efekty. Oczywiście w przypadku firm działających globalnie lub sklepów internetowych, gdzie istnieje silna konkurencja, kwota ta będzie kilkukrotnie większa. Rozsądnie jest jednak dostosować cały koszt do pełnego spektrum potrzeb firmy – zakresu działań, dokładnej analizy biznesu i samych możliwości Klienta. 

Często można spotkać się z ofertami pozycjonowania za mniejszą kwotę. W serwisie Allegro można znaleźć oferty na pozycjonowanie strony już za kilkadziesiąt złotych miesięcznie. Wiedząc, ile pracy, czasu i wiedzy wymaga pozycjonowanie, czy są one bezpieczne i skuteczne? Na to pytanie każdy powinien odpowiedzieć sobie sam.   

Jak osiągnąć sukces w pozycjonowaniu strony?

Warto tutaj podkreślić, że aby efekt został osiągnięty: 

  • Słowa kluczowe (czyli zapytania wpisywane w wyszukiwarkę), z myślą o których pozycjonujemy stronę, muszą być starannie dobrane pod kątem oferty: inaczej użytkownik wejdzie na stronę, ale szybko ją opuści, gdy odkryje, że nie znajdzie na niej tego, czego szuka. Zwiększymy więc ruch, ale nie współczynnik konwersji. Co gorsze, obniżamy w ten sposób pozycje strony – skoro zapytanie nie spełniło oczekiwań użytkownika Google, to wyszukiwarka może obniżyć pozycję strony na to konkretne hasło.  
  • Należy dążyć nie tylko do osiągnięcia jak najlepszych pozycji na najważniejsze słowa kluczowe, ale także budować tak zwany „długi ogon” (longtail). Czyli – pozycjonować się na hasła wpisywane przez użytkowników do wyszukiwarki rzadziej, ale które wspólnie mogą wygenerować na stronie duży ruch, a ze względu na swoją szczegółowość – mogą dać więcej konwersji. Na przykład hasło „buty” jest popularniejsze od hasła „czarne damskie buty sportowe 39”. Jednak ktoś, kto szuka ogólnie „butów” rzadko jest zdecydowany zakupem – często szuka jedynie informacji, bada temat. Osoba szukająca czarnych damskich butów sportowych, potencjalnie chętniej dokona zakupu, bo wie, czego konkretnie szuka. Tym samym, chociaż to drugie słowo przyciągnie mniej klientów – daje większe szanse na konwersję pod postacią zakupu.) 
  • Pozycjonowanie na ogólne słowa kluczowe jak “buty” jest bardzo trudne i wymaga dużej ilości środków oraz czasu (liczonego w przypadku tego słowa zapewne w latach). Dlatego tak ważne jest budowanie widoczności na zapytania z “długiego ogona”, szczególnie przez strony, które dopiero zaczynają przygodę w Google.  

Warto podkreślić, że działania pozycjonujące on-site, często zogniskowane są wokół poprawy doświadczeń użytkowników. Zwiększają one widoczność w wyszukiwarkach, ale także sprawiają, że serwis staje się bardziej przyjazny Internautom. To z kolei zachęca użytkowników do pozostania na stronie, powrotów na nią w przeszłości oraz buduje pozytywne skojarzenia z marką – i również przekłada się na cele sprzedażowe.

Równie istotna jest rozbudowa treści strony, gdyż zwiększa ona ilość słów kluczowych, na jakie Google może wyświetlić stronę w wynikach wyszukiwania. Co więcej, Google faworyzuje większe strony – rozbudowa powoduje więc naturalnie jej większą widoczność.  

Jak osiągnąć sukces w pozycjonowaniu strony - infografika

O czym dodatkowo należy pamiętać? Działalność SEO jest skuteczna wyłącznie wtedy, gdy zostaje starannie zaplanowana, prowadzona kompleksowo przez dłuższy czas, a jej wyniki są stale monitorowane. Dodatkowo, aby faktycznie podnieść popularność strony, warto łączyć SEO z innymi działaniami marketingowymi na przykład content marketingiem. Zdarza się, że firmy zaczynają działania bez przygotowanej strategii i oczekują natychmiastowego efektu, a gdy ten się nie pojawia, wyciągają wniosek, że SEO jest nieskuteczne. Tymczasem Google nie reaguje natychmiast na zmiany wprowadzone na stronie i pojawiające się do niej linki, a zdobycie wyższych pozycji na popularniejsze słowa kluczowe wymaga czasu.  

Czy pozycjonowanie jest niezbędne?  

Jeśli chcesz, aby Twoja strona internetowa pozyskiwała wartościowy ruch i Klientów – owszem, pozycjonowanie jest potrzebne i w obecnych czasach prawie zawsze obowiązkowe.

Działalność SEO prowadzi coraz więcej firm, a to oznacza wzrost konkurencji i częste pozostawanie „w tyle” marek, które lekceważą tę gałąź marketingu internetowego. Pozycjonowanie stron starannie zaplanowane oraz konsekwentnie realizowane, może doprowadzić do wzrostu ruchu organicznego o kilkadziesiąt procent w skali roku i pozwolić na zwiększenie zysków Twojego biznesu.   

Chciałbyś zacząć pozycjonowanie Twojej strony już dziś? Skontaktuj się z nami! Przygotujemy ofertę dopasowaną do możliwości i potrzeb Twojego biznesu.  

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

Marcin Kęska

Specjalista SEO/SEM

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz pozyskać konwertujący ruch z Google?

X

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 18 88 80 240

biuro@intellect.pl

LUB ZOSTAW NAM SWÓJ E-MAIL

ZAPRASZAMY DO NASZEGO BIURA W LIMANOWEJ, KRAKOWIE LUB WARSZAWIE

DZIĘKUJEMY!

SKONTAKTUJEMY SIĘ Z TOBĄ