Konkursy na Facebooku – w jaki sposób zorganizować na portalu legalny konkurs? > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Social Media  / Konkursy na Facebooku – w jaki sposób zorganizować na portalu legalny konkurs?
Konkursy na Facebooku - grafika główna

Konkursy na Facebooku – w jaki sposób zorganizować na portalu legalny konkurs?

Organizacja konkursów facebookowych to świetny sposób na powiększenie zasięgów, wypromowanie produktów, podtrzymywanie lojalności fanów czy zwiększenie sprzedaży. Aby jednak konkurs był w pełni legalny konieczne jest pamiętanie o kilku sprawach.  

Konkursy na Facebooku - grafika główna

Konkursy a regulamin Facebooka 

Do czego zobowiązany jest organizator? 

Facebook nakłada na organizatora obowiązek zadbania o to, aby konkurs był przeprowadzony zgodnie z prawem.  W szczególności musi sporządzić  regulamin, przedstawić warunki oferty oraz o zgodność z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród. 

Dodatkowo – w regulaminie powinien znaleźć się zapis, informujący, że konkurs nie jest organizowany przez Facebooka (ani z Facebookiem związany), a Facebook pozostaje zwolniony od odpowiedzialności w sprawach powiązanych z promocją. 

Regulaminy często na fanpage’ach dodaje się jako notatkę – a we właściwym poście konkursowym jedynie zamieszcza stosowny link. 

Uśmiechnięta kobieta ze smartfonem

Zmuszanie do udostępnień jest niezgodne z regulaminem 

Udostępnienia i oznaczenia pozwalają znacznie zwiększyć zasięg konkursu oraz profilu. Nic dziwnego więc, że bardzo wiele osób organizując konkurs jako jego warunki wskazuje udostępnienie posta konkursowego oraz/lub zaproszenie kogoś innego do zabawy przez oznaczenie. Tyle że… taki konkurs jest niezgodny z regulaminem Facebooka. 

W regulaminie serwisu możemy znaleźć następującą informację: „Promocje można przeprowadzać na stronach, w grupach, w wydarzeniach lub w aplikacjach na Facebooku. Do przeprowadzania promocji nie można wykorzystywać prywatnych osi czasu ani połączeń ze znajomymi (np. niedozwolone jest stosowanie rozwiązań typu „udostępnij na swojej osi czasu, aby wziąć udział w promocji”, „udostępnij na osi czasu znajomego, aby uzyskać dodatkowe udziały w promocji” czy „oznacz znajomych w tym poście, aby wziąć udział w promocji”)” (Źródło: https://www.facebook.com/policies/pages_groups_events/) 

 Co to oznacza? Że organizator konkursu nie może jako warunku udziału w nim wskazywać udostępnienia posta konkursowego albo oznaczenia znajomego w komentarzu. Ma prawo poprosić konkursowiczów, aby to zrobili, nie wolno jednak traktować tych działań jako wymogu regulaminowego. Można więc napisać – „będzie miło, jeśli zechcecie udostępnić post” ale już nie „aby wciąż udział w konkursie, udostępnij post”. 

Skoro to niezgodne z regulaminem Facebooka, dlaczego tyle osób przeprowadza konkursy w ten sposób? Często organizatorzy nie zdają sobie sprawy z tego, że urządzając taki konkurs, naruszają zasady portalu. Wie o tym też niewielu użytkowników – więc całą sprawa „uchodzi płazem”. Kolejni prowadzący fanpage zaś widząc, że „wszyscy to robią”, przeprowadzają konkursy na tych samych zasadach. Warto jednak pamiętać, że już jedna osoba niezadowolona z wyniku, znająca regulamin portalu, może sprowadzić na organizatora kłopoty poprzez zgłoszenie posta. W konsekwencji post może zostać usunięty, fanpage czasowo zablokowany albo nawet zamknięty na stałe. 

Czy na Facebooku można zorganizować konkurs losowy? 

Wiele kontrowersji wzbudza organizowanie na Facebooku konkursów losowych – w ramach których nagrodę otrzymuje uczestnik wyłoniony drogą losowania. Profile często decydują się właśnie na ten rodzaj konkursu, ponieważ wymaga on minimalnego wysiłku ze strony uczestników (tym samym zwiększając ich liczbę – i zasięgi posta) oraz od organizatora (który nie musi zapoznawać się z pracami konkursowymi, a jedynie losowo wybiera zwycięzcę).   

Losowanie kul ze szczęśliwymi numerami

Do niedawna stawiano tezę, że organizując konkurs losowy social mediach można w świetle akcji podlegać ustawie o grach hazardowych – a ta nakłada na organizatora szereg obowiązków (między innymi: złożyć wniosek o zgodę na przeprowadzenie losowania oraz uiścić specjalną opłatę). Tym samym – wszystkie konkursy losowe organizowane na Facebooku należałoby uznać za… nielegalne. 

Czy tak jest rzeczywiście? Jeszcze do niedawna brakowało wyroków sądowych, na podstawie których można by jednoznacznie wnioskować, czy konkurs losowy w portalach społecznościowych to automatycznie gra hazardowa. Specjaliści doradzali unikać organizowania tego typu loterii.  

W 2019 pojawił się jednak precedens. Naczelnik Urzędu Celno-Skarbowego przychylił się do interpretacji, uznającej konkurs losowy za loterię i wymierzył karę ponad dziesięciu tysięcy złotych za zorganizowanie takiego na Facebooku bez wymaganych zezwoleń. Ukarana wniosła skargę do sądu. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, do którego ostatecznie trafiła ta sprawa, uznał jej zasadność. Wedle wyroku sądu – zorganizowany konkurs nie spełniał wszystkich wymogów gry hazardowej. Warunkiem uczestnictwa nie było bowiem zakupienie towaru, usługi czy na przykład losu. Ze względu na to można orzec, ze organizowanie konkursów losowych na Facebooku nie jest nielegalne. Pozostaje jednak ryzykowne – wciąż może dojść do sytuacji, w której konkurs zostanie zgłoszony jako łamiący przepisy i organizatorowi przyjdzie udowadniać swoje racje w sądzie. Lepiej uważać także z organizacją konkursów, w których dla wzięcia udziału konieczne jest na przykład zakupienie produktu (chociażby do zrobienia ich zdjęcia), a następnie wyniki rozstrzygnięte są drogą losowania. Mogą one oznaczać bowiem późniejsze problemy z prawem. (Źródło: https://www.prawo.pl/prawo/loteria-na-facebooku-to-nie-gra-losowa-wyrok-wsa,395290.html)   

Konkurs to przyrzeczenie publiczne? 

Obiecanie nagrody pod warunkiem spełnienia jakichś warunków można traktować jako przyrzeczenie publiczne – a osoba je składająca powinna swojej obietnicy dotrzymać. Stosowne zapisy można znaleźć w Kodeksie cywilnym: 

Art. 919 § 1. Kto przez ogłoszenie publiczne przyrzekł nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności, obowiązany jest przyrzeczenia dotrzymać.”  

Oznacza to, że organizując konkurs osoba go urządzająca przyjmuje na siebie pewne zobowiązanie. Wycofanie się z niego – na przykład poprzez odmówienie zaoferowania obiecanej nagrody – może być traktowane jako naruszenie powyżej przytoczonego przepisu.  

Jak mają się zasady RODO do organizacji konkursów na Facebooku? 

W zakresie zasad RODO oraz organizacji konkursów na Facebooku specjaliści nie są zgodni. Ze względu na to, że organizator będzie przetwarzał dane osobowe uczestników – powinien dostosować się do zapisów zawartych w RODO. W regulaminie konkursu powinny więc znaleźć się między innymi: 

  • informacje na temat organizatora, adresie siedziby i pełnej jej nazwie (w sytuacji, gdy konkurs organizuje osoba fizyczna – powinna podać imię, nazwisko oraz adres) 
  • celu i zakresie zbierania danych (w tym wypadku: na potrzeby konkursu) 
  • prawie dostępu do danych i wprowadzania w nich zmian (lub zażądanie ich usunięcia) i o ewentualnym okresie ich przechowywania 
  • danych administratora konta
  • jeśli dane mają być gdziekolwiek przekazywane – informacje na ten temat. 

Przycisk Share

Wielu prawników doradza także, aby ze względu na RODO wymagać od uczestników zamieszczenia klauzuli – czy to w komentarzu pod zgłoszeniem czy w wiadomości po przesłaniu informacji o wygranej – ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby konkursu. 

Czy warto organizować konkursy na Facebooku? Oczywiście. Dzięki nim bardzo łatwo zdobyć nowych fanów, budować lojalność dotychczasowych, a wybierając odpowiednie zadanie konkursowe (na przykład – wykonanie zdjęcia, na którym musi znaleźć się produkt) można rozreklamować markę czy produkt. Aby jednak uniknąć ewentualnych problemów, trzeba zadbać o zgodność zasad konkursu z regulaminem portalu oraz polskim prawem. 

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

Brak komentarzy

Napisz komentarz