Komunikacja w social mediach – dlaczego strategia jest ważna? > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Social Media  / Komunikacja w social mediach – dlaczego strategia jest ważna?
komunikacja w social media

Komunikacja w social mediach – dlaczego strategia jest ważna?

Trudno wyobrazić sobie prowadzenie długofalowych działań komunikacyjnych w kanałach social media bez wcześniej przygotowanej strategii. To właśnie dzięki niej marka może sukcesywnie realizować cele biznesowe i marketingowe, a komunikacja przynosi wymierne korzyści. Jakie elementy powinna zawierać dobrze przygotowana strategia? Komu zlecić jej wykonanie? I dlaczego jest taka ważna?

komunikacja w social media

Czym jest strategia dla Twojej marki?

Strategia to nic innego niż plan działania, który pozwala nam prowadzić przemyślaną, atrakcyjną i starannie dopasowaną do specyfiki branży i grupy docelowej komunikację, która realizuje cele biznesowe, wizerunkowe i marketingowe.

Jeśli prowadzisz firmę i myślisz o rozpoczęciu komunikacji w social mediach, na pewno wiążesz z tym pewne cele i oczekiwania. Aby móc je zrealizować niezbędna jest właśnie strategia, która uporządkuje, usystematyzuje i nada odpowiedni kierunek komunikacji. Czy da się prowadzić działaniach w social mediach bez strategii? Tak, ale na krótką metę. Jeżeli myślimy o naszej marce długofalowo, a kanały społecznościowe traktujemy jako ważne narzędzie komunikacyjne, strategia jest ważna, ponieważ sprawia, że działania nie są przypadkowe, tylko składają się na przemyślaną i spójną całość.

Z jakich elementów składa się strategia?

 To, jaką finalną formę przyjmie strategia – czy będzie prosta,  czy rozbudowana – zależy od wielu czynników, m.in. specyfiki branży, grupy docelowej czy założonych celów. W każdej strategii można jednak wyróżnić kilka wspólnych i niezmiennych elementów, które składają się na profesjonalnie przygotowany plan działania.

1. Analiza SWOT

Budowę strategii rozpoczynamy od analizy SWOT, czyli analizy sytuacji wyjściowej marki. Określamy mocne i słabe strony, a także szanse i zagrożenia. Szczegółowo analizujemy konkurencję i przyglądamy się prowadzonym przez nie działaniom. Jeżeli wcześniej Twoja marka komunikowała się za pośrednictwem social mediów – szczegółowo badamy, co było pozytywne, a które elementy wymagają poprawy.

analiza swot

2. Wyznaczamy cele

Wyznaczenie celów, jest jednym z ważniejszych elementów całej strategii. To precyzyjnie sformułowany cel wyznacza kierunek działania i cały czas przypomina o tym, do czego dążymy, prowadząc komunikację marki. Wśród celów mogą znaleźć się zarówno cele biznesowe, jak np. zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, jak również cele marketingowe, komunikacyjne, wizerunkowe, np. wzrost zaangażowania fanów na firmowym fanpage’u. Oczywiście cele muszą być realne i łatwo mierzalne, tak aby w prosty sposób można było, analizować postępy i je porównywać.

definiowanie celu

3. Tworzymy personę

Persona to kluczowy element strategii. Możemy bowiem tworzyć świetne komunikaty, dobrać najlepsze kanały i mieć nieograniczony budżet – jeżeli natomiast nie będziemy wiedzieć, do kogo komunikujemy – czym charakteryzuje się ta grupa, jakie ma potrzeby, problemy, obawy – nasze działania nie przyniosą żadnego efektu.

Persona to zatem nic innego jak wiedza na temat tego, kim jest nasz odbiorca. Im więcej o nim wiemy, tym lepszą i bardziej efektywną komunikację możemy prowadzić. Kluczem do stworzenia persony jest empatia, która pozwala odkryć prawdziwą tożsamość grupy docelowej. Pracę nad personą rozpoczynamy od postawienia hipotez, które następnie weryfikujemy w gronie prawdziwych odbiorów. Tworzenie persony i określanie jej cech jest nieustannym procesem, który realizuje się przez cały czas komunikacji.

persony

4. Co i jak komunikujemy?

Kiedy poznamy już odbiorców Twojej marki, ich potrzeby, motywacje i obawy, musimy zastanowić się, co i jak komunikować, aby przekaz ten skutecznie angażował. Na tym etapie pojawia się koncepcja lejka sprzedażowego – czyli twierdzenia, że każdy konsument cały czas znajduje się na drodze do zakupu jakiegoś produktu – a proces dojrzewania do decyzji o finalizacji zakupu obejmuje kilka etapów, w trakcie których powinniśmy dotrzeć do Twojego odbiorcy i umocnić go w decyzji o zakupie. Komunikacja powinna  być dopasowana do potrzeb i emocji, które pojawiają się w konsumencie na poszczególnych etapach decyzji zakupowej – od podsycania potrzeby zakupu, do rozwiewania wątpliwości i odpowiadania na pytania odnośnie produktu lub usługi. Klucz do sukcesu to zatem – trafić z odpowiednim komunikatem, do odpowiednich osób, w odpowiednim czasie!

lejek konwersji

5. Dobór narzędzi

Wiemy już, jakie mamy cele, co i jak komunikować oraz do kogo. Czas zatem, aby wybrać narzędzia, czyli kanały, w których będziemy prowadzić komunikację. Musimy szczegółowo przeanalizować wszystkie informacji zebrane podczas poprzednich etapów i zastanowić, które z dostępnych narzędzi najlepiej sprawdzą się w komunikacji. Przykładowo, dla firmy produkującej młodzieżowe ubrania, która posiada dużo contentu w postaci zdjęć ze stylizacjami, doskonale sprawdzi się Instagram, z kolei dla portalu z newsami idealny może okazać się Twitter. To,  gdzie będziemy prowadzić komunikację, jest niezmiernie istotne, aby nie marnować potencjału i prowadzić efektywne działania. Właściwie dobrane kanały, zorientowane na realnych odbiorców marki,  są składową sukcesu całego przedsięwzięcia.

kanały komunikacji

6. Budżet i harmonogram

Określając budżet i harmonogram wiemy, na jakie działania, z jaką częstotliwością i w jakich kanałach możemy sobie pozwolić. Pamiętajmy, że na całościowy budżet składa się wiele czynników – czas stworzenia wpisu, koszty grafiki oraz tekstu, koszty promocyjne i reklamowe, koszty obsługi kanałów czy koszty narzędzi mierzących efekt działań.

Harmonogram z kolei pozwoli nam szczegółowo rozplanować poszczególne komunikaty – przemyśleć ich koncepcję, treści, grafiki, czas i kanały publikacji, tak aby tworzyły spójną i przemyślaną całość, realizującą nadrzędne cele. Harmonogram najczęściej przygotowuje się na okres ok. 2 tygodni, co pozwala Klientowi zapoznać się z propozycją, a agencji pozostać elastycznym i w razie potrzeby, wprowadzić zmiany.

spotkanie

7. Przyglądamy się efektom

Kiedy już wprowadzimy strategię w życie i rozpoczniemy komunikację w social mediach, przychodzi czas, aby rozliczyć się z efektów. Punktem wyjścia stają się tu sformułowane  wcześniej cele. To właśnie one wyznaczają kierunek działania, a za pomocą narzędzia analitycznych, takich jak, np.  Google Analytics mierzymy, w jakim stopniu udało nam się je zrealizować za pomocą prowadzonych działań.

Wyniki analizy powalają nam na bieżąco monitorować efekty, a także udoskonalać komunikację, tak by przynosiła ona wymierne efekty dla Klienta.

narzędzie do analizy wyników

Podsumujmy – bez strategii ani rusz!

Strategia to plan, który pozwala uporządkować wszystkie działania komunikacyjne w spójną całość i nadać im sens. Dzięki niej unikniemy chaosu, przypadkowych postów, które docelowo tylko marnują czas i generują zbędne koszty.

W obecnej rzeczywistości, każdego dnia jesteśmy zalewani setkami komunikatów. Bez starannie opracowanej strategii ciężko się wyróżnić, przykuć uwagę i dotrzeć do właściwego odbiorcy.

Strategia – czyli sformułowanie nadrzędnych celów, jakie chcemy osiągnąć za pomocą komunikacji w kanałach społecznościowych, określenie persony, czyli grupy docelowej, tego,  co i jak chcemy komunikować, w jakich kanałach, z jakim budżetem i częstotliwością –  sprawia, że prowadzone działania w social mediach stają się o wiele bardziej skuteczne i przynoszą wymierne efekty.

Strategia pozwala dotrzeć do odpowiednich osób, z odpowiednim komunikatem, w odpowiednim czasie, a tym samym skłonić konsumenta do nabycia określonego produktu lub usługi, a także zbudować z nim więź. Strategia to zatem klucz do prowadzenia efektywnych działań w social mediach. Pamiętaj, inwestując w nią –  inwestujesz w długofalowe korzyści i rozwój swojej marki!

 

Anna Kaleta

Product Marketing Manager

Brak komentarzy

Napisz komentarz