Jak zbudować nowoczesny serwis korporacyjny? Dobre praktyki i trendy > Blog Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Intellect / Biznes  / Jak zbudować nowoczesny serwis korporacyjny? Dobre praktyki i trendy
ABC projektowania serwisów korporacyjnych

Jak zbudować nowoczesny serwis korporacyjny? Dobre praktyki i trendy

Budowa profesjonalnego serwisu korporacyjnego to szczególne wyzwanie dla projektantów witryn internetowych. Z jednej strony musimy pamiętać o spójności wizerunkowej całej grupy kapitałowej i przestrzegać wymogów prawnych oraz zasad panujących w danej organizacji, z drugiej zadbać także o aspekt związany z użytecznością, atrakcyjnym designem oraz wysokim poziomem bezpieczeństwa serwisu. Dodatkowo projekty tego typu nierzadko wymagają ustaleń z wieloma działami firmy lub akcjonariuszami, co jeszcze bardziej komplikuje cały proces, gdyż bierze w nim udział wiele osób decyzyjnych, których interesy mogą być wzajemnie sprzeczne. Z dzisiejszego wpisu dowiecie się, co powinien zawierać profesjonalny serwis korporacyjny, na co zwrócić uwagę projektując jego architekturę informacji oraz poznacie inne dobre praktyki związane z realizacją witryn dużych przedsiębiorstw.

ABC projektowania serwisów korporacyjnych

Architektura informacji a korporacyjne standardy

Serwisy (często też portale) korporacyjne to z reguły witryny o stosunkowo dużej skali, ze znaczną ilością różnych działów, podstron i typów informacji. Skala ta odpowiada najczęściej wielkości organizacji, z którą mamy do czynienia oraz ilości powiązanych z nią spółek. Ma to bardzo duże znaczenie w kontekście projektowania architektury informacji witryn tego typu, a kluczowym elementem – istotnym dla inwestorów czy udziałowców spółki – jest tutaj właściwe przedstawienie struktury kapitałowej firmy, która często bywa bardzo zawiła i wielopodmiotowa. Dlatego też świetnym rozwiązaniem w celu czytelnego obrazowania struktury korporacyjnej są infografiki lub animowane prezentacje. Warto zadbać także o mapę serwisu – tę dla użytkownika, w formie podstrony ze swoistym spisem zawartości, i jej odpowiednika w formacie XML, przeznaczonego dla robotów Google. Bardzo ważne jest także właściwe odzwierciedlenie hierarchii spółek w danej korporacji (często mamy do czynienia z zależnością między „spółką matką” oraz jej „córkami”) przy jednoczesnym zachowaniu spójności całego serwisu i jego przejrzystej nawigacji. Dobre zrozumienie tych korporacyjnych standardów zdecydowanie wpływa na użyteczność finalnego produktu, dlatego powinniśmy je uwzględniać już na etapie projektowania makiet funkcjonalnych UI/UX witryny.

Odbiorcy serwisu korporacyjnego i jego zawartość

Zawartość serwisu korporacyjnego determinują jego cele biznesowe oraz grupa odbiorców, do których witryna jest kierowana. Funkcji i odbiorców serwisu może być oczywiście wiele, np.:

  • potencjalnym klientom firmy przedstawimy w serwisie informacje o organizacji, jej ofercie, doświadczeniu, historii, oferowanej jakości i będziemy się starali podkreślać profesjonalny wizerunek korporacji
  • aktualnych klientów będą interesować z kolei informacje o bieżącej działalności przedsiębiorstwa, nowości ofertowe czy zmiany w organizacji współpracy z partnerami
  • inwestorzy będą śledzili raporty giełdowe spółki oraz wszelkie inne dane oraz raporty związane z relacjami inwestorskimi korporacji
  • potencjalnych pracowników będą interesować aktualne oferty pracy, wskazówki dotyczące procesu rekrutacyjnego czy przedstawienie warunków pracy 

Na zwartość serwisu korporacyjnego mają wpływ również poszczególne departamenty organizacji oraz ich aktywność. Działy marketingu i PR, sprzedaż, obsługa klienta czy HR mają swoje niezależne potrzeby oraz cele i należy im zapewnić w ramach witryny odpowiednią przestrzeń wraz z potrzebnymi narzędziami. Takimi narzędziami mogą być np. formularze rekrutacyjne dla działu HR, centrum prasowe dla PR-owców, a z punktu widzenia zarządu korporacji krytyczne będą informacje o relacjach inwestorskich czy wykresy wyników finansowych.

Dział Relacji Inwestorskich serwisu korporacyjno-produktowego opracowanego przez Intellect dla firmy ELZAB S.A

Dział Relacji Inwestorskich serwisu korporacyjno-produktowego opracowanego przez Intellect dla firmy ELZAB S.A (www.elzab.com.pl)

Design w służbie brandu i wizerunku korporacji

Analizując serwisy internetowe największych polskich i światowych korporacji, łatwo jest zauważyć, że większość witryn tego typu łączy prostota i przejrzystość . Z całą pewnością to funkcja informacyjna jest w nich kluczowa, dlatego będą to realizacje o uproszczonym designie, wykorzystującym jasne tła, klasyczne rozwiązania nawigacyjne (kafelki, bloki informacyjne), duże zdjęcia oraz wyraźne fonty. Bardzo istotna w projektowaniu korporacyjnych layoutów jest także zgodność z Corporate Identity oraz zachowanie wszelkich wytycznych z firmową księgą znaku. Warto jednak czasem przełamywać nieco sztywne korporacyjne standardy i dzięki temu wpływać korzystnie na unikalny wizerunek i charakter przedsiębiorstwa. Wskazane jest więc zastosowanie animacji, podkreślających interaktywność serwisu, operowanie w większej mierze obrazem niż tekstem, czy wykorzystywanie sugestywnych infografik. Łamanie korporacyjnych schematów można realizować na poziomie samej prezentacji organizacji – pokazanie historii spółki w formie angażującej osi czasu czy publikacja w serwisie filmu korporacyjnego są bardzo dobrymi rozwiązaniami, które zmniejszą dystans z odbiorcą i wpłyną korzystnie na wizerunek firmy. Serwis korporacyjny nie musi więc być nudny, a pokazanie nowoczesności i podążanie za trendami, zdecydowanie nie muszą oznaczać braku stabilności oraz powagi.

Kreacje graficzne serwisu korporacyjnego zaprojektowane przez Intellect dla VERSHOLD

Kreacje graficzne serwisu korporacyjnego zaprojektowane przez Intellect dla VERSHOLD (www.vershold.com)

Technologie i system CMS serwisu korporacyjnego

W kontekście doboru technologii oraz systemu administracyjnego dla serwisów korporacyjnych funkcjonuje kilka istotnych wymagań, które powinny lub muszą być brane pod uwagę w profesjonalnych produktach tego typu. Najważniejsze z nich przedstawiamy poniżej.

  • Jeden centralny system administracyjny, który pozwoli na sprawne zarządzanie zawartością poszczególnych działów serwisu i ewentualnie stronami kolejnych spółek zależnych w korporacji – jeśli jej struktura jest wielopodmiotowa. System CMS musi dodatkowo umożliwiać bardzo elastyczne zarządzanie menu serwisu i jego kategoriami.
  • Zaawansowany moduł redaktorów serwisu, który umożliwi tworzenie kont redaktorów oraz przypisywanie ich do określonych grup ze zdefiniowanymi uprawnieniami dostępu do poszczególnych działów serwisu, a także mechanizm moderacji treści dodawanych przed redaktorów przed ich publikacją.
  • Moduł do obsługi relacji inwestorskich, który będzie importował korporacyjne dane giełdowe z pliku CSV/XML i przetwarzał je do wykresów z pomocą odpowiednich bibliotek. Dodatkowo – wszelkie raporty giełdowe i inne prezentowane w dziale relacje inwestorskie treści – powinny mieć zapewnioną wysoką dostępność, dlatego ten obszar serwisów korporacyjnych wymaga zastosowywania dodatkowego serwera, który przejmie hostowanie krytycznych działów serwisów w sytuacjach awarii, dzięki czemu zapewnimy ich dostępność 24 h /dobę.
  • Bezpieczeństwo serwisu – wybierając platformę CMS na potrzeby wdrożenia serwisu korporacyjnego, warto również zwrócić uwagę na jakość jej zabezpieczeń przed najpopularniejszymi atakami aplikacji webowych, zgodnie z listą OWASP TOP 10 (więcej informacji pod adresem www.owasp.org).

Z całą pewnością serwisy korporacyjne wymagają dedykowanych rozwiązań CMS – autorski,  szyty na miarę  system administracyjny zapewni dużą większą elastyczność pod kątem dostosowania do indywidualnych potrzeb i specyfiki danej organizacji oraz  – co ważne –  umożliwi dalszą rozbudowę produktu o nowe rozwiązania. 

Panel administracyjny serwisu korporacyjnego wdrożonego przez agencję Intellect dla Spółki Telefonika Kable S.A

Panel administracyjny serwisu korporacyjnego wdrożonego przez agencję Intellect dla Spółki Telefonika Kable S.A (www.tfkable.com)

Jak się okazuje, tworzenie serwisów korporacyjnych rządzi się swoimi prawami i świadomość pewnych zasad i trendów w tej kategorii projektów webowych warunkuje sukces finalnego produktu – a więc  wdrożenie witryny zgodnie z celami biznesowymi oraz dostosowaną do struktury  i procedur danej organizacji. Z całą pewnością ważna jest optymalna architektura informacji, która uwzględni potrzeby poszczególnych działów organizacji oraz elastyczny, najlepiej dedykowany system administracyjny CMS, umożliwiający swobodne zarządzanie zróżnicowaniami obszarami tematycznymi serwisu. W zakresie szaty graficznej z kolei warto sięgać po sprawdzone korporacyjne standardy, ale mile widziane jest też przełamywanie schematów i stosowanie nowoczesnych, designerskich akcentów.

 

 

Sławomir Turkiewicz

Client Service Director


Brak komentarzy

Napisz komentarz