Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Social Media  / Facebook wciąż się zmienia! Podglądanie reklam na profilach, grupy premium i koniec spoilerów – poznaj nowe opcje portalu
koniec ze spojlerami na facebooku

Facebook wciąż się zmienia! Podglądanie reklam na profilach, grupy premium i koniec spoilerów – poznaj nowe opcje portalu

Od początku 2018 roku Mark Zuckerberg ze swoją ekipą nie przestają zaskakiwać nas kolejnymi zmianami. Czerwiec również przyniósł kilka nowości na Facebooku. Od kilku tygodni możemy przeglądać reklamy, jakie w danym momencie emitują strony firmowe. Facebook testuje także dwie nowe opcje, w tym jedną, na którą wielu użytkowników czekało już od lat: Keyword snooze, dzięki której zyskamy większą kontrolę nad treściami w newsfeedzie.
koniec ze spojlerami na facebooku

Facebook w ciągu ostatniego roku przeszedł wiele zmian. Część z nich ma na celu poprawę doświadczeń użytkowników z serwisem, inne stanowią pokłosie afery z kradzieżą danych facebookowiczów, jeszcze inne, jak twierdzą złośliwi, są próbą zmuszenia reklamodawców do zwiększenia budżetów reklamowych. O zmianach wdrażanych i planowych na początku 2018 pisaliśmy już w artykule „Zmiany na Facebooku w 2018 roku: nowe algorytmy news feeda i ochrona prywatności po aferze Camdrige Analytica”.

Co jeszcze przyszykował dla nas Facebook w czerwcu 2018 roku? Wprowadzono od dawna zapowiadane rozwiązanie, pozwalające na przeglądanie kreacji reklamowych na profilach firmowych. W fazę testów weszły także dwie istotne opcje: płatne grupy premium oraz bardzo ciekawa z punktu widzenia użytkowników „Keyword snooze” – umożliwiająca „uśpienie” konkretnych słów kluczowych.

Keyword snooze – koniec ze spoilerami ulubionego serialu?

Brak kontroli nad tym, co wyskakuje na naszych tablicach, to jedna z największych bolączek Facebooka. Mamy możliwość zablokowania postów konkretnych osób i stron, wyboru profili, których wpisy mają wyświetlać się najpierw, czasowego wyłączenia obserwacji – to jednak zaledwie kropla w morzu potrzeb. W newsfeedzie wciąż widujemy setki postów na tematy zupełnie nas nieinteresujące albo wręcz takie, które nas drażnią.

darth vader is luke father

Źródło: Lucasfilm LTD

Użytkownicy Facebooka od dawna skarżą się na przykład na spoilery popularnych książek lub seriali. Tysiące fanów „Gwiezdnych Wojen” dowiedziało się o śmierci Hana Solo, zanim zdążyło na własne oczy zobaczyć „Przebudzenie Mocy”. Dla wielu osób jedyną możliwością uniknięcia spoilerów z finałowego odcinka siódmego sezonu „Gry o tron” dłużej niż kilka dni, było odcięcie się od social mediów. Użytkownicy zupełnie niezainteresowani piłką nożną codziennie ostatnio widzieli na swoich tablicach dziesiątki postów o Mundialu, a facebookowiczom, irytującym się na każdą wzmiankę o polityce, przy okazji każdych wyborów czy politycznych wydarzeń wyświetlają się liczne komentarze odnośnie poszczególnych partii czy kandydatów.

Do tej pory Facebook nie oferował narzędzia, które w zadawalający sposób pozwalałoby zaradzić na te problemy. Remedium na nie może się jednak okazać „Keyword snooze” – opcja pozwalająca „uśpić” posty zawierające określone słowa kluczowe. Wystarczy wprowadzić listę słów kluczowych powiązanych z tematami, o których nie chcemy czytać na Facebooku. Nie chcesz, by ktoś znajomy zaspoilerował ci zakończenie najnowszego filmu Marvela? Wpisujesz odpowiednie hasła (jak „Marvel”, tytuł filmu, imiona bohaterów), a algorytm dopilnuje, by posty zawierające takie słowa, nie znalazły się na Twojej tablicy. Któryś z Twoich znajomych mocno ekscytuje się siatkówką, która zupełnie Cię nie obchodzi, ale nie chcesz przestawać go obserwować, bo pisze też o tematach bardzo dla Ciebie interesujących? Keyword snooze pozwoli na automatyczne ukrycie każdego posta zawierającego takie słowa jak „siatkówka” czy „piłka siatkowa”. Masz dość bezsensownych postów z oznaczeniami, masowo komentowanych przez Twoich znajomych? Wpisanie na listę uśpionych słów kluczowych hasła „oznacz” powinno drastycznie zmniejszyć ilość takich wpisów w Twoim newsfeedzie.

keyword snooze na facebooku
Na razie nowa opcja znajduje się w fazie testów. Nie wiemy, kiedy zostanie udostępniona wszystkim użytkownikom – sądzimy jednak, że to jeden z najlepszych pomysłów, na jakie wpadł Facebook w ciągu ostatnich miesięcy!

Podgląd reklam strony – opcja dla użytkowników czy… reklamodawców?

Pod koniec czerwca Facebook ogłosił, że użytkownicy portalu dostali zapowiadaną już wcześniej możliwość przeglądania reklam, jakie emituje dana strona.

W jaki sposób zobaczyć kreacje reklamowe? Wystarczy wejść na konkretny profil, a później wybrać z menu po lewej stronie zakładkę „Informacje i reklamy”. Ukazują się tam wszystkie typy aktywnych reklam – od promocji postów, aż po kampanie na polubienia, przekierowania czy inne cele reklamowe. Warto podkreślić, że nie zobaczymy reklam wykupionych w przeszłości – opcja pozwala śledzić jedynie bieżącą sytuację.

strona intellect na facebooku

Nowa funkcjonalność ma zwiększyć poziom transparentności reklam i zapobiegać nadużyciom. Pojawiają się za to liczne opinie, że „zwykli” użytkownicy nie będą z niej korzystać, może za to zachęcić mniej pomysłowych reklamodawców do podglądania i podkradania kreacji konkurencji. Wydaje się jednak, że to niepotrzebne obawy. Facebook pozwolił właściwie jedynie na sprawdzenie, jakie działania reklamowe podejmują strony. W zakładce nie zobaczymy ani budżetów, ani efektów kampanii, ani nawet grup docelowych. Bardziej przydatna reklamodawcom mogłaby być już raczej starsza opcja, pozwalająca na sprawdzanie, dlaczego widzimy daną reklamę. Nie da się jednak ukryć, że funkcja ta może pomóc na podstawowym poziomie w analizie działań konkurencji.

Grupy premium na Facebooku!

Wedle informacji podanej 20 czerwca, w fazie testów znajduje się jeszcze jedna, interesująca opcja – płatne grupy! Takie rozwiązanie ma umożliwić stworzenie przestrzeni, w której będzie można dzielić się ekskluzywnymi materiałami – w zamian za comiesięczną opłatę. W badaniu pilotowym bierze udział kilka grup o różnych profilach: na przykład grupa Grown and Flown Parents: College Admissions and Affordability, której celem jest dostarczanie informacji na temat przygotowania do procesu aplikacyjnego do college’u. Dzielenie się i otrzymywanie porad od członków grupy, będzie teraz wymagało opłaty, co może pomóc jednak przefiltrować „trolli” oraz spam, a także pozwoli docenić finansowo twórców i autorów treści (model opłat na ten moment zakłada opłaty dla administratorów grupy)

Narzędzie ma być odpowiedzią na potrzeby administratorów grup, którzy już w tej chwili pobierają opłaty od użytkowników, ale czynią to poza serwisem. Na naszym gruncie może więc okazać się przydatne na przykład dla artystów, udostępniających swoje obrazki na Facebooku, i zbierających fundusze za pomocą takich serwisów jak Patronite.

social media infografika

Czy grupy premium odniosą sukces? Tego dowiemy się po zakończeniu testów. Trudno powiedzieć, jak taka opcja przyjmie się w Polsce, ale płatne grupy na pewno mają szansę zdobyć dużą popularność w Stanach. Jednak czy użytkownicy odbiorą tę funkcję jako dodatkowe zabezpieczenie od Facebooka i szansę na wartościowe treści czy może bardziej jako kolejną próbę wyciągnięcia od użytkowników pieniędzy na portalu? O tym przekonamy się już wkrótce. Możliwe, że wprowadzanie kolejnych, płatnych funkcji na platformie oraz opłat za działania innych użytkowników, to powolna zapowiedź wersji premium całego Facebooka.

Czego jeszcze mogą się spodziewać użytkownicy Facebooka?

W czerwcu Facebook ogłosił także kilka mniejszych zmian i wdrożeń. Uruchomiono na przykład Facebook Memories – specjalne miejsce na platformie, w którym zbierane są zdjęcia i posty powiązane z rodziną i przyjaciółmi. Mieszkańcy Kanady oraz Peru otrzymali natomiast dostęp do narzędzia Messanger Kids. Testowane są także nowe opcje dotyczące dodawania muzyki do udostępnianych video. Facebook kontynuuje ponadto walkę z fałszywymi informacjami i stronami nieprzestrzegającymi standardów społeczności.

Przez ostatnie kilka miesięcy Facebook wprowadził bardzo wiele zmian, a zapowiada się, że będzie ich coraz więcej. Najpopularniejsza platforma społecznościowa prawdopodobnie stara się w ten sposób walczyć o utrzymanie prymu w świecie social mediów oraz odbudować nadszarpnięte po aferze CA zaufanie użytkowników. Zmiany dotykają nie tylko użytkowników, ale i reklamodawców – a chociaż niektóre modyfikacje mogą poprawić doświadczenia z serwisem, inne zdają się nietrafione. Dodatkowo, coraz więcej osób zgłasza problemy z działaniem niektórych funkcji portalu, dlatego cały czas śledzimy z ciekawością, kiedy wszystkie zmiany zaczną działać sprawnie i nie ingerować w dotychczas działające funkcje.

A Wy, co myślicie o  ostatnich zmianach na Facebooku?

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz promować swoją firmę na Facebooku?

X

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 18 88 80 240

biuro@intellect.pl

LUB ZOSTAW NAM SWÓJ E-MAIL

ZAPRASZAMY DO NASZEGO BIURA W LIMANOWEJ, KRAKOWIE LUB WARSZAWIE

DZIĘKUJEMY!

SKONTAKTUJEMY SIĘ Z TOBĄ