Czym się zajmuje agencja interaktywna? > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Agencyjny lifestyle  / Czym się zajmuje agencja interaktywna?

Czym się zajmuje agencja interaktywna?

Większości z nas agencja interaktywna kojarzy się z witrynami internetowymi. I słusznie, gdyż podstawowymi usługami wykonywanymi przez tego typu firmy, jest właśnie tworzenie stron www, jak również ich promocja, czyli prowadzenie marketingu internetowego w oparciu o potrzeby klienta. Poprzez łączenie tych dwóch elementów agencja interaktywna dąży do realizacji swojego głównego celu: zapewnienia klientowi spójnej i skutecznej komunikacji z grupą odbiorców. Brzmi skomplikowanie? Wyjaśnijmy zatem, czym zajmuje się agencja interaktywna, a wszystko stanie się jasne.

zespół agencji pracujący nad projektem

 

Agencja interaktywna to odpowiedź na potrzeby firm w Internecie

Ile razy dziennie zaglądasz na Facebooka? Jak często, zanim wybierzesz się na zakupy, szukasz informacji na temat upatrzonego produktu w Internecie? Zdarza ci się zamówić bluzkę, bo na Twoim mailu pojawił się kupon rabatowy albo popędzić do księgarni, widząc na stronie wydawnictwa reklamę nowej książki ulubionego pisarza? Internet zmienił nasze codzienne nawyki, także te zakupowe, a przez to odmienił oblicze marketingu. Agencję interaktywną można uznać za odpowiedź na potrzeby firm w Internecie, a szczególnie na konieczność budowania ich wizerunku w Sieci.

Według definicji na wikipedia.org pierwsze agencje interaktywne wyrosły na gruncie klasycznych agencji reklamowych. Część z nich wykształciła się na bazie firm informatycznych tworzących oprogramowanie internetowe (ang. Software House), które w reakcji na zmiany na rynku poszerzyły zakres swojej działalności. Agencje interaktywne wspierają swoich klientów na wszystkich możliwych polach, by pomóc im w osiągnięciu założonych celów biznesowych. Prowadzą spójne i kompleksowe działania, pomagające w kreowaniu pożądanego wizerunku marki, zwiększaniu jej świadomości, docieraniu do wyselekcjonowanych odbiorców i generowaniu większych zysków firmy.

wyglad biura agencji interaktywnej

Co może zaoferować interaktywna agencja? Przede wszystkim doświadczenie, kreatywność, profesjonalne narzędzia oraz wiedzę na tematy techniczne i marketingowe. Każdy z tych elementów wykorzystywany jest do przygotowywania projektów digitalowych (strony internetowe, sklepy online), marketingu internetowego (SEM, Content Marketing, e-PR) czy wsparcia z zakresu analityki internetowej. Agencja interaktywna działa na wielu polach i dba o wszechstronne wsparcie biznesu klienta. Nie bez powodu określana jest niekiedy także jako agencja kreatywna albo agencja 360 stopni – a więc stawiająca na wielozadaniowość i kompleksowe podejście.

Strona www i sklep internetowy powstają jako efekt pracy zespołowej

Zakładasz biznes i potrzebujesz strony internetowej lub bloga, która zachwyci Twoich klientów? Działasz na rynku od lat i czujesz, że dotychczasowy projekt strony nie spełnia już swojej roli? A może planujesz wejście na rynek e-commerce i odpowiednio przygotowany sklep internetowy ma być Twoją przepustką do sukcesu? Agencja interaktywna stworzy dla Ciebie stronę www, system e-commerce, portal internetowy dla dziesiątek tysięcy użytkowników albo dedykowaną aplikację internetową. Analitycy i stratedzy zbadają, czego potrzebuje Twój biznes i jak najlepiej wykorzystać potencjał Twojej marki w sieci. Specjaliści od User Experience i graficy opracują projekt nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale też funkcjonalny i intuicyjny, a przede wszystkim przystosowany do potrzeb konkretnej firmy i jej założeń biznesowych. Programiści wdrożą cały projekt strony lub sklepu internetowego i sprawią, że ożyje on w przestrzeni wirtualnej. Po drodze wszystko zostanie dopięte na ostatni guzik dzięki czujnym testerom i pełnej analizie już gotowej strony, sklepu czy aplikacji. Agencja interaktywna, zależnie od potrzeb Klienta, zajmuje się też często przygotowaniem treści (copywriting) i materiałów na samą witrynę, szkoleniem z systemu do zarządzania treścią (CMS) oraz suportem projektu.

zespół agencji intellect

W agencjach interaktywnych ważne jest planowanie długoterminowe, które bierze pod uwagę wiele czynników powstawania projektów digitalowych. Strona przygotowana przez agencję interaktywną ma więc nie tylko spełniać wymagania klienta oraz być przyjazna użytkownikom, lecz również dostosowana i zaplanowana pod kątem marketingu w wyszukiwarkach. Dzięki temu późniejsze działania promocyjne przyniosą lepsze i szybsze efekty.

Marketing internetowy Twojej marki w rękach specjalistów

Strona internetowa została zaprojektowana, zakodowana i cieszy oczy użytkowników? Może się wydawać, że to koniec. W rzeczywistości jest to dopiero początek trudnej drogi do zdobycia klientów. Konkurencja w Internecie jest obecnie bardzo duża i według wszelkich przesłanek będzie stale rosnąć. Wyścig o nagrodę pod postacią nowych klientów nigdy się nie kończy, a jego reguły często zmieniają się w trakcie biegu. Właśnie dlatego interaktywna agencja reklamowa oferuje pełny wachlarz usług marketingowych: działania SEM, Content Marketing, e-mail marketing, promocję w Social Mediach, e-PR, kontakty z mediami i wiele innych. Ponieważ skuteczność poszczególnych form marketingu zależy od wielu czynników, harmonogram i działania dobierane są zawsze indywidualnie do biznesu klienta – w zależności od profilu firmy, ustalonego budżetu i sezonu, w jakim podejmowane będą konkretne akcje. Wszystko po to, aby zapewnić swojemu klientowi skuteczne formy aktywności digitalowej, które przełożą się na wyniki finansowe. Może stać się to tylko dzięki doświadczeniu agencji w prowadzeniu działań marketingowych w Internecie oraz zespołowi specjalistów od wybranych form reklamy internetowej.

Jak dokładnie wyglądają marketingowe działania agencji interaktywnej? Przede wszystkim opierają się na stałej, dwustronnej komunikacji. Interaktywna agencja ustala plan promocji wspólnie z klientem: musi dokładnie poznać jego oczekiwania i potrzeby, aby wybrać najlepsze rozwiązania, a następnie zintegrować działalność, która będzie miała miejsce na wielu polach.

grafik projektujący grafiki do postu na facebooka

Świadcząc usługi SEM agencja interaktywna dąży do zapewnienia stronie klienta wysokiej pozycji w wyszukiwarkach. Więcej na ten temat możecie przeczytać w naszym artykule o SXO. W ramach Content Marketingu agencja interaktywna dostarcza unikalnych, wysokiej jakości materiałów. Chcesz zwiększyć ruch na stronie, podnieść poziom świadomości marki, zadbać o to, by Twoja firma kojarzyła się z określonymi wartościami? Marketing treści to jeden z najlepszych sposobów na osiągnięcie tych celów.

Agencja interaktywna docenia również potęgę Social Mediów, oferując prowadzenie pełnej komunikacji w imieniu marki na portalach społecznościowych, realizację profesjonalnych kampanii reklamowych, czy prowadzenie oficjalnych profili firmy. Niektóre agencje interaktywne świadczą także usługi PR, dbają o kontakty z mediami oraz komunikację w sieci. Wszystkie podejmowane działania marketingowe są ze sobą powiązane i powinny tworzyć spójną całość. Stąd też powierzenie ich jednej firmie przyniesie najlepsze efekty.

Materiały wizualne przygotowane przez profesjonalistę

Popularne przysłowie głosi, że jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów. Jeżeli zależy nam na przyciągnięciu uwagi konsumenta, powinniśmy wziąć sobie tę maksymę do serca – bez dobrych materiałów wizualnych daleko nie zajdziemy.

Biurko z komputerem i aparatem fotograficznym

Wizualna identyfikacja firmy to kolejna rzecz, o którą może zadbać dobra agencja interaktywna: od przygotowania logotypu i papierów firmowych, przez grafiki promocyjne, aż po profesjonalne sesje zdjęciowe i filmy. Później tego typu materiały mogą być z powodzeniem wykorzystywane w kampaniach reklamowych, na stronach internetowych oraz do kontaktów z innymi mediami. Powierzenie ich zaprojektowania w ręce agencji interaktywnej, która zajmuje się stworzeniem strony oraz marketingiem daje pewność, że będą dobrze wpasowywać się w spójną strategię promocyjną firmy.

Agencja interaktywna jest partnerem dla Twojej firmy

Agencja interaktywna, dzięki swojej wiedzy i doświadczeniu, wspiera klienta na różnych polach. Nie tylko przygotowuje projekty digitalowe czy prowadzi marketing internetowy, ale także na bieżąco służy poradą i wsparciem w sprawie działalności firmy. Pracownicy agencji interaktywnych znają wymagania internautów, potrafią sprawnie poruszać się po sieci, wiedzą, gdzie szukać osób należących do konkretnych grup docelowych, co robić w sytuacjach kryzysowych i jak tworzyć skuteczne komunikaty. Swoją wiedzą i umiejętnościami dzielą się z klientami. Doświadczenie uczy nas, że na skutek takiego podejścia agencje interaktywne stają się dla firm korzystających z ich usług partnerami, stale wspomagającymi prowadzenie biznesu.

Warszawa, Kraków, Poznań czy Wrocław – w których miastach działa najwięcej agencji interaktywnych?

Agencje interaktywne w Polsce rozwijają się głównie w największych miastach – co nie jest chyba niespodzianką. Na ten stan rzeczy składają się przede wszystkim dwa czynniki: po pierwsze większość firm, a więc potencjalnych klientów agencji, ma siedziby w dużych miastach, po drugie, taka lokacja daje agencją większy wybór pośród wykwalifikowanych, posiadających doświadczenie pracowników. Najwięcej agencji znajduje się więc w miastach: Warszawa, Poznań, Kraków, Wrocław, Lublin, Katowice, Toruń, Bydgoszcz, Rzeszów, Gdańsk, Łódź i Opole.

Trudno o dokładne statystyki, ukazujące liczbowo rozmieszczenie polskich agencji interaktywnych na mapie – przede wszystkim ze względu dlatego, że bywają zliczane do raportów zbiorczo, razem z agencjami reklamowymi (rozumianymi w bardziej tradycyjnym sensie). Istnieje za to oficjalny ranking agencji interaktywnych publikowany przez portal interaktywnie.com, natomiast nie zawiera on wszystkich agencji – szczególnych tych mniejszych.

Jak szacuje serwis targetmarketing.pl (zbierający biznesowe bazy danych) w 2017 roku w Warszawie znajdowało się ponad 700 agencji reklamowych. Na drugim miejscu w zestawieniu znalazł się Kraków, który pozostaje jednak daleko za Warszawą – w Krakowie swoją siedzibę w 2017 miało około 300 agencji. Na podium znajduje się także Poznań – w Poznaniu przed rokiem działało około 270 – 280 agencji. Niewiele mniej, bo około 200, powstało we Wrocławiu i Łodzi. 

Warto jednak podkreślić, że wybierając agencje interaktywną, nie trzeba kierować się ich położeniem. Wybór agencji, która leży blisko siedziby przedsiębiorstwa, dla którego ma realizować działania, posiada pewne zalety – choćby łatwość zorganizowania bezpośredniego spotkania. Większość pracy agencje wykonują jednak online. Dodatkowo, pracownicy często w razie potrzeby dojeżdżają na spotkania – zwłaszcza do większych klientów. Agencja może więc z powodzeniem prowadzić prace dla klientów z całego kraju (a nawet spoza jego granic). 

Jak wygląda praca w agencji interaktywnej? 

Agencja interaktywna, ze względu na kompleksowość prowadzonych działań, zatrudnia zwykle zespół specjalistów z różnych dziedzin – między innymi programistów, grafików, specjalistów od SEO i marketingu, new businessów (zajmujących się sprzedażą) oraz accountów (sprawujących opiekę nad projektami). Karierę w agencji mogą więc rozpocząć osoby z bardzo odmiennymi zdolnościami i doświadczeniami. Większość projektów opiera się na kooperacji pracowników, wypełniających zupełnie inne obowiązki – dlatego też praca w agencji interaktywnej wymaga umiejętności współdziałania, elastyczności i dobrej organizacji. 

Agencje interaktywne działają na różnych polach, a ich pracownicy mają bardzo odmienne zadania – z tego powodu też trudno odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie, jak wygląda kariera w takich firmach. Wszystko zależy od tego, na jakim stanowisku się pracuje i jakimi projektami zajmuje. Warto jednak zdawać sobie sprawę z tego, że praca w agencji to nie tylko „praca kreatywna” (jak często wyobrażają sobie nowi w branży). Konieczne jest dostosowywanie się do pewnych procedur, przygotowywanie projektów wedle zaleceń, a na wielu stanowiskach ważną częścią obowiązków będą kontakty z klientami, koordynacja działań, research czy nawet wysyłanie dziesiątek maili. Zdarza się więc, że praca w agencji w wielu punktach przypomina zwykłą pracę biurową. 

Co zrobić, by rozpocząć karierę w agencji interaktywnej? Ogłoszeń o rekrutacji najlepiej szukać bezpośrednio na stronach i fanpage’ach firm. Większość z nich (zwłaszcza te większe placówki) szuka zwykle osób z doświadczeniem – dlatego już podczas studiów warto zadbać o odbycie praktyk czy stażów. Zdarza się także, że rekruterzy w agencjach sprawdzają kandydatów w Internecie. Lepiej więc upewnić się, że po wyszukaniu imienia i nazwiska w wyszukiwarce oraz na portalach społecznościowych rekruter zobaczy jedynie informacje stawiające nas w dobrym świetle. 

Co decyduje o skuteczności agencji interaktywnych?

O skuteczności agencji interaktywnej przesądzają indywidualne podejście do klienta oraz spójna strategia działania na wielu polach, a także rozsądny cennik usług. XXI wiek stawia przed biznesem wciąż nowe wyzwania. Agencje interaktywne błyskawicznie na nie odpowiadają dzięki dużej wiedzy i doświadczeniu, ale też – kreatywności i elastyczności. W przeciwieństwie do freelancerów i firm specjalizujących się w jednorazowych projektach, mają bardziej całościowy obraz i planują długoterminowo. Dzięki temu dobrze rozumieją różnorodne potrzeby swoich klientów i sprawnie łączą działania podejmowane przez specjalistów z różnych dziedzin. To wszystko pozwala na osiągnięcie lepszych efektów i zaoszczędzenie cennego czasu klienta, co przekłada się na rosnące projekty w portfolio agencji.

Polskie agencje interaktywne zapewniają partnerom wszechstronne wsparcie: tworzą strony internetowe, dodatkowe materiały, prowadzą marketing internetowych. Za pomocą tych działań budują wizerunek firm działających w bardzo różnorodnych branżach zarówno w Internecie, jak i poza nim.

Potrzebujesz partnera, który dobrze zrozumie misję twojej firmy? Liczysz na wszechstronną promocję? Szukasz kogoś, kto zadba o twoją markę w Sieci od A do Z? Agencja interaktywna będzie najlepszym wyborem.

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

Brak komentarzy

Napisz komentarz