Czym są dane strukturalne Twojej strony www i jak widzi je Google? > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / SEO/SEM  / Czym są dane strukturalne Twojej strony www i jak widzi je Google?

Czym są dane strukturalne Twojej strony www i jak widzi je Google?

Walka o jakość treści witryn internetowych trwa, a Google promuje w tej walce tych, którzy respektują  wyznaczane przez wyszukiwarkę standardy, dotyczące unikalności, użyteczności oraz dostępności treści online. Sposobów na zwiększanie widoczności i pozycji stron www w Google jest wiele, a jednym z nich jest stosowanie tzw. znaczników danych strukturalnych – metody, która staje się coraz bardziej popularna w ostatnim czasie i która być może stanie się w bliskiej przyszłości jednym z czynników rankingowych, decydujących o wynikach wyszukiwania w Google. Dlatego już dziś warto dowiedzieć się, czym są dane strukturalne i jak można je wykorzystać.


dane_strukturalne-18763-35358

 

Znaczniki danych strukturalnych – czym są i jakie mają znaczenie dla Google i użytkowników?

Znaczniki danych strukturalnych na stronach internetowych pozwalają wyszukiwarce lepiej zrozumieć, jaki content dana witryna oferuje oraz jakiego typu treści są na niej dostępne – algorytm Google nie musi więc tego oceniać na podstawie innych, niekoniecznie skutecznych kryteriów, a ma jednoznaczną podpowiedź, dzięki której ułatwiona jest interpretacja i weryfikacja zawartości strony www. Przykład: dodając na blog kulinarny przepis, możemy zdefiniować znaczniki dla takich danych jak miniaturka, ocena, ilość opinii czy czas przygotowania dania z przepisu, co z kolei zostanie wykorzystane przez Google po to, aby udostępnić w wynikach wyszukiwania użytkownikowi najbardziej istotne informacje o znalezionym przepisie. A zatem celem danych strukturalnych jest opisanie contentu witryn internetowych tak, aby był to zrozumiałe dla wyszukiwarki, a dzięki temu przydatne w poszukiwaniu wartościowej treści  przez użytkownika. Zamieszczając odpowiednie znaczniki na stronie www, możemy przedstawić i wyodrębnić poszczególne cechy opisywanych elementów (np. przepisu kulinarnego, wydarzenia, produktu, etc.) i nie wpłynie to w żaden sposób na wygląd tekstu na witrynie, a pozwoli urozmaicić wygląd rekordu w wynikach wyszukiwania w postaci tzw. Rich snippets, czyli informacji rozszerzonych. Zobaczcie, jak to wygląda w praktyce:

ooooooooooooooooo

Jak widzimy, informacje rozszerzone dostępne w wynikach wyszukiwania jeszcze lepiej pomagają użytkownikowi w wyborze treści, która go naprawdę interesuje, a dodatkowo – dzięki wyświetleniu dodatkowych informacji – wynik wyszukiwania wyróżnia się na tle pozostałych, co sprawia że staje się bardziej zauważalny, a w efekcie generuje wyższy współczynnik CTR.

 

Jak dodawać i sprawdzać wdrożone już dane strukturalne?

Przed implementacją danych strukturalnych na stronie internetowej należy wybrać format znaczników, który będzie wykorzystywany do opisywania elementów witryny – Google udostępnia w tym zakresie 4 formaty: Mikrodane (HTML), Mikroformaty, JSON-LD oraz RDF. Sposobem najbardziej rekomendowanym przez Google jest dodawanie danych strukturalnych za pomocą znaczników mikrodanych. Aby dodać dane strukturalne do strony, można zastosować terminologię standardu schema.org. Oczywiście poza ręcznym dodawaniem mikrodanych na poziomie kodu HTML platformy CMS typu open source takie jak WordPress czy Joomla automatycznie dodają typowe znaczniki danych lub też udostępniają pluginy, rozszerzające ich możliwości w zakresie dodawania i zarządzania danymi strukturalnymi.

Jeśli chodzi o sprawdzanie poprawności zaimplementowanych znaczników danych strukturalnych, można skorzystać z dedykowanego narzędzia od Google o nazwie Structured Data Testing Tool, dostępnego pod adresem  https://search.google.com/structured-data/testing-tool  – narzędzie to pokaże nam przede wszystkim, jak wyszukiwarka widzi i interpretuje dodane przez nas znaczniki danych strukturalnych. Innym sposobem monitorowania wdrożonych znaczników jest Google Search Control oraz opcje  „Stan w wyszukiwarce” > „Dane strukturalne” – to narzędzie udzieli nam informacji na temat ilości stron, na których zostały dodane znaczniki danych strukturalnych, ilości elementów, które oznaczono taki sposób, czy typów danych.  Bardzo pomocne jest tutaj także generowanie raportów o ewentualnych błędach, które mogą pojawić się przy nieprawidłowym dodaniu znaczników.

jdjhsdfgsdgsdfgsdgsdgs

 

Czy warto stosować dane strukturalne?

Wystarczy wykonać mały test i wpisać w Google jakąkolwiek frazę, aby przekonać się, jak mało witryn stosuje Rich snippets w wynikach wyszukiwania. Zdecydowanie warto wykorzystać taki stan rzeczy, przeanalizować naszą stronę www w zakresie wdrożenia znaczników danych strukturalnych i osiągnąć dzięki temu przewagę w Google. Istnieje też drugi ważny powód, dla którego warto zadbać o dane strukturalne już teraz – z czasem wykorzystanie ich może okazać się ważnym czynnikiem dla algorytmów wyszukiwarki w kontekście interpretacji treści i jej jakości na stronach internetowych, a to z kolei może przełożyć się na wyższe pozycje na liście wyników wyszukiwania.

Sławomir Turkiewicz

Client Service Director w agencji interaktywnej Intellect

Napisz komentarz

Chcesz pozyskać konwertujący ruch z Google?

X

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 18 88 80 240

biuro@intellect.pl

LUB ZOSTAW NAM SWÓJ E-MAIL

ZAPRASZAMY DO NASZEGO BIURA W LIMANOWEJ, KRAKOWIE LUB WARSZAWIE

DZIĘKUJEMY!

SKONTAKTUJEMY SIĘ Z TOBĄ