Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / E-commerce  / Zakupowe szaleństwo, czyli czym jest Black Friday / Czarny Piątek?
Black Friday - Czarny Piątek

Zakupowe szaleństwo, czyli czym jest Black Friday / Czarny Piątek?

Black Friday, mimo że ma czarny kolor w nazwie, nie jest tak złowieszczy i mroczny, jak mogłoby się wydawać. Wprost przeciwnie, dla wielu – szczególnie osób kochających zakupy – ten dzień jest równie wyczekiwany jak Mikołaj czy pierwsza gwiazdka. Natomiast dla marketerów, odpowiadających za akcje promocyjne, to nie tylko święto i okazja do udanych zakupów, ale także marketingowy test sprawnościowy. W tym artykule przyjrzeliśmy się bliżej genezie Czarnego Piątku, rosnącej popularności tego święta w naszym kraju oraz wynikom pracy marketingowców. Zapraszamy!

Czym jest black friday - grafika główna

Czym jest Black Friday?

Zanim jednak przejdziemy do dalszej części tekstu, wypadałoby wyjaśnić pokrótce, czym jest właściwie Czarny Piątek oraz jak wygląda jego geneza. Black Friday to w końcu – i myślimy, że nie ma w tym stwierdzeniu ani trochę przesady – największe święto zakupowe na świecie!  Tego dnia wszystkie sklepy, i te duże i te małe, stacjonarne oraz internetowe, organizują największe wyprzedaże w ciągu całego roku – przynajmniej w teorii. 😉

Black Friday wypada najczęściej w ostatni piątek listopada, dzień po  Święcie Dziękczynienia (USA). W 2018 roku Black Friday w Polsce przypadł na 23 listopada. Był to jednak wyjątek w stosunku do lat poprzednich, ponieważ w tym roku święto wyprzedaży odbyło się w przedostatni, a nie jak to jest w zwyczaju, w ostatni piątek miesiąca.

Do kogo kierowane jest to święto? Czarny Piątek jest dniem dla każdego, kto lubi kupować! Zakupy robią zarówno młodzi jak i starsi, kobiety i mężczyźni – czyli wiek i płeć nie ma tutaj znaczenia. 

Krótka historia Czarnego Piątku

Skąd w takim razie w naszym kraju wzięła się moda na gigantyczne upusty cenowe? Podobnie jak Walentynki czy Halloween, Black Friday przybył do nas z kraju Wuja Sama – Stanów Zjednoczonych. O ile geneza samego święta i szaleństwa mu towarzyszącego wydaje się prosta i logiczna, o tyle co do samej nazwy teorii jest kilka. Black Friday przypada zawsze w piątek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, które dla wielu mieszkańców Stanów Zjednoczonych jest czasem na zwolnienie tempa, spotkania z rodziną oraz idealnym momentem na pomyślenie o przedświątecznych zakupach. Nic więc dziwnego, że tego dnia Amerykanie ruszają od lat tłumnie do sklepów – naturalnym zatem ruchem firm, stała się chęć przyciągnięcia jeszcze szerszej rzeszy klientów. Natomiast zgodnie z jedną z teorii, nazwa miała wiązać się z falą urlopów, branych właśnie w piątek po Święcie Dziękczynienia. Któżby przecież nie chciał sobie przedłużyć wolnego? A kiedy pomyślimy o tak masowej ilości urlopów, nazwa zaczyna nabierać sensu. Według innej teorii nazwa „Black Friday” wzięła swój początek z mediów, które miały użyć tego terminu po raz pierwszy w 1981 r. W ten sposób określiły dzień, w którym sprzedawcy pierwszy raz od dawna zarobili godziwe pieniądze, a dobre wyniki sprzedaży zapisywane były właśnie czarnym tuszem.

Black Friday w Polsce

W Polsce Czarny Piątek znany jest dopiero od kilku lat, jednak z roku na rok cieszy się coraz większą popularnością – zarówno pośród marek, jak i klientów. Niech o tym świadczy m.in. fakt, że do czarnopiątkowych promocji każdego roku włączają się coraz liczniej sklepy, galerie handlowe pękają w szwach, a wiele sieci decyduje się na rozszerzenie swoich promocji nawet na cały weekend lub tydzień.

W akcji Black Friday biorą udział głównie sklepy obuwnicze, sklepy internetowe, duże sieci sklepów z AGD i sprzętem elektronicznym, a także drogerie oraz sklepy odzieżowe. Ciekawostką dotyczącą rosnącej popularności w Polsce Czarnego Piątku  jest to, że hasło: „Black Friday” było wyszukiwane w Google trzykrotnie częściej niż rok temu (dane Google Trends przedstawiamy poniżej). Najwyraźniej święto to spodobało się Polakom i na dobre wpisało się już do słownika polskiego konsumenta. 

Black Friday w liczbach

O rosnącej popularności Czarnego Piątku najlepiej świadczą statystyki. Przyjrzymy się teraz, jak wyglądał udział w zakupach tego dnia na przestrzeni ostatnich lat (w Polsce oraz na świecie).

Czarny piątek w Polsce - infografika

Tak przedstawiała się aktywność Polaków podczas Black Friday w 2016 roku wg Picodi. Święto obniżek przed dwoma laty wypadło 25 Listopada. Co jeszcze wiemy o Czarnym Piątku sprzed dwóch lat? Według Google, zainteresowanie słowem kluczowym „Black Friday” w okresie od 20 do 26 listopada wzrosło o ok. 19% (w stosunku do roku 2015), a największą popularnością cieszyło się w województwie mazowieckim.  Natomiast w skali całego kraju najpopularniejszymi frazami wpisywanymi w tamtym okresie w wyszukiwarkę, były te związane z zakupem iPhone’a 7 (którego premiera odbyła się w 7 września 2016 r.) oraz promocjami w sieciach takich jak Media Expert, Zara, Sephora, Saturn czy Reserved. Widzimy jednak, że rok 2016 nie przedstawiał aż tak skrajnej zmiany zakupowej w stosunku do zwykłego dnia w roku – średnia wartość koszyka urosła o niecałe 80 złotych, kiedy tego dnia zanotowano jedynie 5% obniżki więcej niż zwykle.

Black Friday w polskich sklepach - marketingowa moda czy faktycznie handlowe żniwa?

Na wzrost popularności Czarnego Piątku w Polsce wskazuje przede wszystkim większa znajomość określenia „Black Friday”, która rośnie już od 2017 roku, coraz szersze zasięgi promocji tego wydarzenia w polskich mediach i sieci, a także ilość ofert, która widocznie zwiększa się z każdym rokiem. Co więcej, już w zestawieniu czarnopiątkowego szaleństwa lat 2016 i 2017, możemy zauważyć 11% wzrost decyzji zakupowych tego dnia, co można zaobserwować na powyższej infografice.

Black friday w Polsce

Jak widać, w Polsce stale rośnie popularność Czarnego Piątku. Coraz większy odsetek kupujących poluje także na okazje i w sklepach stacjonarnych, i internetowych. Tegoroczne badania Black Friday Global wykazały, że już 95% Polaków wie o dzisiejszym święcie – to ogromny skok w zestawieniu z poprzednim rokiem. Natomiast prognozy na zakończenie dzisiejszego dnia pokazują, że ponownie o kilka procent urośnie liczba osób biorących udział w czarnopiątkowym polowaniu na oferty. Jak będzie rzeczywiście – dowiemy się pewnie już za kilka dni. 🙂

Przykłady akcji marketingowych i promocji Black Friday w ostatnich latach w Polsce i na świecie

Sprawdźmy, jak wyglądały ciekawsze akcje marketingowe z okazji Czarnego Piątku/Black Friday w ciągu ostatnich kilku lat na portalach społecznościowych oraz w wiadomościach e-mail wysyłanych do subskrybentów newslettera.

Black Friday w Orange (2017 rok) – dziesięciokrotny wzrost ruchu na stronie!

Black Friday w Orange - 24 do 27 listopada 2017

W ubiegłym roku (2017), z okazji Czarnego Piątku Orange obniżyło ceny niektórych urządzeń nawet o 80%. Tak duże promocje, przyciągnęły na stronę firmy hordy użytkowników. Ruch był dziesięciokrotnie wyższy niż średnia dla strony Orange Polska w godzinach szczytu w pozostałe dni roku. W ciągu dosłownie kilku minut zostało sprzedane ponad 3 tysiące urządzeń. Tak duże obciążenie portalu spowodowało problemy z jego funkcjonowaniem. Jak mówili przedstawiciele Orange, liczba osób zainteresowanych promocją przeszła nawet ich najśmielsze oczekiwania. Choć można by rzec: ot po prostu – Black Friday.

Black Friday w The Home Depot (2018 rok) – szybciej, więcej, ale krótko!

Zrzut ze strony The Home Depot - przykład szybkiej promocji na Black Friday

Black Friday’owe promocje – same z siebie – często zachęcają do zakupów, jednak jak pokazała amerykańska firma The Home Depot (zajmująca się sprzedażą materiałów budowlanych oraz wyposażenia domu i ogrodu), można zmotywować klientów do nich jeszcze bardziej. Przed Czarnym Piątkiem marka przygotowała specjalny cykl jednodniowych kampanii sprzedażowych. Na stronie został dodany licznik trwania danej akcji promocyjnej, który wywierał presje na użytkownika, motywował go do „złapania okazji” – i tym samym zrobienia szybkich zakupów. 😉

Black Friday w McDonald (2017 rok) – wpadka z braku z kofeiny?

W ubiegłym roku przy okazji Black Friday, na profilu McDonald’s na Twiterze, pojawił się ‘’nieprzygotowany” jeszcze wpis. Widać na nim hasło Black Friday oraz dopisek, że potrzebna jest treść oraz link. Post bardzo szybko wzbudził zainteresowanie internautów. Ostatecznie ponad 70 tys. użytkowników polubiło wpis, skomentowało go 1,4 tys. osób a ponad 21 tys. udostępniło go dalej. Czy post udostępniony na profilu był faktyczną pomyłką, czy może genialnie przemyślanym ruchem marketingowym, mającym przyciągnąć uwagę klientów? Tego nie dowiemy się zapewne nigdy. Niezależnie od tego, jak brzmi odpowiedź na to pytanie, tweet przyczynił się do wzrostu ruchu na profilu. Mistrzowskim posunięciem z pewnością była odpowiedź do własnego tweeta sugerująca, że poprzedni wpis to wpadka spowodowana przez brak porannej kawy z Mc’a 😉.

Black Friday w Ikea (2018 rok) – zróbmy coś innego!

Post na Facebooku z okazji black friday w Ikea

Mimo iż Black Friday, to synonim promocji, rabatów i specjalnych okazji, to do tematu można podejść kompletnie inaczej i wyróżnić się na tle konkurencji. Pokazała to IKEA, rozpoczynając kampanię „Przyda się”. Marka chce w ten sposób uczulić użytkowników na spontaniczne decyzje zakupowe podyktowane atrakcyjną ceną. Zachęca jednocześnie do sprawdzenia, czy w naszych domach nie ma przypadkiem rzeczy kupionych impulsywnie oraz odłożonych na półki, szafki czy zalegających w piwnicach, bo „kiedyś się przydadzą”. Na swojej stronie internetowej, IKEA radzi też, w jaki sposób można dać szansę rzeczom już zapomnianym.

Black Friday w Patagonia (2016 rok)– okazja do pomagania!

Post promujący Czarny Piątek - profil Patagonia

Patagonia to amerykańska firma zajmująca się produkcją sprzętu dla wspinaczy. Misją towarzyszącą firmie od początku działalności jest wytwarzać produkty, nie niszcząc przy tym niepotrzebnie środowiska naturalnego.

W 2016 roku, z okazji Black Friday firma ogłosiła, że 100% dochodów ze sprzedaży sprzętu tego dnia przekaże oddolnym grupom ekologicznym. Finalnie Patagonia przekazała 10 milionów(!) dolarów dla organizacji ekologicznych.

Black Friday w REI (2015 rok) – a gdyby tak wyjść z domu?

Post na Twitterze z okazji Czarnego Piątku - konto REI

REI to firma działająca również w branży turystycznej, która Czarny Piątek (w 2015 r.) zamieniła w anty-czarny piątek. Marka za pomocą Twittera zachęcała swoich konsumentów, żeby tego dnia zapomnieli o zakupach, zrobili sobie dzień wolny, spędzając go aktywnie, na świeżym powietrzu. Dodatkowo sama firma dała odgórny przykład, że wierzą w to, co głoszą i tego dnia wszystkie sklepy REI zostały zamknięte, sklep internetowy wstrzymał sprzedaż, a każdy z 12 tyś. pracowników REI otrzymał dzień wolny. Chapeu bas! Tweet został udostępniony 26 tyś razy, polubiony przez 33 tyś. użytkowników, a hasztagiem #OptOutside, oznaczali oni swoje zdjęcia, prezentujące dzień spędzony właśnie na zewnątrz. Marka widząc popularność tej akcji, powtórzyła ją również rok później.

Black Friday w Pieminister (2016 rok) – Black Pieday

Akcja Black Pieday z okazji czarnego piątku - post na profilu Pieminster

Pieminister – firma zajmująca się wypiekiem ciast – to kolejna już marka, która wybrała alternatywną drogę do celebrowania Black Friday. Zamiast strategii opartej na zniżkach i rabatach na swoje produkty, Pieminister zdecydowało o stworzeniu akcji #BlackPieday. Polega ona na oddaniu zapasów produktów za darowiznę na cele charytatywnej. Specjalnie na potrzeby tej akcji firma otworzyła dziesiątki Pop-up story, czyli tzw. sklepów działających na określony czas. Podczas BlackPieDay zebrano 3600 funtów, które zostały przekazane organizacji zajmującej się pomocą bezdomnym.

Wszyscy są zwycięzcami. Ciasta się nie marnują, każdy może zjeść coś dobrego za niewielką cenę, a dodatkowo wesprzeć szczytny cel. 😊 Takie akcje to my lubimy.

Pizza Hut (2017 rok) – Smaczny Piątek?

Akcja promocyjna Pizza Hut na Czarny Piątek

Dobra akcja czarnopiątkowa, to nie tylko pomysł. Liczy się również organizacja całego przedsięwzięcia! Pokazuje to przypadek Pizza Hut. Sieć pizzerii rok temu (2017) dołączyła do świętowania Black Friday, obniżając ceny pizzy. „Duża pizza za niecałe 26 zł? Biorę” – pomyślało setki użytkowników. Sieć niestety nie udźwignęła tak ogromnego zainteresowania, przez co otrzymała wiele negatywnych komentarzy, dotyczących przede wszystkim czasu dostawy zamówionej pizzy. W konsekwencji Pizza Hut nie tylko nie zdobyło nowych, zadowolonych klientów, ale sprawiło, że wiele osób tego dnia zawiodło się na marce.

Black Friday w Żabka (2018 rok) – naładuj baterię na zakupy!

Czarna kawa w Żabka z okazji Czarnego Piątku

Wiemy, że najprostsze rozwiązania najczęściej okazują się najlepsze. Wychodząc naprzeciw potrzebom konsumentów, nawet niewielkim gestem, można zyskać sympatię i zbudować dobry ruch! Szczególnie istotnym elementem Black Friday jest natomiast poszukiwanie promocji, które wiąże się często z długim marszem od sklepu do sklepu – do tego w chłodny, listopadowy wieczór. To może zmęczyć. Dlatego Żabka w tym roku postanowiła zaprosić do siebie na małą czarną, w czarny piątek! Kto się skusił? 😉

Analiza w Google Trends: Jak Internauci szukają informacji o Czarnym Piątku? 

Rok 2018 pokazał, że w sieci popularność Black Friday wciąż rośnie. Żeby zobaczyć, jak często wyszukujemy najważniejsze tego dnia słowa kluczowe i jak szybko zaczynamy się nimi interesować, przyjrzeliśmy się również popularności haseł: „Czarny Piątek” oraz „Black Friday”, w wyszukiwarce Google.

Popularność zapytania Czarny Piątek - Google Trends

 

Popularność zapytania Black Friday - Google TrendsOto jak przedstawiały się wyszukiwania poszczególnych słów kluczowych. Im bliżej 23 listopada tym popularność tych haseł była coraz większa. Jak widać, pierwsze wyszukiwania „Czarnego Piątku” pojawiły się już z końcem sierpnia i jego popularność zwiększała się, powoli, stopniowo. Końcem października hasło miało już 20 punktów w Google Trends (na 100 możliwych, które oznaczają najwyższą popularność danej frazy), a do zakupowego święta był jeszcze miesiąc.

Każdego dnia popularność tego hasła zwiększała się. Z 21 na 22 listopada (przeddzień Czarnego Piątku) wzrosła z 61 punktów na 100! Ma to oczywiście związek z ilością reklam wyświetlających się w tych dniach, które przyczyniły się do informowania bądź przypomnienia o zbliżającym się zakupowym święcie. Widać również, że angielskojęzyczna nazwa  jeszcze nie przyjęła się tak dobrze wśród Polaków. Do połowy października hasło: „Black Friday” nie było prawie w ogóle wyszukiwane, a 21 listopada miało ono tylko 31 punktów (dwukrotnie mniej niż „Czarny Piątek”). W związku z Black Friday, popularnością cieszyły się w wyszukiwarce również inne, bardziej szczegółowe hasła, (związane z zakupami w konkretnych sklepach bądź towarami chętnie kupowanymi w promocyjnej cenie) jak np.: Media Expert, Promocja czy PlayStation.

Black Friday to nie wszystko, czyli Cyber Monday!

Skoro już wiecie, czym jest Black Friday oraz jak działa, to możecie lepiej przygotować się na przyszłoroczne na zakupy i łapanie ciekawych okazji promocyjnych lub skorzystanie z tego dnia, żeby zrobić coś dobrego nie tylko dla siebie, ale też dla innych. A jeśli nie zdążyliście w tym roku kupić wszystkich potrzebnych rzeczy na wyprzedaży, to warto pamiętać, że dzisiaj jest Cyber Monday – czyli dzień przecen (w sklepach internetowych) przypadający po Czarnym Piątku. Trzymamy kciuki i lecimy na zakupy! 😉

Piotr Młynarczyk

Social Media Specialist

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Chcesz zwiększyć sprzedaż w sklepie on-line?

X

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 18 88 80 240

biuro@intellect.pl

LUB ZOSTAW NAM SWÓJ E-MAIL

ZAPRASZAMY DO NASZEGO BIURA W LIMANOWEJ, KRAKOWIE LUB WARSZAWIE

DZIĘKUJEMY!

SKONTAKTUJEMY SIĘ Z TOBĄ