Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Content marketing  / Content Marketing – dlaczego powinieneś się nim zainteresować?
Prowadzenie content marketingu

Content Marketing – dlaczego powinieneś się nim zainteresować?

Content Marketing to jeden z najszybciej rozwijających się w ostatnich latach trendów promocji marki, szczególnie w sieci. Czym jednak właściwie jest Content Marketing, jakie przybiera postacie, co decyduje o jego skuteczności i czy może przynieść Twojej firmie realne korzyści? Na te i wiele innych pytań odnośnie Content Marketingu odpowiadamy w naszym artykule.

Osoba pisząca artykuł na laptopie

 

Czym jest Content Marketing?

Zarówno w literaturze fachowej, jak i na stronach agencji interaktywnych czy portalach poświęconych marketingowi, można spotkać się z wieloma definicjami Content Marketingu – czyli marketingu treści. Różnice pomiędzy nimi mogą wynikać zarówno z odmiennego rozumienia tematyki Content Marketingu, jak i z tego, że ten może przyjmować różnorodne formy. Nieraz też ciężko jednoznacznie wskazać, gdzie kończy się Content Marketingu, a zaczynają inne działania promocyjne. Marketing treści najlepiej sprawdza się bowiem, kiedy idzie w parze z innymi formami marketingu i wytyczenie między nimi jasnej granicy to trudne zadanie.

W jaki sposób definiujemy Content Marketing w agencji Intellect? Dla nas oznacza on tworzenie unikalnych, wartościowych treści i rozpowszechniane ich odpowiednio dobranymi kanałami. Treści te mogą (i powinny!) przyjmować różne, atrakcyjne formy i powstawać z jednej strony z myślą o dostarczeniu ciekawych materiałów użytkownikom, z drugiej – pod algorytmy wyszukiwarek.

Content Marketing możemy podzielić na:

  • wewnętrzny: publikowanie materiałów poprzez kanały własne firmy – czyli stronę, blog firmowy, profile w social mediach (własny kanał You Tube, profil na Facebooku i tym podobne)
  • zewnętrzny: publikowanie materiałów zewnętrznie, przede wszystkim zaś na portalach i w serwisach powiązanych tematycznie z ofertą firmy.

 Przykładowy blog firmowy

 

Efekty Content Marketingu

Jak każde działania promocyjne, Content Marketing, najogólniej rzecz biorąc, stosujemy by zdobyć nowych klientów oraz by zbudować lojalność dotychczasowych konsumentów. Content Marketing umożliwia nienachalne promowanie marki lub/i konkretnych produktów czy usług oraz buduje mocno wizerunek marki – co w dobie zalewu reklamami często przynosi lepsze efekty niż tradycyjna reklama. Patrząc na zagadnienie bardziej szczegółowo, dobrze prowadzony Content Marketing umożliwia:

  • zwiększenie zasięgu i świadomości marki
  • zdobywanie nowych klientów
  • budowanie długofalowej relacji z klientem, podtrzymywanie jego lojalności
  • budowanie eksperckiego wizerunku firmy
  • budowanie skojarzeń z wybranymi wartościami
  • zwiększanie ruchu na stronie firmy
  • lepsze wypozycjonowanie strony firmy w wyszukiwarkach.

 

Strategia Content Marketingowa to konieczność

Content Marketing może przybierać wiele różnych form i być prowadzony za pomocą różnorodnych kanałów. Wybór właściwych metod działania uzależniony jest od czynników takich jak cele, które chcemy osiągnąć, profil firmy, grupa docelowa, budżet oraz inne działania promocyjne. Stąd, aby Content Marketing przyniósł pożądane efekty, ważne jest przygotowanie odpowiedniej strategii: zarówno ogólnej, promocyjnej (wpisującej marketing treści w ogół działań promocyjnych) jak i stricte content marketingowej.

Oczywiste? Nie do końca. Jak wynika z raportu IAB Polska, opublikowanego w 2017 roku, Content Marketing prowadzi 80% firm, ale aż 1/3 z nich nie posiada żadnej strategii w tym względzie. Tymczasem marketing treści stosowany bez odpowiedniego planu i stałego monitorowania efektów, może nie pomóc w dostatecznym stopniu w realizacji celów biznesowych. Tym samym część budżetu przeznaczonego na promocję często zostaje zaprzepaszczona.

 

Jakie formy może przyjmować Content Marketing?

Pośród najczęściej stosowanych form Content Marketingu można wymienić:

  • artykuły (sponsorowane – publikowane na portalach zewnętrznych oraz eksperckie – na własnej stronie/blogu)
  • poradniki
  • e-booki
  • infografiki
  • materiały wideo (własne bądź tworzone na przykład we współpracy z influencerami)
Wpisy na blogu firmy Petmex

Przykład artykułów eksperckich przygotowanych przez nas dla klienta Petmex

 

Jakie cechy powinny posiadać treści tworzone w ramach Content Marketingu?

W dzisiejszych czasach przeciętny internauta jest nieustannie bombardowany materiałami reklamowymi. Często zamiast zachęcać do zakupu, wzbudzają one efekt przeciwny – złość i niechęć do marki oraz produktu. Bywa także, że tradycyjnych reklam (pod postacią bannerów czy filmików reklamowych) użytkownik po prostu nie dostrzega: prześlizguje się po nich obojętnie wzrokiem, wstaje od komputera na czas reklamy lub… instaluje ad blocka.

Content Marketing stanowi odpowiedź na tego typu problemy. Jego popularność, nieustannie rosnąca w ostatnich latach, wynika właśnie z tego, że umożliwia dotarcie do odbiorców tam, gdzie zawodzą „tradycyjne” metody reklamy. Świetnie sprawdza się również w dobie social mediów, gdy stosunki pomiędzy konsumentami i firmami coraz bardziej opierają się na utrzymywaniu stałej relacji oraz interakcji.

Aby jednak marketing treści należycie wypełnił swoją rolę, kluczowe jest tworzenie materiałów, które użytkownicy sami będą chcieli obejrzeć, skomentować, a może nawet udostępnić znajomym czy osobom z branży.

Jakie zatem tworzyć skuteczne materiały w ramach Content Marketingu?

Infografika copywriting

 

Unikalność treści to podstawa

Dotyczy to zwłaszcza artykułów, zarówno sponsorowanych, jak i zewnętrznych. Portale niechętnie zamieszczają jakiekolwiek powielone treści. Te z nich, które gdzieś się już ukazały, są także gorzej pozycjonowane przez wyszukiwarki. Błędem pod tym względem jest nie tylko kopiowanie artykułów z innych miejsc w sieci, ale też zamieszczanie jednego tekstu na kilku podstronach (jest to negatywnie oceniane przez Google) albo udostępnianie partnerom tekstów publikowanych na stronie firmowej (znacznie lepiej dostarczyć im unikalny opis).

 

Artykuły powinny być merytoryczne

Materiały, szczególnie publikowane pod własną marką (a więc za pośrednictwem własnych kanałów) muszą budować wizerunek eksperta w danej kategorii – stąd ważna jest ich wysoka jakość. Warto też pamiętać, że istotą współczesnej reklamy online jest interaktywność, a co za tym idzie, nasze treści mogą być komentowane – a tym samym tak chwalone, jak i krytykowane. Pasjonaci danej tematyki mogą więc łatwo wytknąć błąd, co w niektórych przypadkach, może doprowadzić nawet do kryzysu marki. Jeśli zatem podpisujemy się pod naszą treścią jako marka, weryfikujmy dokładnie jej merytorykę, jakość i wartość.

 

Publikowane materiały muszą zaciekawić i zaangażować

Tylko interesujące materiały sprawią, że użytkownicy będą chcieli zapoznać się z nimi z własnej woli. W jaki sposób to osiągnąć? Na przykład, jeśli tworzymy artykuły, starajmy się, aby odpowiadały na konkretną potrzebę użytkownika albo dotyczyły tematu potencjalnie wzbudzającego zainteresowanie odbiorców. Infografiki powinny być atrakcyjne wizualnie i przyciągające uwagę. Wideo zaś nie mogą być po prostu reklamą produktów (w takim przypadku w ogóle nie mamy do czynienia z Content Marketingiem!). Ciekawa prezentacja (na przykład film pokazujący wykonywanie oryginalnego makijażu za pomocą kosmetyków, które chcemy promować) czy krótki film fabularny (storytelling często postrzegany jest jako przyszłość marketingu), w które marka zostanie wpleciona w naturalny sposób, będą znacznie chętniej oglądane przez konsumentów, niż nachalna reklama.

 

Publikacje powinny być spójne z wizerunkiem marki i przemyślane

Ważna kwestia to spójność zarówno z wizerunkiem marki, jak i ogólną strategią content marketingową. Publikowane materiały powinny odzwierciedlać wartości, z którymi marka chce być kojarzona. Na przykład zabawne wideo to świetny wybór w przypadku marki oferującej batoniki, ale już nie będzie właściwe dla producenta ekskluzywnych pereł – nasz styl, typ przekazu oraz forma, muszą być konsekwentne.

Publikacja tylko przemyślanych treści to kolejna sprawa, która wydaje się oczywista. Okazuje się jednak, że często dochodzi do kryzysów (nie tylko w social mediach), ponieważ ktoś nie przewidział negatywnych skojarzeń lub reakcji, jakie może wywołać dana treść. Pamiętajmy, że szczególnie jako marka, jesteśmy odpowiedzialni za typ treści, jakimi się dzielimy. Dbajmy o to, byśmy byli ich pewni – research to podstawa!

Zbiór książek

Artykuły powinny być tworzone na bazie sprawdzonych źródeł

 

Treści należy tworzyć z myślą o konkretnej grupie docelowej

Mawia się, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Ta maksyma znajduje zastosowanie także w Content Marketingu. Materiały należy przygotowywać z myślą o konkretnej grupie odbiorców oraz później opublikować je za pośrednictwem takich kanałów, które umożliwią dotarcie do tejże grupy.

 

Marka powinna być właściwie prezentowana

Markę najlepiej prezentować w sposób wyraźny, ale nienachalny: jeśli materiał Content Marketingowy będzie skupiał się wyłącznie na zachęcenie do kupna produktu, nie spełni swojej roli. Nie można też jednak dopuszczać do sytuacji, w których odbiorca materiału z chęcią zapozna się z treścią, ale nie dostrzeże marki/produktu. Przykładem dobrze prowadzonego pod tym względem Content Marketingu mogą być na przykład słynne filmiki Allegro.

 

Treści powinny wzbudzać emocje, pozytywne odczucia i odpowiadać na potrzeby użytkowników

Pamiętajmy, że naszym bezpośrednim targetem jest przyszły Klient. Nasze treści, żeby były efektywne, muszą go z czymś zostawić po lekturze: najlepiej, kiedy będą to pozytywne emocje oraz poczucie otrzymania nowych, wartościowych informacji. Jednak jeśli nie uda się nam osiągnąć wszystkich wyznaczników, zadbajmy o to, by nasz odbiorca mógł pozostać z chociaż jednym z nich.

Infografika pokazująca research do artykułu sponsorowanego

 

Ważną kwestią w Content Marketingu jest dystrybucja

Nie bez powodu o doborze odpowiednich kanałów wspomnieliśmy już w naszej definicji Content Marketingu. Jak powiedział Jonathan Perlman: Content is King, but distribution is Queen. Nawet najbardziej wartościowy materiał opublikowany na portalu bardzo niskiej jakości,  albo zupełnie nie związanym tematycznie, nie tylko nam nie pomoże, ale niewykluczone, że wręcz zaszkodzi. Świetne treści nie wystarczą – trzeba jeszcze zadbać o dobór miejsca ich publikacji oraz sposób, w jaki trafi na nie nasz odbiorca.

 

Z jakimi działaniami promocyjnymi najlepiej łączyć Content Marketing?

Jak już wspominaliśmy – Content Marketing często łączy się z innymi formami promocji. Jest to przede wszystkim SEO, czyli działania mające na celu zapewnienie stronie jak najlepszych pozycji w wyszukiwarce na konkretne słowa kluczowe. Ważnym elementem SEO jest natomiast publikowanie odpowiednich treści:

  • unikalnych opisów produktów/usług/treści w poszczególnych działach na stronie,
  • stałe dostarczanie nowych treści na stronę (zawierających niezbędne słowa kluczowe),
  • publikowanie artykułów zewnętrznych, zawierających link do strony – pozwala na zdobywanie linków do strony, co jest pozytywnie oceniane przez wyszukiwarki. Należy tu jednak podkreślić, że linki powinny być zdobywane jedynie z wartościowych stron, o tematyce odpowiadającej ofercie firmy oraz publikowanemu materiałowi.

Content Marketing łączy się także często z promocją w Social Mediach oraz Wideo Marketingiem. Platformy społecznościowe są doskonałym narzędziem do budowania relacji z użytkownikiem oraz do komunikacji bezpośredniej, a ich mechanizm dzielenia się treścią i reagowania na nią, jest doskonałym narzędziem dla Content Marketingu. Należy jednak pamiętać, by nasz przekaz dostosować również do medium oraz obecnym w nim odbiorców – forma, typ wypowiedzi, czy nawet długość przekazu, będzie różnić się, w zależności od miejsca jego zamieszczenia i promocji.

 

Podsumowanie

Content Marketing to jedna z najskuteczniejszych form promocji online. Sprawdza się w niemal każdej branży i może przynieść wymierne korzyści, przekładające się na wzrost sprzedaży. Jego ogromną zaletą jest przede wszystkim brak nachalności, budowanie trwałego i spójnego wizerunku marki, możliwość budowania relacji z Klientem oraz poznanie i odpowiadanie na potrzeby klientów. Jednak by działalność content marketingowa faktycznie przynosiła efekty, musi być jednak przemyślana i poddawana systematycznym analizom skuteczności oraz optymalizacjom. Dobrze zaplanowane działania, połączone z odpowiednią strategią SEO, promocją w mediach społecznościowych oraz dobrymi miejscami publikacji sprawią, że Content Marketing zacznie przynosić wymierne efekty dla Twojej firmy.

Magdalena Kubasiewicz

Content Marketing & PR Specialist

Brak komentarzy

Napisz komentarz

Planujesz działania Content Marketingowe?

X

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 18 88 80 240

biuro@intellect.pl

LUB ZOSTAW NAM SWÓJ E-MAIL

ZAPRASZAMY DO NASZEGO BIURA W LIMANOWEJ, KRAKOWIE LUB WARSZAWIE

DZIĘKUJEMY!

SKONTAKTUJEMY SIĘ Z TOBĄ