Agencja interaktywna to ludzie. Kto pracuje nad sukcesem Twojego projektu internetowego? > Blog Agencji Intellect
Wciśnij enter, aby wyszukać
Blog Agencji Intellect / Agencyjny lifestyle  / Agencja interaktywna to ludzie. Kto pracuje nad sukcesem Twojego projektu internetowego?

Agencja interaktywna to ludzie. Kto pracuje nad sukcesem Twojego projektu internetowego?

Jakiś czas temu pisaliśmy o zasadach tworzenia wartościowych briefów projektowych, a także o skutecznych sposobach zbierania wymagań biznesowych. Dobry brief i specyfikacja to z całą pewnością fundament każdego przedsięwzięcia IT czy marketingowego, jednak bez odpowiedniego zespołu projektowego nawet najlepiej dopracowany plan działania nie pomoże w realizacji finalnego produktu zgodnego z założonymi celami. Co to znaczy odpowiedni zespół projektowy? Przede wszystkim zgrany, doświadczony i posiadający specjalistów z różnymi kompetencjami, które wymagane są przy tworzeniu profesjonalnych produktów digitalowych. Z naszego dzisiejszego wpisu dowiecie się więc, jaki jest typowy skład takiego zespołu projektowego i za co odpowiadają poszczególni specjaliści lub działy w agencji interaktywnej.

1 (2)

 1. Analityk biznesowy / Architekt systemowy

Rolą analityka biznesowego na samym początku procesu projektowego jest zrozumienie potrzeb i celów klienta oraz przełożenie wymagań biznesowych planowanej aplikacji na wymagania systemowe. Analityk biznesowy, znając zasadnicze potrzeby organizacji, i rozumiejąc procesy biznesowe, jakie w niej zachodzą,  potrafi umiejętnie formułować pytania, doprecyzowujące cele projektu, a w efekcie proponować optymalne rozwiązania i architekturę systemu. To właśnie na tym etapie, w rozmowach z analitykiem, zapadają kluczowe decyzje, np. czy tworzyć dedykowane oprogramowanie czy zakupić gotowy produkt do ewentualnej customizacji, bądź w jaki sposób zintegrować nowy system z już istniejącą w firmie infrastrukturą IT oraz bazami danych. Analityk biznesowy dokonuje więc we współpracy z klientem analizy przedwdrożeniowej,  która określa możliwe strategie wdrożenia systemu, szacuje czasochłonność i koszty całego przedsięwzięcia oraz dobiera adekwatne do skali potrzeb zasoby, a wiec zespół projektowy z odpowiednimi kwalifikacjami.

2. Project Manager / Account Manager

Project Manager (opcjonalnie Account Manager) jest kierownikiem całego projektu, a więc odpowiada za jego bezproblemową i płynną realizację oraz finalne efekty prac zgodnie z terminami i założeniami. Do zadań Project Managera należą m.in.: koordynacja prac zespołu projektowego, delegowanie zadań, pilnowanie terminów i budżetów projektu, a także całościowa komunikacja między firmą a agencją i jej specjalistami, którzy zaangażowani są w  kolejne prace nad aplikacją. Project Manager jest zatem osobą odpowiedzialną za współpracę obu stron tworzących produkt, a więc bardzo istotne w jego obszarze działania są kompetencje miękkie – wysoki poziom komunikacji, wzorowa organizacja pracy, umiejętność planowania działań wielu osób.

3. Projektant UI/UX

Kiedy analityk biznesowy zrozumie cele klienta oraz przełoży je na zasadnicze wymagania funkcjonalne tworzonej aplikacji do procesu włącza się kolejny specjalista o innych kompetencjach – projektant interfejsów, tzw. UI//UX designer Jego rolą jest opracowanie graficznej interpretacji wymagań biznesowych i systemowych projektowanej aplikacji, a więc stworzenie jej nawigacji, architektury informacji i całej ścieżki użytkownika. Projektowane przez designera UI/UX interfejsy powinny nie tylko uwzględniać potrzebne funkcjonalności oraz cele biznesowe, ale być dodatkowo zorientowane na samego użytkownika końcowego systemu, a więc użyteczne oraz intuicyjne w obsłudze. W efekcie takich prac powstaję prototyp systemu – często w formie interaktywnych makiet funkcjonalnych, które symulują działanie realizowanego systemu.

4. Strateg marketingowy

W przypadku projektów o charakterze komunikacyjno-wizerunkowym strateg pełni rolę strażnika celów realizowanego projektu w związku z potrzebami targetu . W oparciu o skrupulatną analizę grupy docelowej, konkurencji oraz specyfiki produktu planuje całościową komunikację, czyli, co, w jaki sposób i gdzie przekazywać konsumentowi.  To właśnie w oparciu o pracę stratega, który wyznacza założenia komunikacji i pozycjonowanie marki produktu, tworzone są na kolejnych etapach pracy nad projektem webowym tzw. big idea, koncept kreatywny oraz architektura informacji oraz dobierane są rozmaite rozwiązania i kanały skutecznego docierania do odbiorcy.  Rola stratega jest szczególnie istotna, kiedy realizowany projekt internetowy jest częścią większej kampanii reklamowej – wtedy musi on zaplanować w czasie szereg powiązanych ze sobą działań i metod, które pozwolą na realizację celów biznesowych klienta.

4. Zespół kreatywny – dyrektor artystyczny, copywriter i grafik kreatywny

W oparciu o założenia, które opracuje strateg, zespół kreatywny, na który składać się możne art director, copywriter oraz designer, tworzy całościowy koncept kreatywny realizowanego projektu czy kampanii. W przypadku produktu, jakim jest serwis internetowy, ich wspólne działania doprowadzają do stworzenia key visual, a więc graficznego motywu przewodniego, a na jego podstawie całościowego layoutu z jego unikalnym stylem, typografią i innymi elementami designu. Sam copywriter odpowiada przy tym również za warstwę tekstową projektowanego serwisu czy innego produktu – wymyśla slogany, optymalizuje nawigację dzięki tzw. call to action i tworzy wymagane treści zgodne z założeniami.

5. Zespół programistyczny

Kiedy nasz projekt zyska już całościowy projekt graficzny, pracę nad nim rozpocznie dział programistyczny, składający się z front-end i back-end developerów. Ci pierwsi odpowiadają za zakodowanie interfejsu tworzonego serwisu, dostosowania go do wyświetlania na uprzędzeniach mobilnych, wprowadzeniu odpowiednich animacji, efektów i elementów interaktywnych. Ci drudzy tworzą z kolei oprogramowanie projektu po stronie serwera i bazy danych, a więc implementują wszelkie mechanizmy i funkcjonalności, tworzą systemy CMS oraz wszelkie integracje z systemami zewnętrznymi – tzw. web services.

6. Specjalista SEO

Strony internetowe, sklepy online i inne witryny, które powinny być dostępne indeksie wyszukiwarki Google, powinny zostać dodatkowo zoptymalizowane w zakresie standardów zgodnie z wytycznymi Google Search Engine Optimization. Za prace w tym zakresie odpowiada właśnie specjalista SEO, który bierze czynny udział w pracach nad realizowanym projektem już na wstępnym etapie  – w fazie tworzenia architektury informacji oraz makiet UI/UX. Specjalista SEO dba o to, aby gotowy produkt internetowy był przyjazny dla użytkownika oraz wyszukiwarki, optymalizuje metatagi witryny, czyli istotne z punktu widzenia wyszukania, słowa kluczowe oraz planuje i wdraża inne rozwiązania, które zwiększają pozycję witryny w Google, a więc w efekcie jej bezpłatny ruch organiczny.

7. Tester oprogramowania

Jeśli chcecie sprawdzić rzetelność agencji czy software house, który brany jest pod uwagę, jako potencjalny wykonawca Waszego projektu internetowego, pytajcie także o to, jak testowane są tworzone przez nich aplikacje. Z całą pewnością, nawet mimo  szczegółowego planu działania i rzetelnej specyfikacji, nasz projekt musi przejść etap testów, aby wyeliminować błędy powstałe w wyniku czynników ludzkich,  nieporozumień w komunikacji czy czynników technologicznych. Etap testowania pozwala więc zweryfikować, czy finalny produkt działa prawidłowo i czy realizuje założenie cele. W zakresie testów – w zależności od specyfiki danego projektu – realizowane są przez wykwalifikowany zespół testy funkcjonalne, bezpieczeństwa, wydajnościowe i np. integracyjne.

8. Administrator IT

Każdy produkt dostępny online wymaga finalnie wdrożenia na serwer produkcyjny, który będzie udostępniał serwis czy usługę internetową. Administrator IT to specjalista, którego kompetencje pozwalają dobrać i skonfigurować odpowiednie środowisko serwerowe do wymagań danej aplikacji. Administrator IT zapewni również wsparcie przy zmianie providera usługi,  domeny czy migracji skrzynek e-mail.

Sławomir Turkiewicz

Client Service Director w agencji interaktywnej Intellect

Brak komentarzy

Napisz komentarz

POTRZEBUJESZ POMOCY SPECJALISTY?

X

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

+48 18 88 80 240

biuro@intellect.pl

LUB ZOSTAW NAM SWÓJ E-MAIL

ZAPRASZAMY DO NASZEGO BIURA W LIMANOWEJ, KRAKOWIE LUB WARSZAWIE

DZIĘKUJEMY!

SKONTAKTUJEMY SIĘ Z TOBĄ